Renault 5 Concept 2021 1600 0D

Renault - for alle med en passion for livet

Renault Megane E Tech 2022 1600 53

Renault - for alle med en passion for livet

Renault Megane RS Trophy R 2020 1600 09

Renault - for alle med en passion for livet

Renault Captur 2020 1600 15

Renault - for alle med en passion for livet

Renault forhandlere

Alle nyheder om Renault

Alle Renault artikler

Franske biler med masser af begejstring

Renault er et vinder-bilmærke

Til gengæld har man haft bedre held i en europæiske pendant - Car of the Year - hvor man med seks gevinster er det næstmest vindende bilmærke.

Renault 16 (1966), Renault 9 (1982), Renault Clio I (1991), Renault Scenic (1997), Renault Megane II (2003) og Renault Clio III (2006) har hentet de seks titler for Renault.

Renault er et af de mest fremgangsrige bilmærker i Danmark gennem det seneste årti, hvis man kigger på salgstal og markedsandele.

Kilder: Den Store Danske Encyklopædi, Wikipedia.org, Renault.com, Renault.dk.

En Renault skal opleves

Renault er lig med fransk ingeniørkunst og frække designlinjer - og bag det fine ydre er der masser af kvalitet, komfort og holdbarhed. En Renault skal simpelthen opleves.

Mange legendariske bilmodeller er blevet skabt på samlebåndene hos den franske bilfabrikant - og faktisk bliver Renault betragtet som opfinderne af den yderst populære MPV-klasse. Det skete nemlig, at den første Renault Espace blev introduceret i 1984.

Med den stod Renault nærmest fadder til en ny slags bil, der havde - og har - plads til hele den sammenbragte familie. 

Til trods for, at Renault i adskillige årtier har været et populært mærke i Danmark, så er det faktisk ”kun” lykkedes mærket at vinde Årets Bil i Danmark-kåringen en enkelt gang. Det var i 1990, hvor den fine Renault 19 GTX kørte med laurbærrene.

Blandt de bedst sælgende bilmærker i Danmark

I de senere år er begejstringen for Renault øget markant herhjemme, og mærket er blandt de bedst sælgende bilmærker i Danmark. Især modellerne Clio og Captur er blandt bestsellerne - men Scenic, Espace, Kadjar og Megane er blandt danskernes foretrukne inden for de respektive segmenter.

I 2000 var Renault med 44.189 styk helt nede på en 14. plads på listen over de bilmærker, som er flest eksemplarer af på de danske veje.

I 2019 er det tal steget til 139.164 styk, hvilket er lig med en plads som nummer 8 - foran blandt andet Suzuki, Mercedes-Benz og de to koreanske bilmærker.

Bemærkelsesværdige Renault-modeller

Da ingeniør Louis Renault og hans brødre to år inden århundredskiftet grundlagde sit firma af eget efternavn, er det næppe sandsynligt, at han overhovedet havde forestillet sig, hvor enorm en koncern det skulle udvikle sig til.

De første Renault-biler var bemærkelsesværdige på den måde, at de havde motoren placeret foran, samtidig med at der var træk på baghjulene via en kardanaksel og et såkaldt vinkeldrev med kron- og spidsdrev. Denne konstruktion blev senere nærmest enerådende i biler. 

I 1913 var Renault med en årlig produktion på over 10.000 biler Frankrigs største bilproducent. Renault var populær som hyrevogn, og typen blev ikke mindst berømt, da den blev anvendt til troppetransport i 1914.

I mellemkrigsårene var Renault sikkert etableret som leverandør af både mellemklasse- og luksusvogne samt små brugsvogne.

Staten overtog Renault-fabrikken

Den Anden Verdenskrig medførte store indgreb i koncernen, som blev overtaget af den tyske besættelsesmagt og anvendt til lastbilproduktion for værnemagten. Fabrikken i Boulogne-Billancourt, der ligger sydvest for Paris, blev flere gange bombet af de allierede.

Efter Louis Renaults død i 1944 overtog den franske stat firmaet, og allerede i 1946 - altså bare et år efter krigens afslutning, kunne Renault vise sin første efterkrigskonstruktion, en lille firecylindret hækmotorbil, 4CV. Siden 1962 har Renault fulgt tidens tekniske tendens med forhjulstrukne biler.

Den største succes for Renault i 1960’erne var afløseren for Renault 4CV, nemlig Renault Dauphine, samt modellerne Renault 4 (1961) og Renault 8 10 (1962) samt Renault 16 (1965). Sidstnævnte bekræftede fabrikkens evner til nyudvikling, idet 16’eren var den første "hatchback"-model i mellemklasse-størrelse.

Renault 5 var yderst populær

Denne model formåede som den første Renault - og som den blot tredje bil overhovedet - at blive valgt til Car of the Year. Det skete i 1966.

1970’ernes helt store hit var Renault 5 (1972), en kompakt og lille bil med en kørselsøkonomi, der appellerede til publikum verden over under den første store energikrise.

Også i Danmark var Renault 5 yderst populær, og modellen var i mange år blandt de bedst sælgende på det hjemlige marked.

I løbet af dette årti forsøgte Renault – med vekslende held – at indgå i forskellige tekniske og/eller kommercielle samarbejder med blandt andre Peugeot og Volvo.

1980'erne var hårde ved Renault

I begyndelsen af 1980'erne kom Renault-koncernen imidlertid i alvorlige økonomiske vanskeligheder. Ingen af de nye modeller kunne for alvor løfte arven efter de store publikumsfavoritter fra 1960’erne og 1970’erne, og samtidig fik de nye modeller med rette ry for svigtende kvalitet, holdbarhed og sikkerhed.

Den franske regering greb ind i den dengang statsejede virksomhed, og en mand ved navn Georges Besse blev indsat som ansvarlig direktør.

Med ham i spidsen for en ny ledelse blev der skåret kraftigt ned på arbejdsstyrken - faktuelt blev hele 21.000 medarbejdere afskediget. Samtidig blev Renault trukket fra stort set al motorsport, inklusiv Formel 1.

Atter overskud i Renault-koncern

Der opstod massive protester fra fagbevægelsen, og også Terrororganisationen Action Directe gjorde sit til at forpurre planerne om økonomisk genopretning hos Renault. To medlemmer af terrorgruppen skød og dræbte således Georges Besse i november 1986 uden for hans hjem.

Hans afløser hos Renault fastholdt den hårde linje og hen imod slutningen af 1987 syntes økonomien at være blevet stabiliseret.

De mange rationaliseringer havde tilsyneladende virket, og Renault blev i 1990 omdannet til et aktieselskab. I 1996 solgte den franske stat 54 procent af aktierne, og bilkoncernen fik fra slutningen af 1990’erne igen overskud og driver i dag fabrikker i Europa, Latinamerika, Nordafrika og Asien.

Renault-alliance blandt verdens største

I 1990'erne præsenterede Renault adskillige succes-modeller. Clio, som erstattede 5'eren, den innovative Twingo, Mégane og den fornyede familiebil, Espace. Oveni vendte Renault tilbage til motorbanen og vandt Formel 1-VM i '92, '93, '96 og '97 (med Williams) samt i '95 (med Benetton).

I 1999 købte Renault rumænske Dacia og en bestemmende aktiepost i Nissan, og i 2000 en betydelig andel i Volvo Lastbiler.

Siden er også japanske Mitsubishi blevet en del af koncernen - og Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen var i 2017 og 2018 verdens største bilproducent.