I begyndelsen fik Dacia-fabrikken sine maskiner og sit værktøj fra den populære vesteuropæiske bilmodel Renault 12 - og planen var, at man skulle bygge en Dacia 1300 på baggrund af Renault 12. Men indtil produktionsfaciliteterne blev klar til det, byggede man i stedet en Dacia 1100, som reelt var en kopi af Renault 8. Altså en licens-udgave af den populære franske model.
Dacia levede i høj grad - som flere andre primært østeuropæiske bilfabrikker - af at producere biler på licens, og i dette tilfælde udelukkende Renault-modeller.
Den første Dacia 1300 forlod samlebåndet klar til parade den 23. august 1969, og den blev vist frem på bilmesse både i Paris og Bukarest det år. Rumænerne var mere end tilfredse med den moderne og pålidelige bil, og ventelisterne blev hurtigt lange.
I 1970 var der to varianter: Standardversionen 1300 og luksusudgaven 1300L. I 1974 blev 1301 Lux Super introduceret. Den havde udstyr som eksempelvis opvarmet bagrude, radio, forruder på begge sider samt et mere luksuriøs snit.