Mazda Cx60 Forfra

Anmelderne roser Mazda CX-60
for et højt kvalitets- og udstyrsniveau

BILGUIDEN - Vi elsker biler

Anmeldelser og test af Mazda CX-60

Den nye Mazda CX-60 er den første plug-in hybrid fra mærket og er på alle måder en væsentlig model for Mazda i Europa. Den introducerer os for en helt ny platform, hvor udgangspunktet er en motor, der ligger på langs foran med fire eller seks cylindre og baghjulstræk (plug-in hybrid har permanent firehjulstræk). Det er samme princip, som gennem mange år har været toneangivende hos eksempelvis BMW - og det resulterer blandt andet i rigtig god balance og fremragende køreegenskaber.

VIDEO: Se bilguidens gennemgang af Mazda CX-60

CX-60 er Mazdas første plug-in hybrid. Den er udviklet som baghjulstrækker og kommer senere også med dieselmotor. I plug-in hybridudgaven, som må ventes at blive det foretrukne valg herhjemme, er den heldigvis født med permanent firehjulstræk.

CX-60 er en stor, tung og høj SUV og det betyder også, at den opgivne elektriske rækkevidde på 63 km hurtigt mindskes, hvis du kører friskt til og batteriet løber tør. Ved vores friske testtur på 80 km i Normal-køreprogram, hvor CX-60 selv veksler mellem ren elektrisk og benzindrift, brugte CX-60 ifølge kørecomputeren ca. 3,5 liter benzin per 100 kilometer (28+ km/l). 

Mazda Cx60 Siden

Mazda CX-60 er en voksen SUV med en længde på 475 cm. Foto: Bilguiden

Stort bagagerum påvirker bagsædepladsen

CX-60 er både længere og tungere end for eksempel Ford Kuga og Kia Sportage. Alligevel matcher bagagerummet med de 570 liter nogenlunde de billigere alternativer.

Men CX-60 er noget dyrere og Mazda vil da også hellere bejle til konkurrenter som Volvo XC60, BMX X3 og Audi Q5. Selvom den kun er få centimeter længere slår den konkurrenterne ret markant med over 100 liter mere plads bagi.

På bagsæderne sidder man virkelig godt, men man kan samtidig godt mærke, at den markante forende og motorhjelm udgør en stor del af længden. Med andre ord er der i CX-60 brugt mere plads på bagagerum og et lækkert og robust interiør og design - og det påvirker altså især benpladsen bagi, hvor langbenede passagerer vil støde mod bagenden af de ellers lækre og bløde forsæder.

Mazda Cx60 Bagsaede

Med 186 cm har man fortsat nogle centimers luft foran knæene. Foto: Bilguiden

Mazda Cx60 Bagagerum

Bagagerummet i CX-60 rummer 570 liter. Der er et lille ekstra rum til ladekabler under bundpladen. Foto: Bilguiden

Sort eller hvidt interiør og masser af udstyr 

Standardudstyret i indgangsmodellen CX-60 Exclusive-Line tæller blandt andet 20” alufælge, fuld led-forlygter, nøglefri betjening, varme i rattet, tyverialarm, 2-zonet klimaanlæg, 12” instrumentskærm og infotainmentskærm med trådløs Apple Carplay/android auto, head up display og sikkerhedsudstyr som vognbaneassistent med alarm, skiltegenkendelse, træthedsalarm, automatisk nødbremse, parkeringssensor for og bag med bakkamera, og blindvinkelalarm.

Herefter kan du vælge mellem de japansk-inspirerede udstyrsvarianter Homura og Takumi. Det er dog ikke udstyr i klassisk forstand som adskiller disse men derimod design og interiørdetaljer. Homura har således sort læderinteriør og sølvdetaljer, mens Takumi udelukkende fås med interiør i hvidt Nappa-læder og japanske tekstiler og med træpaneler på dørsider og i midterkonsollen.

Mazda CX-60 er udadtil en af de største i sin klasse og tager altså kampen op med en række både billigere og dyrere plug-in hybrider på markedet. Og selvom den ikke vinder på alle punkter, så står den med mængden af udstyr og den høje interiørkvalitet skarpt i feltet og fortjener en prøvetur.

Mazda Cx60 Interior

Interiøret i Takumi er helt sit eget med mange lækre og flotte detaljer. Er du ikke til hvidt interiør, skal du blot vælge Homura. Foto: Bilguiden

Mazda Cx60 Bagfra

Mazda CX-60 med anhængertræk må trække hele 2500 kg på krogen. Foto: Bilguiden

ANMELDELSER

Det skriver anmelderne

Mazda CX-60 får generelt flotte ord med på vejen af bilanmelderne som blandt bruger ord som luksuriøs, kraftfuld og 'likeable'. Se et udvalg af anmeldelserne herunder. Bemærk at anmeldelserne kan have forskellig dato, og at bilen kan være blevet opgraderet siden anmeldelsen.

 

  • "Mazda går sine egne veje. CX-60 er Mazdas første plugin-hybrid, og den er usædvanlig på mange områder. Og så er trækvægten høj."
    Der gives ikke score
  • "Til sommer melder Mazda sig endelig ind i plug-in-kampen. Det sker, når den helt nye CX-60 kommer til Danmark i løbet af de varme måneder."
    Der gives ikke score
  • "Mazda er klar med en helt ny SUV, CX-60, som placerer sig lige over SUV'en CX-5. Den nye model er opbygget på helt ny grundlæggende teknik, som formentlig vil blive genbrugt i adskillige kommende modeller af andre typer."
    Der gives ikke score

Læs flere nyheder i vores Bilmagasin