Guide
Alt du skal vide om vinterdæk
Et vinterdæk giver bedre vejgreb, når det er koldt, glat, og der ligger sne. Skift i god tid, så du er klar til vintersæsonen.
Her på siden kan du blive klogere på vinterdæk og finde dine nye vinterdæk.
Guide
Et vinterdæk giver bedre vejgreb, når det er koldt, glat, og der ligger sne. Skift i god tid, så du er klar til vintersæsonen.
Her på siden kan du blive klogere på vinterdæk og finde dine nye vinterdæk.
Alt om vinterdæk
- Med et vinterdæk står bilen bedre fast i koldt vejr - vi gør dig klogere på alle fordele
Når vinteren nærmer sig, er det på tide at skifte sommerdækkene ud med vinterdækkene. Det er nemlig sikrest at køre med vinterdæk, når der er sne, og det er vådt, glat og koldt. Det er også blevet lovpligtigt at have vinterdæk på, når vintervejret er over os.
Læs mere: Nye regler for vinterdæk 2025
Vinterdæk har mange riller, som kan lede sjap og sne væk og fastholde et godt greb i vejbanen. Vinterdækkets gummi er desuden mere blødt end på sommerdækket, fordi det blødere gummi er mere fleksibelt og bedre kan holde til de lavere temperaturer om vinteren.
Her kan du blive klogere på vinterdæk til bilen.
Ny lovgivning
Der er i juli 2025 ændret på reglerne for, hvilke dæk man skal have på bilen. De skal være egnede til årstiden, og derfor skal man køre med vinterdæk (eller helårsdæk med 3PMSF-mærkning) om vinteren, når der er sne, sjap og frost. Så kører du hver dag, er det en god idé at skifte i god tid, så du ikke ender med at skulle køre ulovligt på dine sommerdæk.
Derudover er der også regler for, hvornår du må anvende pigdæk – det er i perioden 1/11-15/4. For begge gælder det, at hvis der er vinterdæk eller pigdæk, skal det være på alle hjul. Du må altså ikke køre med to sommerdæk og to vinterdæk.
Sikkerhed
Vi anbefaler altid, at du vælger dæk efter årstiden, fordi det giver et bedre vejgreb. Hvis du bruger sommerdæk om vinteren, så er det som at gå i snevejr med glatte lædersko. Det giver en længere bremselængde, hvis du ikke har de passende dæk på bilen i forhold til vejret. Det er også derfor, at det siden juli 2025 har været lovpligtigt at køre med vinterdæk, når der er sne og glatte veje.
Nielsen Car Group, der ejer Bjarne Nielsen, har faktisk lavet en test af bremselængden. Det var plug-in hybrider og elbiler, der blev testet, og testen viste markant forskel på, om dækkene var de rette til vejen.
For at opnå greb om vinteren skal dækket have riller, der er designet til vinterforhold. De er dybere og formet i et mønster, der sørger for at kanalisere vand og sne væk fra overfladen, så de får bedre greb i vejbanen.
Det store spørgsmål er så, hvornår er det mest optimale tidspunkt at skifte til vinterdæk. I Tyskland siger man, at man kører med vinterdæk ”von O bis O”, hvor der menes ”von Oktober bis Ostern”, altså fra oktober til påske. Den regel kan være meget god at have i baghovedet, og ellers anbefales det at skifte til vinterdæk, når temperaturen er under syv grader.
Det er under alle omstændigheder bedst at skifte i god tid, så du er klar, når frosten og sneen kommer.
Vinterdæk er designet og udviklet til at blive brugt om vinteren, mens helårsdæk kan bruges hele året. Helårsdæk er ikke optimeret særligt mod kørsel på en bestemt årstid, og det er et allround dæk. Det vil derfor komme til kort på snevåde veje, hvor vinterdækket er både bedre og mere sikkert at bruge.
Ja, det må man. Der er i Danmark regler for, at man skal køre på egnede dæk, men det vil i praksis kun have betydning for, hvilke dæk man kører på om vinteren, når det er glat. Her har sommerdæk nemlig en virkelig lang bremselængde.
Kører man på vinterdæk om sommeren, vil man få blødere dæk, som hurtigere bliver slidt, og bremselængden er lidt længere på tørre vejbaner, men ellers mærker man ikke den store forskel.
Du bruger også mere brændstof ved at bruge vinterdæk om sommeren, fordi der er mere friktion, når du har vinterdæk på bilen. Derfor anbefales det at vælge dæk, der passer til årstiden.
Når du skal finde den rette dækstørrelse til din bil, kan du enten kigge i bilens manual eller på mærkatet, som sidder i førersidens dør. Det er det samme sted, hvor du finder, hvilket dæktryk der skal være.
Tallet kan fx være 235/55R17 103V.
Vil du have en forklaring på, hvad tallet står for, så læs mere her.
Den mindste tilladte mønsterdybde er 1,6 mm.
Du kan på mærkatet i bilens førerside se, hvilket dæktryk der skal være i dine vinterdæk.
Hos Bjarne Nielsen anbefaler vi, at du skifter dine vinterdæk med nye, når der er 3 mm tilbage af dækmønsteret. Det giver dig sikkerhed for at bevare vinterdækkets gode egenskaber, og samtidig er du sikker på, at dækket kan holde til hele sæsonen.
Generelt kan dæk ikke blive for gamle, hvis de opbevares korrekt, og der er ingen regler for, hvor gamle dæk må være i Danmark. Gummiet bliver dog mere og mere stift med årene, og derfor kan det blive mindre komfortabelt at køre på dem.
Du kan se dækkenes alder på deres såkaldte DOT-mærke, der består af fire tal. De to første er uge og de to næste år. Så står der 2122, er dækket produceret i uge 21 i år 2022.
Der er forskellige regler for vinterdæk, alt efter hvilket land du befinder dig i. Skal I på køreferie i løbet af vinterhalvåret, så er det en god idé at være opdateret. De regler, vi har i Danmark, er nemlig ikke de samme som i andre lande.
Den enkelte bilist (også udenlandske turister) skal sikre sig, at bilen kan køre i vintervejr. Det betyder i praksis, at der kræves vinterdæk, når vejret tilsiger det, eller at der som minimum medbringes et sæt snekæder. Pigdæk og snekæder er tilladt fra 1/11 - mandag efter påske. Vinterdæk skal have min. 3 mm. mønster.Lovpligtigt sikkerhedsudstyr:
- Avarselstrekant
- Vinterdæk min. 3 mm. mønster
Det er påbudt at anvende vinterdæk i perioden 1/12 - 31/3, når vejret tilsiger det. Pigdæk og snekæder er tilladt fra 1/10 - 15/4, hvis der er sne og is på vejen. Vinterdæk skal have min. 3 mm mønster. Lovpligtigt sikkerhedsudstyr:
- Advarselstrekant
- Vinterdæk min. 3 mm. mønster
Vinterdæk, med min. 3 mm mønster, er påbudt i perioden 1/12 - 1/3.
Loven kræver 1,6 mm. men køretøjet skal være tilpasset vejrforholdende, herunder en efter forholdende egnet dækmontering, dvs. vintervejr = vinterdæk (dæk med M+S mærkning og/eller snefnugsymbol og min. 4 mm. mønster). Gælder også for udenlandske biler. Vinterdæk produceret efter 31/12 2017 skal være mærket med snefugsymbol, mens dæk produceret før må anvendes frem til 30/9 2024. Ved kørsel med vinterdæk, der bærer en lavere hastighedskode end bilens tophastighed, skal der i førerens synsfelt anbringes et mærkat, der angiver dækkenes max. hastighed. Lovpligtigt sikkerhedsudstyr:
- Advarselstrekant
- Sikkerhedsvest
- Miljøzonemærket
- Vinterdæk påkrævet i snevejr
Pigdæk er tilladte i perioden 1/11 - 30/4, dog ikke på motor- og motortrafikveje. Undtaget er strækningerne A13 San Bernardino tunnelen og A2 St. Gotthard tunnelen. Med pigdæk er max. hastighed 80 km/t og bilen skal bære mærkat med pigdæksymbol. Snekæder er ikke påbudt, men ved kørsel i sne uden vinterdæk kan der idømmes bøde. Lovpligtigt sikkerhedsudstyr:
- Advarselstrekant
- Vinterdæk min. 3 mm. mønster
Pigdæk er tilladt fra Oktober - maj, men perioden kan forlænges, hvis vejret tilsiger det. Vinterdæk, snekæder eller pigdæk er nødvendige ved kørsel i bjergområder i vinterperioden. Brug af snekæder kan være påbudt ved skiltning og snekæder skal bære typegodkendelse V5117. Vinterdæk er obligatorisk fra 1/11 - 15/4 hvis der er sne og is på vejen, og der skal være mindst 4 mm mønster ellers betragtes dækket som værende et sommerdæk og må derfor ikke anvendes om vinteren. Lovpligtigt sikkerhedsudstyr:
- Advarselstrekant
- Sikkerhedsvest
- Førstehjælpskasse
- Vinterdæk når det er vinter
Der er ingen særlige krav om vinterdæk. Snekæder må kun bruges, når der er sne/is og kan være påbudt ved skiltning. Pigdæk er tilladt fra lørdagen inden 1/11 til sidste søndag i marts. Max. hastoghed 90 km/t. Der skal klistres et pigdæksymbol bag på bilen. Lovpligtigt sikkerhedsudstyr:
- Advarselstrekant
- Sikkerhedsvest
- Alkoholtester
Snekæder og pigdæk kan blive påbudt i bjergene (pigdæk er tilladt i perioden 15/11 - 15/3). Vinterdæk og snekæder er påbudt i Val d´Aosta 15/10 - 30/4. perioden kan forlænges, når vejret tilsiger det. Lovpligtigt sikkerhedsudstyr:
- Advarselstrekant
- Sikkerhedsvest til alle i bilen
- Snekæder/pigdæk er påbudt i visse bjergområder
Vi forhandler dæk fra Bridgestone - verdens største dækleverandør. Vi har et stort udvalg i dæk i alle størrelser på lager. Prisen afhænger af dækkets størrelse. Kontakt os og hør mere.
Pris pr. dæk fraVinterdæk har to mærkninger: M+S mærkning samt et symbol med et bjerg med et snefnug i – det symbol kaldes 3PMSF.
M+S mærkningen står for Mud og Snow, og det angiver, at dækket er designet til at give bedre kørsel i sne og mudder. Der er ikke noget lovgivning om denne mærkning, og det er alene op til producenterne at sætte kriterierne.
Mærkningen 3PMSF står for Three Peak Mountain Snowflake, og det er en EU-mærkning, som viser, at dækket opfylder minimumskriterierne for bremse og trækkraft på snedækket vej. Det er den mærkning, du skal se efter, når du skal finde et vinterdæk, der opfylder lovkravene.
Ja, du kan sagtens selv skifte hjul på bilen. Der er dog flere fordele ved at få det gjort på værkstedet. Du slipper for at flytte rundt på de tunge hjul og slipper for at opbevare det sæt, der ikke er i brug. På værkstedet kan hjulene desuden blive opbevaret som en del af prisen for skiftet.
Derudover tilbyder vi hos Bjarne Nielsen et sikkerhedstjek af bilen, når vi alligevel har den inde. Vi ser efter synlige fejl på bilen og kommer gerne med et tilbud på at få udbedret eventuelle fejl på bilen.
Du er desuden sikker på, at en fagmand har tjekket din dæk, inden de kommer på, så der stadig er mønster tilbage til at kunne køre sæsonen ud.
Abonnement på hjulhotel inkluderer hjulskifte forår og efterår. Opbevaring på dækhotel, montering samt afbalancering efter behov.
Fra pris pr. måned- Vi anbefaler vinterdæk fra Bridgestone
Bridgestone Blizzak LM005 er et rost vinterdæk, som er testvinder hos både Auto Express, Auto Zeitung og Auto Motor und Sport. Det bringer dig sikker igennem vinteren. Det kan bruges til milde, moderate og svære vinterforhold, så køreturen er sikker selv, når vejret skifter. Rillerne er dybe og formet i et zig-zag-mønster, som leder vand, sjap og sne væk fra dækkets overflade. På den måde får den et ekstra greb på vintervejene.
I dækkets gummiblanding er der Nanopro-Tech, som er en eksklusiv Bridgestone-teknologi, der er med til at forbedre dækkets vejgreb. Der er specielle 2D- og 3D-lameller i dækket, som er med til at forbedre bremselængden. De øger dækkets kontakt med vejen og bider gennem lag af sne og is for at give dig maksimal kontrol under kørsel.
Dæk efter sæson
Vinter-, sommer- eller helårsdæk? Valget af dit, og vi har lavet en guide til alle tre typer af dæk, som du kan finde her.
Skal du have fundet nye dæk og fælge, har vi gjort det nemt med vores hjulportal.