Nyttig viden

Der bliver bestemt ikke bedre råd til at lade sig fragte i en knaldrød Ferrari næste år. Skatterådet har nemlig besluttet, at både kørselsfradraget og befordringsfradraget bliver sat ned - det ene lidt mere end det andet. 

Hvis man har mere end 24 kilometers daglig transport til og fra sit arbejde, så har man i mange år kunne trække et beløb fra i skat. Det kaldes kørselsfradrag - og i 2019 er det på 1,98 kroner per kilometer - vel at mærke for en distance mellem 25 og 120 kilometer.

Har man transport ud over 120 daglige kilometer, så halveres satsen til 0,99 kroner.

Det betyder eksempelvis, at har man 200 kilometers kørsel hver dag, så kan man dagligt trække 269,28 kroner fra i skat. 

Bilerne kører lidt længere per liter

Nu har Skatterådet meldt ud, at det beløb bliver lidt mindre i 2020, hvor satserne vil være henholdsvis 1,96 og 0,98 kroner. Det skyldes, at Skatterådet tager udgangspunkt i, at bilerne kører lidt længere på en liter brændstof.

Helt konkret betyder det, at personen med de 200 daglige kilometer fremadrettet må nøjes med at trække 266,56 kroner fra - altså en forskel på 2,72 kroner.

Set over et helt arbejdsår, som typisk består af 220 arbejdsdage, så beløber forskellen sig til 598,40 kroner.

Dyrere at køre arbejdsrelateret i egen bil

Også satserne for befordringsgodtgørelse falder ifølge Skatterådet. Denne godtgørelse kan gives til medarbejdere, der bruger egen bil til arbejdsrelateret kørsel.

Her er satser i 2019 på 3,56 kroner for de første 20.000 kilometer, mens alt derover udløser 1,98 kroner.

Satserne for 2020 ender på henholdsvis 3,52 og 1,96 kroner per kørt kilometer - alt efter om det er under eller over 20.000 kilometer.

FDM er langt fra tilfreds

Selvom faldet kun er på få øre, mener FDM, at det er den gale vej at gå.

- En høj mobilitet er godt for Danmark og dansk økonomi. Derfor er det den gale retning, når Skatterådet sænker satserne og dermed gør det en smule dyrere at tage bilen på arbejde eller stille den til rådighed for arbejdsgiver, fortæller Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i FDM ifølge en pressemeddelelse.

Han mener, at det giver god mening at sænke satserne, når brændstofprisen falder, og bilerne kører længere på literen.

- Problemet er, at det beløb, der i satsen er afsat til afskrivning af bilen, er alt for lille. Og så skal man huske, at der er tale om et skattemæssigt fradrag. Det betyder, at man reelt får under en tredjedel af kørselsfradragets knap to kroner i hånden, understreger Torben Lund Kudsk.

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere