Anmeldelser og test af Ford Focus

Ford Focus så dagens lys i 1998, hvor den afløste den populære Ford Escort, der i mange år var en yderst populær model. Men Ford Focus kunne sagtens løfte den popularitet til nye højder, og modellen opnåede således at blive kåret til Årets Bil i Danmark 1999 - en sejr, som den aktuelle Ford Focus-generation gentog, da den blev kåret til Årets Bil i Danmark 2019.

Dermed hører Ford Focus til den meget begrænsede skare af bilmodeller, der to gange har vundet den eftertragtede kåring - og tæller man Ford Escorts sejr i 1981 med, har Fords c-segment-model vundet tre gange. Det er unikt.

Ford Focus fås både som femdørs hatchback og stationcar - og leveres med en række forskellige motorer. Modellen findes også i et par ekstraordinære udgaver - Ford Focus RS og Ford Focus ST, hvor fokus (!) er lagt på maksimal ydelse.


Optaget: 2020-02-06 23:00:00 Den anmeldte bil: Ford Focus Stationcar Titanium og ST-Line


Det er ikke uden grund, at de danske motorjournalister sidste år var enige om, at Ford Focus fortjener den flotte titel som Årets bil.

Dens fantastiske køregenskaber og komfort og ikke mindst meget bedre pladsudnyttelse i forhold til dens forgænger, gør den til en værdig vinder og noget nær den perfekte familiebil. Samtidig passer Focus til alle behov, da den både fås med 5 døre og i en hævet Active version.

Skarpt og sporty design

Focus design er blevet mere strømlinet med skarpe kanter og mere fremtrædende LED positionslygter. I kabinen er alle ligegyldige knapper væk, og meget er samlet i en stor og skarp 8” touchskærm.

Når du først har sat dig til rette i en Focus, så sidder du rigtig godt, og det er ikke svært at forstå hvorfor bilen er løbet med titlen som årets bil. Samtidig lever Focus køregenskaber op til Fords gode ry og er i en klasse for sig.


Ford Focus bagende er både skarp, sporty og stilren på samme tid. Foto: bilguiden

Masser af udstyr

Focus er veludstyret fra laveste udstyrsniveau Trend. Men det er i udstyrsvarianten over, Titanium, at man virkelig føler, man får en komplet bil med alt det udstyr, man kan drømme om. 

Vælger du Focus i ST-udgaven får du mere sportslige designdetaljer som 17” alufælge, dobbeltudstødning og et sports-ophæng. I Titanium-udgaven får du opvarmet forrude, nøglefri betjening, 2-zoners klimaanlæg og farveskærm i instrumenteringen. I begge udgaver får du fartpilot med intelligent hastighedsbegrænser og sikkerhedsudstyr som vejbaneassistent og precollision-assist med fodgænger- og cyklistgenkendelse.

Model til ethvert behov

Har du ikke behov for det store bagagerum, så fås Focus selvfølgelig også i en 5-dørs udgave (hatchback). Derudover fås den hævede Active-model, som appellerer til dem, der gerne vil have en højere indstigning. Kan du ikke få fart nok, så fås den endda i en ST udgave med 280 hk, du kan læse mere om her. 


Ford Focus fås også i en Active-udgave hvor frihøjden er hævet og den får et lidt mere urban-look med plastik ved hjulkasserne. Foto: bilguiden

Gennemtestet motor

Man skal ikke være bekymret for motoren i Focus, der er Fords bredt anerkendte Ecoboost-motor, der i en Focus kører mellem 16 og 19 km på literen og over 20 i dieseludgaven. Den mest solgte udgave hos Bjarne Nielsen er den 125 hk benzinudgave, der kører fortrinligt og har fint med overskud til hverdagens overhalinger. 

Pladsen er væsentligt forbedret

Den tidligere Focus fik kritik for manglende plads til passagererne på bagsædet. Det er ændret markant i den nye Focus, og den er derfor et oplagt valg for familien og dig, der ofte har bagsædepassagerer. Bagagerummet er stort og kan sagtens rumme både barnevogn og weekend seng eller en uges oppakning til kør-selv ferien.

Har du brug for endnu mere plads står Ford Mondeo og S-max klar i kulissen, men Focus mange varianter giver dig ikke mange undskyldninger for at flytte focus fra en Focus.


Ford Focus bagagerum er stort og rummeligt og passer perfekt som familiebil. Foto: bilguiden


Bagsædepladsen i den nye Focus er væsentligt forbedret i forhold til dens forgænger. Foto: bilguiden



BILGUIDEN - se alle vores anmeldelser, tips og tricks
Se flere anmeldelser fra vores motorjournalist på Youtube.


Optaget: 2019-09-07 22:00:00 Den anmeldte bil: Ford Focus ST stationcar ST3


Du har formentlig hørt, at årets bil i Danmark 2019 er en Ford Focus. Og nu er den kommet i en ST-udgave – ikke at forveksle med ST-line.  

ST er det ypperste Ford kan præstere, når det kommer til fart og køreglæde - og Ford Focus ST stationcar er ingen undtagelse. Men kan en familiestationcar virkelig føles som en sportsvogn? Det vender vi tilbage til. 

Kampen om den ypperste sportsmodel

Sportsudgaverne GTI, R eller ST, som de nu hedder hos Ford, plejer at være lidt af et prestigeprojekt for de forskellige bilmærker. Og når man kører i Focus ST, kan man godt mærke, at Ford har trykket speederen i bund på alle parametre, og det giver konkurrenterne noget at leve op til - især i en stationcar.

Kraftigste motor til dato

Focus ST er bygget til at skille sig ud i form af både kørekomfort og designdetaljer. Ifølge Ford er den født til banekørsel men bygget til vejen, og så er det den mest kraftfulde og den sjoveste Focus ST, der nogensinde er blevet bygget. Og som noget helt nyt i klassen nu altså også som stationcar. 

Under motorhjelmen ligger en 2.3 liters ecoboost benzinmotor med 280 heste. Og det er i høj grad her at årsagen til bogstaverne ST ligger.  

Med den kraftfulde motor følger en elektronisk styret undervogn. Den overvåger blandt andet bremser, styretøj og karosseriets bevægelser, og giver køreoplevelsen endnu mere dynamik og komfort. 

- Så kan den være med til at ændre på, at bilen kan blive blødere eller hårdere at køre i. Så selvom det er en sportsbil, så kan man også få den til at blive ret komfortabel, fortæller Mads Bjerrum.

Topudstyret fra start

Focus ST fås i to udstyrsniveauer. ST2 og ST3. 

Den store touchskærm med navigation er selvfølgelig standard sammen med 18” fælge, sportssæder og vigtigt sikkerhedsudstyr som Lane Keeping Aid og nødbremse med fodgænger og cyklistgenkendelse. 

Vælger du det højeste udstyrsniveau ST3 får du også større fælge, bakkamera og måske vigtigst af alt fuld led-lygter, som giver et fantastisk lys i mørke. 

Du kan også vælge ST2 og så bare bygge på med det udstyr, du ønsker. Der er nemlig ikke noget som er låst til det enkelte udstyrsniveau.

For bare 8.000 kroner kan du for eksempel få en teknikpakke, som giver dig flere køreprogrammer, adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse og automatisk nedblændelige forlygter. Enpakke, der er værd at vælge til.

Ford Focus ST er bygget til at skille sig ud på alle måder.
Ford Focus ST stationcar er fyldt med fede designdetaljer og udstyr. Foto: Bilguiden

Stationcar + barnevogn = sportsvogn?

De fleste ville måske rynke lidt over netop kombination af ST og stationcar, og at det må give mangel på præcision og køreegenskaber. Og så er det store spørgsmåljo, om en familiestationcar virkelig kan give dig følelsen af at sidde i en sportsvogn. Og ja. Det kan den faktisk. Man sidder fantastisk i sportssæderne, og giver man den gas i svingene, ja så glemmer man alt om, at man kører i en bil med en længere bagende og et stort bagagerum.

- Der er egentlig mange biler, der tilbyder køreglæde i den her kaliber, men det er bare svært at ramme det i en bil, der er så praktisk, som den her, fastslår Mads Bjerrum. 

Og når man så har fået tilfredsstillet sin indre drengerøv, så kan man jo bare glæde sig over, at man kan have hele familien med, uden at de brokker sig over pladsen på bagsædet, og at der er mere end rigeligt plads til barnevognen i bagagerummet. 

Og inden en tur i Focus ST stationcar var det nærmest umuligt at sige sportsvogn og barnevogn i samme sætning.

Værd at overveje

Hvis man er til ræs (og det er man jo nok, når man vælger en ST-udgave), så er en manuel gearkasse at foretrække.Men om lidt fås Focus ST altså også med automatgear, som vil være en fordel, hvis du har meget bykørsel

Har du brug for mere plads end den ellers rummelige Focus har at tilbyde, ja så skal du op i en Mondeo ST-line og må altså samtidig vinke farvel til en del hestekræfter. 

Har du omvendt ikke behov for pladsen, ja så fås Focus ST jo også i en hatchback udgave med nøjagtig samme fede køreegenskaber og en lidt hurtigere acceleration.

Focus ST er fyldt med lækre detaljer og flot design.
Der er intet kedeligt over den ny Ford Focus ST stationcar. Foto: Bilguiden



BILGUIDEN - se alle vores anmeldelser, tips og tricks
Se flere anmeldelser fra vores motorjournalist på Youtube.

I tvivl om Ford Focus er den rigtige for dig? Vi har samlet anmeldelser af bilen her. Bemærk at anmeldelser kan have forskellig dato og at bilen kan være blevet opgraderet siden anmeldelsen.

"Ligner det bedste køb ud fra design og udstyr..."
(giver ikke score)
"Focus har sportslige køreegenskaber..."
"Den mest guddommelige bil..."
(giver ikke score)
"Ford Focus står stærkt prismæssigt..."

Ford Focus fås i en lang række af udstyrsniveauer. Vil du have masser af udstyr, bør du overveje Titanium og Vignale hvor Vignale fremstår luksiriøs. Er du til dynamik og sport så overvej ST-Line der er lækker sporty udenpå og indeni. Active er lidt højere end de øvrige modeller, og er for dig der gerne vil sidde lidt højere, men elsker dynamikken i at være tæt på vejen.

Husk at Ford Focus fås som både 5-dørs og stationcar.



Komplet oversigt og sammenlign
ANDRE MODELLER DER KUNNE FRISTE DIG

Alle Ford modellerne