BILGUIDEN - Vi elsker biler

ANMELDELSER OG TEST
AF MAZDA CX-30

Siden Mazda i 2015 lancerede den mindre SUV CX-3 som efterfølger til CX-5 er efterspørgslen på crossover SUV vokset, og med den seneste model CX-30, har Mazda klart ligt sig i førertrøen i feltet, både hvad angår teknologi, pladsudnyttelse og kørekomfort.

Bilen er bygget på samme platform som Mazda 3, men er langt mere rummelig og vejer kun 50 kilo mere end en 3'er. Udstyrsniveauet er - som altid fra Mazda - højt, og kørekomfort er ifølge de første anmeldelser på et niveau, der også danner skole for klassen.

Anmeldelse af Volvo V60 fra "Bilguiden - Vi elsker biler".

 

SUV'erne er meget populære i Danmark og resten af verden. Derfor har Mazda da også allerede modellen CX-3 og CX-5. Men der har manglet en mellemting, og derfor er CX-30 nu en realitet.

- CX-3 er for mange for lille og CX-5 for dyr. Så vi har manglet den her mellemstørrelse, så vi og kunderne har ventet længe på den, fortæller salgskonsulent ved Bjarne Nielsen i Skive, Rikke Svinth. 

Undrer du dig over, hvorfor den ny model ikke er døbt CX-4, ja så er svaret, at der allerede findes en CX-4 - den sælges bare udelukkende på det kinesiske marked, og derfor har den nye SUV fået navnet CX-30. 

Flot design og lækkert interiør

CX-30 fortsætter Mazdas flotte og skarpe designlinje. Den er det mere praktiske og familievenlige alternativ med let indstigning, højere siddeposition, plads til fire voksne og et stort, lettilgængeligt bagagerum.

Også indvendigt giver CX-30 et rigtig godt og luksuriøst indtryk.

- Der er lidt premium over den. Det er bløde materialer alle steder, og du sidder ikke og blover forvirret over fire forskellige farver på knapper. Det er meget stilrent og gennemført, fastslår Rikke Svinth. 

Interiøret i Mazda CX-30 er lækkert og stilrent. Foto: bilguiden

Masser af standardudstyr

Man får rigtig meget udstyr med allerede fra laveste udstyrsniveau SENSE. Du får for eksempel Full LED forlygter, Head Up display og adaptiv fartpilot. Hertil kommer sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, vejbaneassistent, blindvinkelalarm og fjernlysassistent. 

Mellemste udstyrsniveau SKY giver dig også 18” alufælge, nøglefri adgang, varme i rattet med mere.

Full LED forlygter og LED baglygter er standard på Mazda CX-30. Foto: bilguiden 

Kørekomforten er i top

CX-30 er trods sin SUV-højde solidt plantet på asfalten og kører uden slinger. Samtidig føles styretøjet kontant og gør bilen meget velkørende og smidig.

- Der er sindssygt meget kørekomfort. Man sidder godt, den støjer og larmer ikke og der ikke en masse, der rasler. Det er bare dig og bilen, siger Rikke Svinth, der forventer meget af den nye model, der skal tage kampen op med blandt andre den populære Nissan Qashqai.

Mazda CX-30 leveres også med den nye SKYACTIV-X-benzinmotor med 180 hk, der blander de bedste egenskaber fra henholdsvis benzin- og dieselmotorer, og foruden flere kræfter også giver dig en bedre brændstoføkonomi.  

Det er svært ikke at synes om Mazdas skarpe designlinjer. Foto: bilguiden

ANMELDELSER

Det skriver anmelderne

I tvivl om Mazda CX-30 er den rigtige for dig? Vi har samlet anmeldelser af bilen her. Bemærk at anmeldelser kan have forskellig dato og at bilen kan være blevet opgraderet siden anmeldelsen.

 

  • "Mazda CX-30 kan levere udstyr i et omfang, de fleste af konkurrenterne enten ikke formår, eller som de tager sig ret dyrt betalt for."
  • "Mazdas Skyactiv-X-motor er utroligt vellykket. Sammen med det omfattende udstyr og den fede finish burde det udløse fem stjerner til CX-30."
  • "Ude i trafikken er det rart at køre Mazda CX-30. Der er ekstrem god styrerespons – faktisk på linje med responsen i Mazda3."
    Der gives ikke score