Den store ladeguide 2022

Har du købt eller bestilt en elektrisk bil med et ladestik, så er du måske også lidt forvirret over, hvad du skal bruge det til. For hvilken ladeløsning kan bedst betale sig med dit kørselsbehov og er et ladeabonnement løsningen?

På denne side kan du dykke ned i vores store ladeguide til opladningsløsninger for elbiler. Har du en plug-in hybrid skal du klikke på knappen herunder eller i menuen til venstre for at se og læse ladeguiden specifikt til plug-in hybridbiler.

Ladeguide: PLUG-IN HYBRID

DEN STORE LADEGUIDE VIDEO: Se hele ladeguiden på youtube delt i to videoer for enten elbiler eller plug-in hybridbiler.

Vælg den rigtige ladeløsning til din elbil

2021 blev et rekordår for salget af elbiler i Danmark. For blot to år siden udgjorde elbilerne kun to procent af det samlede salg af nye biler. I 2021 udgjorde elbilerne 13 procent. Det betyder, at endnu flere danskere skal manøvrere rundt i junglen af ladeløsninger til deres nye bil.

For hvilken ladeboks og ladeabonnement skal man vælge, og kan det overhovedet betale sig? Vi giver dig overblikket i denne artikel.

Bemærk at nedenstående priseksempler er fra juli 2022 og kan have ændret sig siden.

Mormorlader

Hvad er en mormorlader?

Du kan altid lade med den såkaldte mormorlader (der er beregnet til at bruge på besøget hos mormor, som ikke har en ladeboks). Laderen følger med bilen og har et særligt stik til bilen i den ene ende (Type 2) og så et almindeligt DK-stik i den anden ende. Bilen kan dermed lade direkte fra en almindelig stikkontakt og til den pris per kWh, du normalt betaler for din strøm.

Ved brug af mormorladeren skal du være opmærksom på, om laderen er tilpasset de danske regler. Laderen skal være begrænset til en kontinuerlig belastning på maksimum seks ampere (1,4 kW). Ellers er der risiko for, at ledninger kan smelte og i værste fald bryde i brand.
Man kan også tilkøbe en kraftigere mormorlader, der kan lade med 16 ampere (3,7 kW), men så skal den også tilsluttes et strømstik, som har sin egen sikringsgruppe i strømtavlen og er forsikret med 16 ampere.

Har du en elbil vil du forlænge ladetiden markant ved at bruge en mormorlader. Generelt anbefaler Sikkerhedsstyrelsen kun at bruge mormorladeren som en nødlader. Det kan du læse mere om her.

Hvordan fungerer en ladeboks?

Fordi en mormorlader er begrænset til færre ampere og lader meget langsomt, vælger de fleste at få installeret en ladeboks til en elbil. Ladeboksen skal installeres af en autoriseret elinstallatør, men så må den også trække hele 3x16 ampere fra din gruppetavle – eller hvad der svarer til en effekt på 11 kW.
Den højere effekt fra en ladeboks betyder, at du kan oplade din elbil væsentligt hurtigere. Nogle elbiler kan sågar oplade med 22 kW, men det kræver 32 ampere, og det er de færreste husstande som har dette.
De fleste nyere elbiler kan også lade endnu hurtigere på de offentlige ladestandere, der populært kaldes hurtigladere, lynladere eller superchargers. De er typisk på 50-300 kW. Bemærk at deler du ladestanderen med en anden elbil halveres laderens fulde effekt. Derudover opnår de færreste elbiler den fulde ladeeffekt, da der også er et effekttab i ladekablet, og temperaturen på batteriet kan være for høj eller for lav alt efter årstiden.

TIP:
Når du skal udregne ladetiden, kan du tage batteriets effekt i kWh og dividere med den ladeffekt, du kan komme i nærheden af. Hvis batteriet for eksempel er på 70 kWh og du skal oplade hjemme med 11 kW, vil det tage omkring 6,4 timer. Kan du komme til en lynlader på 150 kW og elbilen kan klare dette, vil det i teorien tage under en halv time. I praksis vil effekttab og batteritemperatur også her forlænge ladetiden en smule.

Ladeguide2022 Phev.00 03 44 04.Still002

Hvordan udregner jeg mit behov?

Når du skal finde ud af, om en ladeboks og ladeabonnement er noget for dig, så er der nogle spørgsmål, du skal have besvaret først:

  • Hvor mange kilometer kører din elbil per kWh?
  • Hvor mange kilometer kører du om året?
  • Hvad er din pris per kWh?
  • Har du behov for at lade op både ude og hjemme eller kun hjemme?

I den bedste verden har du selv dannet dig et indtryk af, hvor mange kilometer bilen reelt kører per kWh. I de kommende regneeksempler går vi ud fra producentens WLTP-tal og trækker 20 procent fra for at korrigere for kortere rækkevidde om vinteren. Ifølge en stor norsk test, så kan det svinge mellem 10-40 procent fra de opgivne tal om vinteren.

Eksempel
Vi tager i denne guide udgangspunkt i en elbil som Kia EV6 eller Ford Mustang Mach-E, der på papiret har stort set samme forbrug. Kia EV6 er med det store batteri og baghjulstræk opgivet til at køre 528 km på en opladning ved blandet kørsel. Mustang Mach-E er med det store batteri og baghjulstræk opgivet til 610 km. Her trækker vi så 20 procent fra for at korrigere for vinterkørsel.

EV6: 422 km / 77 kW = ca. 5,5 km/kWh.
Mustang Mach-E: 488 / 91 kWh = 5,4 km/kWh.

Ovenstående eksempler vil altid være en guideline. Du kender bedst selv dit præcise kørselsbehov og forbrug, og de opnåede kilometer per kWh skal altid ses som et gennemsnit over hele året.

 

Fire muligheder: Hvad skal du vælge?

Nu skal du så finde ud af, om dit kørselsbehov retfærdiggør investeringen i en ladeboks og/eller abonnement. I nedenstående eksempler går vi ud fra, at man har sin elbil i mindst tre år.

1: Lad med mormorlader eller ladeboks

Her betaler du din normale kWh-pris og bruger den medfølgende mormorlader eller får installeret en ladeboks (anbefales!).
En ladeboks koster typisk mellem 3-8.000 kr. Foruden selve ladeboksen skal du sikre dig, at du har den rette elinstallation. Det kræver en ekstra sikringsgruppe i din strømtavle med et kraftstik/kabel tilknyttet, som ladeboksen kan tilsluttes. Rådfør dig med en elektriker og få en samlet installationspris.
Uanset hvilken løsning du vælger, betaler du blot for den brugte strøm, som du plejer. Eksemplerne herunder er beregnet ud fra en gennemsnitlig kWh-pris på 3 kr. (inkl. alle el- og transportafgifter). Vælger du at investere i en ladeboks og installation af denne, skal du huske at medregne denne udgift.

Elbil (5,5 km/kWh)

Årligt kørselsbehov

15.000 km

25.000 km

35.000

Forbrug pr. år

2727 kWh (8181 kr.)

4545 kWh (13.636 kr.)

6364 kWh (19.092 kr.)

Udgift på tre år

24.543 kr.

40.908 kr.

57.276 kr.

 

2: Offentligt ladenetværk

Har du behov for at lade mest ude eller er det din eneste mulighed, fordi du bor i lejlighed eller lignende, så tilbyder flere udbydere et ladeabonnement, hvor du enten betaler en fast pris hver måned uanset forbrug, eller du betaler en mindre fast abonnementspris og kan så bruge deres ladenetværk til en fast lavere pris per kWh.
Bliver du en sjælden gæst hos de offentlige ladestandere, kan du også vælge at benytte dem efter behov og betale via kreditkort eller app direkte til udbyderen. Så er du heller ikke låst til et bestemt ladenetværk. Men prisen for strømmen er typisk højere.

Ladestander

3: Ladeabonnement med leje af boks (Clever)

Clever er en af Danmarks største udbydere af ladeabonnementer med adgang til et stort offentligt netværk af ladestandere.

Hos Clever betaler man 7500-8000 kr. for installation af ladeboksen, alt efter om man køber en ny bil ved oprettelsen. Man opnår nemlig rabat gennem bilforhandlere med Clever-partnerskab. Nogle bilmærker har også særligt favorable tilbud på Clever, hvis man køber en specifik model. Dette fremgår af prislisten på bilen. Foruden installationsprisen betaler du et fast månedligt abonnement.

Fordelen ved abonnementer som Clever er, at du stort set kender din faste månedlige udgift, uanset hvor meget strøm du lader*. Og du kan både lade derhjemme og på hele Clevers ladenetværk.

* Clevers tilbagebetaling betyder, at du får refunderet strømprisen hver måned beregnet ud fra et gennemsnit af elprisen mellem klokken 23-06 i hele måneden. Benytter du ikke intelligent opladning (hvor du kun lader, når det er billigst og om natten), eller har du ikke variabel afregning og betaler en fast kWh-pris uanset tidspunkt på døgnet, så vil du skulle regne med en merudgift til strøm udover abonnementsbetalingen til Clever.

En væsentlig detalje ved Clever er, at du ikke ejer ladeboksen. Den dag du opsiger dit abonnement, skal boksen pilles ned og sendes retur og det skal gøres af en autoriseret elektriker. Clever opkræver 1800 kr. for dette men tillader også, at du selv betaler en elektriker for at pille boksen ned.

Elbil

 Clever Unlimited

 Clever Unlimited Network

Clever Mini **

Abonnement pr. måned

749 kr.

799 kr.*

625 kr.

675 kr.*

399 kr. (120 kWh)
3,85 kr./kWh

Energitillæg pr. måned

345 kr.

345 kr.

50 kr.

Etableringsomkostninger

7.500 kr.

8.000 kr.*

-

7.500 kr.

Nedtagning af ladeboks

1.800 kr.

-

1.800 kr.

Udgift på tre år

48.684 kr.

50.984 kr.*

34.920 kr.

36.720 kr.*

25.464 kr.

* Prisen gælder ved køb af Clever-abonnement uden om Clever-partner.
** Kun til elbil og gennem Clever-partner.

4: Ladeabonnement med refusion (eje af ladeboks)

Ved denne løsning køber og ejer du selv ladeboksen. Samtidig kan du opnå refusion på op til 0,95 kr/kWh (pr. 1. juli 2022) for al opladning af bilen. Denne refusionsordning er vedtaget i folketinget med udløb (indtil videre) i 2030. Elafgiften og dermed også refusionssatsen falder løbende frem mod 2030. I 2023 falder elafgiften for eksempel med 17 øre.

For at være berettiget til afgiftsrefusion, må du ikke have solceller, og din bolig må ikke være registreret som elopvarmet, da dette i forvejen giver refusion. Så har du allerede et elopvarmet hus, sparer du ladeabonnementet for at opnå refusion.

Der findes efterhånden mange udbydere af refusionsabonnementer med eller uden ladeboks. Du kan vælge at købe ladeboksen selv. Den koster typisk 4-10.000 kroner alt efter udbyder/producent. Der findes også udbydere som for eksempel Evse, Takecharge, Zapp og Sperto, hvor du køber ladeboksen til ca. 5-7.000 kr. Herefter betaler du et fast månedligt abonnement på 70-100 kr., og så kan du få refunderet 93-95 øre per kWh, du oplader.

Der findes også større spillere på markedet som OK, Norlys, Aura og E.ON. Ved OK kan man som hos Clever leje ladeboksen mod en højere abonnementsbetaling, men ellers er det primært løsninger, hvor man køber ladeboksen til mellem 10-14.000 kr. inkl. installation og herefter betaler et månedligt abonnement på ca. 70-100 kroner for at opnå refusionen på ca. 0,95 kr./kWh.

Ladeboksen skal indeholde en godkendt måler til refusion, og aflæsningen sker typisk hver måned eller hvert halve år, hvor man får refunderet det opladede antal kWh ganget med refusionssatsen. Du skal altså ikke lade din elbil mere end en-to gange, før abonnementet er tjent hjem hver måned. Modsat har du en engangsudgift til køb og installation af en ladeboks.

Eksempel

I nedenstående regneeksempler går vi ud fra et minimum ejerskab på tre år, en minimumspris på ladeboks inkl. installation af autoriseret elektriker på i alt 10.000 kroner. Den samlede pris vil variere alt efter dine ønsker til ladeboks, kabeltræk og omfang af installation.

Udgiftseksempel er beregnet med en kWh-pris på 3 kr. (inkl. moms, strøm- og transportafgifter) og en refusionssats på 0,95 kr./kWh (inkl. moms). En samlet strømpris på tre kroner kan lige for tiden virke lav, men lader du, når strømmen er billigst, er et gennemsnit på 3 kr./kWh ikke helt ved siden af.

Elbil (5,5 km/kWh)

Kørselsbehov

15.000 km

25.000 km

35.000 km

Elforbrug

2727 kWh (8182 kr.)

4545 kWh (13.636 kr.)

6364 kWh (19.091 kr.)

Refusion (0,95 kr./kWh)

2591 kr.

4318 kr.

6046 kr.

Ladeabonnement

70-100 kr./md.
840-1200 kr./år

Pris per år

6431-6791 kr.

10.158-10.518 kr.

13.885-14.245 kr.

Ladeboks + installation

10.000-14.000 kr.

Udgift på tre år

29.293-33.653 kr.

40.474-44.834 kr.

51.665-56.735 kr.

Web Elbil Grafer

KONKLUSION: Hvad er billigst for dig?

Med ovenstående regneeksempler kan du nu begynde at danne dig et overblik over, hvilken løsning som passer bedst til dit kørselsbehov.

Hvis du kører 15.000 km om året, så er det faktisk billigst blot at betale den rene strømpris. I princippet kan du nøjes med at bruge mormorlader, men ladetiden er for lang og samtidig advarer sikkerhedsstyrelsen mod at den som primær lader til en elbil. Derfor bør du investere i en ladeboks (med mindre du primært bruger de offentlige ladere). I den orange graf herover er medregnet en udgift til ladeboks og installation på i alt 10.000 kr.

Kører du 25.000 km om året med et gennemsnit på 5,5 km/kWh, koster det dig omkring 40.500 kroner over tre år inklusiv køb og installation af ladeboks med et refusionsabonnement. Hos Clever betaler du over tre år knap 49.000 kr. for et abonnement med en ladeboks hjemme og knap 35.000 kr., hvis du kun benytter deres ladenetværk. Derudover vil der komme en ekstraudgift for strømmen, hvis du ikke lader om natten og dermed betaler mere for strømmen end Clevers tilbagebetalingssats.

Med Clevers abonnement kan du lade lige så meget du vil på deres offentlige ladestandere til samme pris. Så du skal gøre op med dig selv, hvor meget du kommer til at bruge dette.

Ved 25.000 kilometer om året over tre år er et ladebonnement med refusion omkring 8.200 kr. billigere end et Clever-abonnement. Men fortjenesten skrumper, hvis du ofte lader på de offentlige ladestandere til en pris på 5-6 kr./kWh eller mere. For 8.200 kr. får du med en kWh-pris på 5 kr. ca. 9.000 km rækkevidde i en elbil på de offentlige ladestandere (som skal fordeles ud over tre år!).

Bemærk at priserne hos Clever er inklusiv deres midlertidige energitillæg. Hvis dette på et tidspunkt sænkes eller helt frafalder, som Clever lægger op til, vil det blive væsentligt billigere.

Når du skal afgøre, hvilken ladeløsning du skal vælge, bør du altså især tage stilling til, hvor meget du kommer til at lade ude på ladenetværket. Kommer du langt overvejende til at oplade hjemme i indkørslen om natten, så skal du køre mindst 30-34.000 km om året, før Clever er en billigere løsning. Har du modsat kun adgang til offentlige ladestandere eller kører mange kilometer årligt og ofte væk hjemmefra, så er Clever en oplagt løsning.

Læs flere bilnyheder i vores bilmagasin