BILGUIDEN - Vi elsker biler

Test og anmeldelse af Ford Puma

I perioden fra 1997 til 2001 producerede Ford en lille sportscoupé, som var den første generation af Ford Puma, som teknisk set var bygget ovenpå Ford Fiesta. Ford havde i øvrigt købt retten til navnet af en britisk sportsvognsfabrikant (Puma).

I januar 2020 lancerer Ford igen en model ved navn Puma, som også bygger på en udvidet Ford Fiesta, men bortset fra nogle få lighedstræk i designet, så er der tale om en helt anden type bil end den for længst skrinlagte minisportscoupé...

Den nye Ford Puma er nemlig en højteknologisk Crossover SUV, som vi forventer kommer til at ligge godt i overhalingsbanen i sin klasse, blandt andet fordi den både er sporty, praktisk, økonomisk og har en masse innovative features indenfor sikkerhed.

Anmeldelse af Ford Puma fra "Bilguiden - Vi elsker biler".

 

Ford Puma er en helt ny model i den kompakte crossover og SUV-klasse. Puma har et design, der skiller sig ud og skaber opmærksomhed, samtidig med at den er rummelig og har flere praktiske detaljer som for eksempel en Megabox, der udvider bagagerummet til et mindre badekar. Og ja – det kan faktisk skylles med vand og har afløb i bunden.

Nyt og stilsikkert design

Ford Puma er designet til at skille sig ud fra Fords andre modeller, men samtidig kan man godt ane inspirationen og videreførelsen af designet fra Ford Fiesta og Focus (og den kommende Kuga).  

Puma er en topmoderne crossover, der udstråler en frisk stil, luksus og rene linjer. Men det er ikke på bekostning af hverken plads eller praktik. Puma har et af klassens mest fleksible bagagerum på 456 liter.

Derudover byder Puma på den såkaldte MegaBox, hvor du kan udvide bagagerummet under bagagerumspladen med op til 68 liter, og på den måde have plads til høj bagage på op til 115 centimer som golftasker eller stueplanter. Du kan også bare skjule dine våde gummistøvler i det praktiske rum, som er vaskbart og med afløb i bunden, så vandet nemt kan løbe ud.

Som ekstraudstyr kan du tilkøbe en X-pakke som udover større fælge, B&O anlæg og DAB+ også giver dig endnu en praktisk detalje i form af aftageligt indtræk, som nemt kan tages af og vaskes.

Megaboksen kan indeholde 68 liter og en bundprop gør det muligt at vaske rummet med vand og lukke det ud igen. Foto: bilguiden

Puma er hybrid

Ford Puma fås udelukkende som det, der kaldes mild-hybrid (mHEV). Det betyder, at den kommer med Fords prisbelønnede 1.0 EcoBoost motor, og derudover en mindre elmotor, der giver bilen et boost i både ydelse, acceleration og brændstoføkonomi. Puma mild-hybrid fås med enten 125 eller 155 hk og kører i begge versioner omkring 18 km på literen.

Den trecylindrede motor arbejde sammen med litium-batteriet i en såkaldt starter-generator kaldet BISG. Den fungerer som en ekstra motor, der uden overgang arbejder sammen med benzinmotoren. Den lagrede energi bruges især ved starter, og når motoren har brug for et ekstra boost ved acceleration.

Pumas bagende er sporty og elegant. Foto: bilguiden

To udstyrsvarianter til enhver smag

Puma fås i udstyrsvarianten Titanium eller ST-Line, hvor bilen har et mere sporty design. I Titanium kan nævnes standardudstyr som 17” alufælge, fartpilot, LED-kørelys for og bag, parkeringssensor bag, Pre-Collision Assist (automatisk nødbremse), Lane-Keeping Aid, klimaanlæg og varme i sæder, forrude og rat.

I ST-Line-udgaven er der som vanligt fokus på det sportlige design med en mere markant front på bilen og en sportsundervogn. I kabinen er der for eksempel nøglefri betjening, sportsforsæder, fladbundet rat med røde syninger og 12,3” digital instrumentering.

Ford Puma kommer med en stor 8" skærm som standard. Kabinen er moderne og enkel. Foto: bilguiden

Ford Puma Titanium koster fra 225.270 kr. mens Puma ST-Line koster fra 238.860 kr.

Ford har forsøgt at gøre udvalget af ekstraudstyr mere overskueligt i form af en række nøje udvalgte udstyrspakker som giver prikken over i’et på bilens i forvejen lange udstyrsliste. Tilvalg er blandt andet LED-forlygter, Audio-pakke med flere højttalere og en førerassistent-pakke med aktiv fartpilot og bakkamera.

I udstyrsversionen ST-Line får du en kæmpe 12,3" skærm som digital instrumentering. Skærmen kan også tilkøbes til Titanium. Foto: bilguiden

BG3

PROPPET MED UDSTYR. Interiøret i Volvo V60 er bare lækkert og man sidder fantastisk. Foto: Bilguiden

Ford Puma 2020 1600 28

DEN VILDE PUMA. Den er både flot, kompakt og godt kørende. Den fine Ford Puma har med rette vakt begejstring både i og uden for Danmarks landegrænser.

ANMELDELSER

Det skriver anmelderne

Nogle gange er det ikke nok at se på og læse om en bil. Nogle gange er man bare nødt til selv at springe ind i bilen, prøve en tur og lade sig bjergtage af bilen. Sådan er det med Ford Puma - eller det er i hvert tilfælde sådan, at vi har det med den kompakte crossover. Vi er ikke de eneste, der godt kan lide modellen, og er du interesseret i at høre, hvordan en række motorjournalister og testkørere tænker omkring Ford Puma, så læs med herunder. Bemærk at anmeldelserne kan have forskellig dato, samt at bilen kan være blevet opgraderet siden anmeldelsen.

 

  • "Ford Puma rammer lige ned i et af de mest hotte bilsegmenter. Den har desuden ret sportslige køreegenskaber, og så har den en overraskelse i bagagerummet."
  • "Ford Puma er en af de biler, der lynhurtigt vinder din sympati, hvis du holder af at køre bil. Den er faktisk overraskende vellykket."
    Der gives ikke score
  • "Ford Puma er beviset på, at man kan gøre en crossover sjov at køre i. Mild-hybrid-teknikken fungerer vældig fint."