Ford modeller

Ford artikler i bilmagasinet

Alle Ford artikler

Et legendarisk bilmærke gennem mere end 100 år

Et af de bedst sælgende bilmærker i Danmark

Ford Motor Company blev stiftet i 1903 af amerikaneren Henry Ford - og konceptet dengang adskiller sig sådan set ikke fra konceptet i dag. Det handler nemlig om at producere biler, som både er billige, driftssikre og effektive - og som samtidig er indbegrebet af kvalitet. Og sådan er det fortsat hos Ford.

Ford er et af de bedst sælgende bilmærker i Danmark gennem tiderne - og ligger i dag i top fem, når vi taler om salget af nye biler. Tidligere var bestsellerne modeller som Escort, Cortina, Sierra og Granada - i dag hedder de Fiesta, Focus, S-Max og Mondeo.

Ford blev grundlagt af den legendariske Henry Ford, som også er kendt for at være manden, der som den første indførte samlebåndsproduktion i industrien. Med sine praktiske og billige biler ændrede Henry Ford således amerikanernes måde at leve på. Han indførte masseproduktionsmetoder, som skulle komme til at sætte standarden for alverdens industrier i det meste af det tyvende århundrede.

Begyndelsen til en ny Ford-æra

Henry Ford ejede 25,5 procent af aktierne og fungerede som næstkommanderende og chefingeniør. Der blev kun produceret et par biler om dagen på Ford-fabrikken i Mack Avenue i Detroit. Grupper af to og tre mænd arbejdede på hver sin bil med komponenter, som de bestilte hos andre firmaer. Selskabets første bil blev solgt den 23. juli 1903. Henry blev øverste chef og kontrollerende ejer af firmaet i 1906.

Henry Ford realiserede sin drøm om at producere en billig, pålidelig og effektiv automobil med introduktionen af Model T i 1908. Denne bil blev begyndelsen til en ny æra i persontransport. Den var nem at betjene, nem at vedligeholde og kørte godt selv på dårlige veje - og den blev straks en succes.

Henry Ford udviklede det første samlebånd i 1913 og revolutionerede dermed fremstillingsprocessen for Ford T modellen. Samlebåndet på den første Ford fabrik i Highland Park, Michigan, USA, blev inspiration for alle andre fabrikker i verden, som ville indføre masseproduktion.

Henry Ford havde en drøm

Det var Henry's drøm at producere det største antal biler, med det enkleste design til den laveste pris. På den tid var det at eje en bil forbeholdt de privilegerede få. Henry Fords store mål var at "sætte verden på hjul" og at producere en bil, som alle havde råd til.

I 1919 købte Henry Ford og sønnen Edsel samtlige mindretalsaktionærer ud af selskabet for 105.568.858 amerikanske dollars, og blev dermed eneejere af Ford Motor Company. Edsel afløste sin far som øverste chef samme år og blev på posten indtil sin alt for tidlige død i 1943.

Henry Ford vender derefter tilbage som øverste chef for firmaet. I september 1945 går Henry Ford af som øverste chef for Ford Motor Company - for anden gang - og efterfølges af sin sønnesøn, Henry Ford II.

Ford er et verdenskendt varemærke

Ford-ovalen er et af verdens mest kendte varemærker og har været brugt i mere end 50 år. Den håndtegnede Ford oval går helt tilbage til begyndelsen af Ford-fabrikken, da Henry Ford's ingeniør assistent tegnede en stiliseret version af ordene "Ford Motor Company". Senere blev ovalen og logoet ad flere omgange ændret til det, som vi kender i dag. Den første Ford kom til Norden i 1904 og i 1919 etablerede Ford Motor Company en samlefabrik på Nørrebro i København. Her blev Nordeuropas Ford T-modeller samlet og sendt videre til de utålmodigt ventende markeder i Sverige, Norge, Finland, Tyskland og Polen.

En af de mange bemærkelsesværdige ting ved Ford T var blandt andet, at prisen faldt dramatisk med tiden. Takket være Henry Fords samlebåndsproduktion faldt en Ford T fra 5400 kroner i 1909 til 3500 kroner i 1914, hvilket jo betød, at endnu flere fik råd til at købe bil - også i Norden.

Skabte Ford-bilfabrik i København

Allerede i 1924 var fabrikken i København blevet for lille, og Ford Motor Company flyttede til Europas mest moderne fabrik i Sydhavnen.

I alt blev der produceret 325.482 Ford-biler i Danmark i perioden fra 1919 til 1965. Det skete i forbindelse med udviklingen af Ford T tilbage i 1908, og det gjorde med et slag Ford-fabrikken kæmpestor - og siden har man stort set ikke set sig tilbage.

Ford etablerede sit danske datterselskab i 1919. Dermed var den danske importør en af de første Ford-importører i Europa, og mærket har siden da været blandt de danske bilkøberes foretrukne mærke.

Ford har vundet otte gange

I Danmark er Ford det mærke, der har vundet den eftertragtede Årets Bil i Danmark næst flest gange, nemlig otte. Med den legendariske Capri var Ford faktisk den producent, der vandt kåringen som den første - det var tilbage i 1969.

Siden har både Fiesta, Escort (forløberen for Focus), C-Max, Sierra (forløberen for Mondeo) og Scorpio vundet - og dermed er Ford det bilmærke, som har vundet kåringen i flest forskellige segmenter.

Senest blev den altid populære Ford Focus kåret som Årets Bil i Danmark 2019, og dermed slutter Focus-modellen sig til det lukrative selskab af bilmodeller, der har vundet kåringen to gange. Ford Focus blev nemlig også Årets Bil i Danmark 1999.

Danmarks største Ford-forhandler

Ford har da også altid været et populært mærke i Danmark - og er således det tredjemest populære bilmærke i Danmark. I dag hedder modellerne blandt andet Fiesta, Focus, Mondeo, C-Max, S-Max og Kuga - og populariteten strækker sig også langt ind i firmabil-segmentet.

Her har Ford Mondeo været en yndling lige siden den kom til verden i 1994. Faktisk har modellen i alle årene været blandt de foretrukne hos det danske politi, der fortsat bruger Ford Mondeo som deres primære hundevogn.

Også de særligt lukrative Ford Mondeo Vignale-versioner er et hit som firmabil - ligesom eksempelvis Ford S-Max og Ford Kuga er det. Og vi forstår godt, at bilerne fra Ford er populære. Hos Bjarne Nielsen har vi også et godt øje til Ford - og vi er Danmarks største Ford-forhandler.

Kilder: Den Store Danske Encyklopædi, Wikipedia.org, Ford.dk.

Se vores store udvalg i brugte Ford

Ford