OPLEV KIA NIRO PLUG-IN HYBRID, KIA XCEED PLUG-IN HYBRID OG KIA E-NIRO KIA ELEKTRISKE DAGE lørdag og søndag 24.-25. oktober kl. 11-16   Læs mere her
 

Ladeguide

I 2019 blev der indregistreret over tre gange så mange el- og hybridbiler som året før. Og tendensen fortsætter. I år slår ny rekord og det betyder, at endnu flere danskere skal manøvrere rundt i ladejunglen. For hvilken ladeboks og ladeabonnement skal man vælge, og kan det overhovedet betale sig? Vi giver dig overblikket i denne artikel.

Er du i tvivl om hvad forskellen er på mild hybrid, hybrid og plug-in hybrid? Så har vi lavet en artikel hvor du kan blive klogere.

Læs artiklen her: 

guide blue 

Hvilke muligheder er der?

Som ejer af en elbil eller en Plug-in Hybrid har du et strømstik, der føder bilen med strøm til batteriet. I en Plug-in Hybrid er der også en benzinmotor, og derfor er batteriet mindre end i en ren elbil. Så ejer eller overvejer du en Plug-in Hybrid vil dit forbrug af strøm blive mindre, end hvis du ejer en elbil.

Den nemme løsning:

Du kan altid vælge at lade med det såkaldte mormorkabel (der er beregnet til at bruge på besøget hos mormor, som ikke har en ladeboks). Kablet følger med bilen og har et særligt elstik til bilen i den ene ende (Type 2) og så et almindeligt DK-stik i den anden ende. Bilen kan dermed lade direkte fra en stikkontakt og til den pris per kWh, du normalt betaler for din strøm.

OBS. Bemærk at nogle biler leveres med et mormorkabel som lader mere end de anbefalede 6 ampere som du vedvarende må belaste en dansk stikkontakt med, hvis huset ellers har godkendte installationer. Er mormorkablet kraftigere, anbefaler sikkerhedsstyrelsen ikke længevarende brug af kablet, og du bør derfor ikke bruge denne som primær lader eller stille bilen til opladning hen over natten.

Den hurtige løsning:

Fordi et mormorkabel lader med få ampere og dermed meget langsomt, vælger mange at få installeret en ladeboks. Ladeboksen skal installeres af en autoriseret elinstallatør, men så må den også trække hele 3x16 ampere faser fra dit elskab – eller hvad der svarer til 11 kW. Man kan også tilkøbe et opgraderet mormorkabel, hvor den kan klare hele 16 ampere, men så skal den også tilsluttes et stik som har sin egen gruppe og relæ i strømtavlen og er forsikret med 16 ampere.

Den højere effekt fra ladeboksen betyder, at du kan oplade din el- eller Plug-in Hybrid bil væsentligt hurtigere. De fleste Plug-in Hybrider kan kun lade på én fase (3,7 kW) mens de fleste elbiler kan lade med fuld kraft. Nogle elbiler kan endda lade endnu hurtigere, hvis installationen i huset eller den offentlige ladestander tillader det. Det er det, der populært kaldes en hurtiglader eller Supercharger, som lader til 80% på 20-30 minutter. Vil du lade ekstra hurtigt derhjemme, kræver det en opgradering af strømtavlen i et typisk parcelhus, og det kan blive en dyr affære.

Selvom det koster flere penge at tilkøbe en ladeboks og få den installeret, kan det på den lange bane godt være det billigste for dig. Under alle omstændigheder har du fordelen af at kunne lade næsten tre gange hurtigere end med mormorkablet.

Køber du selv en ladeboks og får den installeret, giver du fortsat din normale kWh-pris hos din eludbyder.
Men du kan også få en ladeboks på abonnement. Om det kan betale sig, afhænger af dit kørselsbehov.

Hvordan udregner jeg mit behov?

Når du skal finde ud af, om en ladeboks og abonnement er det bedste for dig, så er der nogle spørgsmål, du skal have besvaret først:

Hvor meget strøm bruger din bil per km?
Hvor mange kilometer kører du om måneden/året?
Hvor tit lader du den op?
Hvad er din pris per kWh?
Har du behov for at lade op både ude og hjemme eller kun hjemme?

Når du har svar på disse spørgsmål, kan du begynde at regne. I den bedste verden har du gennem flere prøveture selv dannet dig et indtryk af, hvor meget bilen kører per kWh. I de kommende regneeksempler går vi ud fra producentens opgivne tal. Vil du være på den konservative side kan du til slut altid prøve at trække 10-15 procent fra.

Vi tager i dette regneeksempel udgangspunkt i to biler. En Ford Kuga Plug-in Hybrid og en Kia e-Niro ren elbil. Præcis hvor meget el, du får behov for at lade på en Plug-in Hybrid, kommer i høj grad an på dit kørselsmønster.

Ford Kuga Plug-in Hybrid:

Denne bil kører ca. 56 km på en opladning. Igen er den endelige rækkevidde i høj grad afhængig af dit kørselsmønster og hastighed. Batteriet i en Kuga er 14,4 kW men for at skåne batteriet for fuld afladning, kan der aldrig oplades mere end ca. 13 kW fra 0-100%.

56 km / 13kW = ca. 4,3 km/kWh.

Nu skal du så overveje, hvor ofte du kommer til at bruge hele bilens batteri. Altså hvor mange kWh får du reelt ladet om måneden.

Lad os i dette eksempel gå ud fra, at du bruger bilen hver dag og har behov for at lade batteriet helt op hver dag. Så vil der formentlig være nogle dage, hvor du ikke har behov for at lade fuldt op, nogle weekenddage hvor bilen står stille, og andre hvor du kører langt på familieture og dermed også bruger benzinmotoren (hvis forbrug ligger uden for dette regneeksempel).

Regneeksempel:
30 dage om måneden, hvor du lader omkring 13 kW om dagen, bliver til omkring 390 kWh på en måned og (hvis alle måneder er ens) omkring 4680 kWh på et år.

Du kan også tage det antal kilometer, du kører på en måned – lad os sige 1800 km – og dividere med det antal km bilen kører pr. kWh. For Kugaen er det 1800/4,3 = 418,6 kWh om måneden. Det er, hvis ALLE dine kilometer er på el. Kommer du til at køre nogle på benzin, skal de trækkes fra dit månedlige kilometertal.

Kia e-Niro elbil:

Denne elbil kører ca. 450 km på en opladning ved blandet kørsel og e-Niros batteri er på 64 kWh. Kører du meget motorvej med høje hastigheder falder rækkevidden. Kører du by og landevej kan du godt regne nogenlunde med det opgivne tal. Træk evt. 10-15 procent fra, hvis du vil være helt skråsikker på dit budget.

450 km / 64 kW = ca. 7 km/kWh

Igen skal du nu overveje, hvor tit du får behov for at lade batteriet helt op.

Lad os sige, at du har 40 km på arbejde og måske behov for 10 km småture hver dag. Det giver 90 km om dagen. Du kan altså køre omkring fem dage (450 km), inden du skal lade bilen op.

Med weekendture osv. får du måske behov for at lade den fuldt op halvanden gang om ugen. Det vil sige 96 kWh om ugen og på en måned er det faktor 4. Altså i alt ca. 384 kWh om måneden og 4608 kWh på et år.

Ligesom med Kugaen kan vi også udregne, hvor mange kWh du får behov for at lade ud fra dit månedlige kørselsforbrug. Det kender du formentlig nogenlunde. Modsat Kugaen, der kommer til at veksle mellem el og benzin, er det nemmere at regne ud med en ren elbil.

Kører du for eksempel 2000 km om måneden, så kan du dividere tallet med de ca. 7 km e-Niro kører per kWh. Det giver altså et behov for at oplade ca. 285 kWh om måneden. Kører du 3000 km bliver det 428 kWh om måneden osv.

Om du tager udgangspunkt i en Plug-in eller ren elbil, så vil ovenstående regneeksempler altid være en guideline. Du kender bedst selv dit præcise kørselsbehov, og ligesom benzinbiler kan dit forbrug svinge en del alt efter, hvor hurtigt du kører.

Hvad skal jeg vælge?

Nu skal du så finde ud af, om dit kørselsbehov retfærdiggør investeringen i en ladeboks og/eller abonnement. I nedenstående eksempler går vi ud fra, at man har sin plug-in/elbil i tre år.

Løsning 1: Lad med mormorkabel

Her betaler du din normale kWh-pris og bruger den mormorlader/kabel, der følger med bilen. Vær opmærksom på, om mormorkablet er tilpasset de danske regler. Mormorkablet skal være begrænset til en kontinuerlig belastning på maksimum 6 ampere, ellers er der risiko for, at elinstallationerne kan smelte og i værste fald bryde i brand. Du kan også få installeret en gruppe i din strømtavle, der må klare op til 16 ampere. Læs mere om dette her:  https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/offentlige-omraader/opladning-el-biler#

Udgiftseksempel er beregnet med en gennemsnitlig kWh-pris på 2 kr. (inkl. alle strøm- og transportafgifter).

Kuga PHEV10.000 km på el15.000 km på el20.000 km på el
Forbrug 2325 kWh / 4651 kr. 3488 kWh / 6977 kr. 4651 kWh / 9302 kr.
På 3 år: 13.953 kr. 20.931 kr. 27.907 kr.
 
Kia e-Niro10.000 km på el15.000 km på el20.000 km på el
Forbrug 1429 kWh / 2857 kr. 2143 kWh / 4285 kr. 2857 kWh / 5714
På 3 år 8.571 kr. 12.855 kr. 17.143 kr.

 

Løsning 2: Opgrader til ladeboks

Her køber du selv en ladeboks for at kunne lade hurtigere end med mormorkablet.

En ladeboks eller et kraftigere ladekabel koster typisk mellem 2-15.000 kr. alt efter hvor meget effekt, den kan lade med. Ejer du en Plug-in Hybrid, som typisk kun lader på en 16 ampere fase (3,7 kW), kan du overveje, om du vil fremtidssikre dig (til ren elbil) med en ladeboks, der kan lade på alle tre faser (11 kW).

Foruden selve ladeboksen skal du sikre dig, at du har en installation som kan klare boksen. Dette kræver en gruppe i din strømtavle med et kraftstik/kabel tilknyttet som ladeboksen kan tilsluttes. Rådfør dig med en elektriker, der kan rådgive dig. Vær opmærksom på, at regningen til elektrikeren kan løbe op imellem 3-7.000 kroner alt efter kabeltræk osv.

Løsning 3: Ladeabonnement med leje af boks

Der findes forskellige ladeløsninger. De to største/mest udbredte er Clever og E.ON. Fælles for dem begge er, at de tager et opstartsgebyr og en pris for at installere en ladeboks hjemme hos dig. Prisen svinger mellem ca. 7500-9500 kr. Denne pris inkluderer besøg af elektriker som trækker kabler fra din gruppetavle og installerer boksen, så den er klar til brug. Derudover betaler du et fast månedligt abonnement på mellem 329-369 kr. for el til en hybridbil og 729-749 kr. for el til en ren elbil. 

Fordelen ved disse abonnementer er, at du kender din faste månedlige udgift, uanset hvor meget strøm du lader. Og du kan både lade derhjemme og på hele udbyderens ladenetværk. Bor du i lejlighed og har ikke mulighed for at få en boks installeret, kan du også vælge et billigere abonnement, hvor du kun lader ’ude’ på netværket af ladestandere.

En væsentlig detalje med de to ovennævnte løsninger er, at du IKKE ejer ladeboksen. Den dag, du opsiger dit abonnement, skal boksen pilles ned og sendes retur for din regning, og dette skal gøres af en autoriseret elektriker. E.on opkræver som standard 2500 kr. mens Clever tillader, at du selv betaler en elektriker for at pille boksen ned.

Betaling foregår på den måde, at du betaler din normale elregning til din el-leverandør. Både Clever og E.ON tilbagebetaler så et specifikt beløb pr. kWh, du har ladet. E.ON giver i skrivende stund 2,29 kr. mens Clever giver 2,00 kr. Især i E.ONs tilfælde kan du altså tjene lidt på strømmen, du bruger, såfremt du køber den ind billigere.

Kuga PHEVClever Unlimited
Uanset kWh*
E.ON
All Incl. Home**
Abonnement 12 x 369 kr.
= 4428 kr.
12 x 329 kr.
= 3948 kr.
Etablerings-
omkostninger:
7.499 kr. 9.390 kr.
Nedtagning
af ladeboks:
2.500 kr. 2.500 kr.
Udgift efter
3 år:
23.283 kr. 23.734 kr.
     
Kia e-Niro    
Abonnement 12 x 749 kr.
= 8988 kr.
12 x 729 kr.
= 8748 kr.
Etablerings-
omkostninger
7.499 kr. 9.390 kr.
Nedtagning
af ladeboks
2.500 kr. 2.500 kr.
Udgift efter
3 år
36.963 kr. 38.134 kr.

* Via samarbejdspartner ** Maks. 750 kWh/md.


I ovenstående beregning kan du så trække de penge, du måtte ’tjene’ ved tilbagebetaling af strøm, hvis din strømpris er billigere end den, som udbyderen refunderer dig.

Fordelen ved Clever og E.ON er især for dig, der kommer til at lade meget ’ude i byen’. I ovennævnte abonnementer kan du samtidig benytte dig af deres landsdækkende ladenetværk, og kan du for eksempel lade bilen ved arbejdspladsen eller har mange lange ture, så kan dette være en fordel. Det er nemlig dyrere at bruge de offentlige ladestandere (op mod 6 kr./kWh), hvis du ikke har et abonnement.

Løsning 4: Jeg skal KUN lade ude

Har du behov for at lade ude eller er det din eneste mulighed, fordi du bor i lejlighed eller lignende, så tilbyder begge udbydere (og flere) en abonnementsløsning, hvor du blot betaler et fast månedligt beløb for at bruge deres ladenetværk. For en ren elbil ligger prisen hos E.ON på 609 kr./mdr. og hos Clever på 625 kr./mdr. Har du en Plug-in Hybrid er prisen hhv. 329 og 245 kr./mdr.

Der findes også andre offentlige lademuligheder som for eksempel Sperto eller Spirii, hvor du gennem en app kan komme ned og lade for 2,5 kr./kWh. Desværre er udbuddet af ladestandere ikke så stort som ved Clever og E.ON.

Løsning 5: Ladeabonnement med eje af boks

Ved denne løsning kommer du til at eje ladeboksen selv, mens du lader markant hurtigere end med mormorkablet. Samtidig kan du benytte dig af en særlig favorabel refusionsordning (udbudt af staten) som indtil videre løber til og med 2021.

Der findes udbydere som EVSE og Sperto, hvor du køber ladeboksen til ca. 5-7000 kr. (findes også dyrere). Herefter betaler du et fast månedligt abonnement på 50-75 kr. (alt efter ladeboksens størrelse), og så kan du få refunderet 1 kr. ved Sperto og 1,03 kr. ved EVSE per kWh, du oplader.

For at refusionsordningen er mulig, skal ladeudbyderen eje en del af ladeboksen. Derfor betaler man typisk 4500-5000 af boksens værdi for herefter at skylde ca. 800-1500 kr. af boksens værdi, som man betaler ud, når man opsiger abonnementet – herefter er boksen din.

I nedenstående regneeksempler går vi ud fra en gennemsnitlig installationsomkostning til elektriker på 5000 kr. for at lave en gruppe i eltavlen og et kraftstik til ladeboksen. Dette kan muligvis - alt efter kabeltræk - gøres billigere. 

Udgiftseksempel er beregnet med en kWh-pris på 2 kr. (inkl. alle strøm- og transportafgifter).

Kuga PHEV10.000 km på el15.000 km på el20.000 km på el
Elforbrug 2325 kWh / 4651 kr. 3488 kWh / 6977 kr. 4651 kWh / 9302 kr.
EVSE 12 x 50 kr. / 600 kr.
3,7 kW ladeboks: 5895 kr.
Installation: 5000 kr.
Refusion: 2394,75 kr. 3592,64 kr. 4790,50 kr.
Udgift efter
3 år
19.463,75 kr. 22.848,08 kr. 26.229,50 kr.
Sperto 12 x 75 kr. / 900 kr.
11 kW ladeboks: 5999 kr.
Installation: 5000 kr.
Refusion: 2325 kr. 3488 kr. 4651 kr.
Udgift efter
3 år
20.674 kr. 24.163 kr. 27.652 kr.
 
Kia e-Niro 10.000 km på el 15.000 km på el 20.000 km på el
Forbrug: 1429 kWh / 2857 kr. 2143 kWh / 4285 kr. 2857 kWh / 5714
EVSE 12 x 75 kr. / 900 kr.
11 kW ladeboks: 6495 kr.
Installation: 5000 kr.
Refusion: 1472 kr. 2207 kr. 2943 kr.
Udgift efter
3 år
18.350 kr. 20.429 kr. 22.508 kr.
Sperto 12 x 75 kr. / 900 kr.
11 kW ladeboks: 5999 kr.
Installation: 5000 kr.
Refusion 1429 kr. 2143 kr. 2857 kr.
Udgift efter
3 år
17.986 kr. 20.128 kr. 22.270 kr.

 

KONKLUSION: Hvad er billigst for mig?

Med ovenstående regneeksempler kan du nu begynde at danne dig et overblik over, hvad du skal vælge alt efter dit kørselsbehov. Antallet af kilometer har især betydning for, hvornår et abonnement kan betale sig.

Hvad skal jeg vælge til en Plug-in Hybrid?

Har du en Plug-in Hybrid som Kuga og kører omkring 10.000 km om året på ren el, er det billigst blot at lade med mormorkablet (løsning 1) og betale din normale strømpris. Ulempen er her en langsom ladetid, og det er dyrt at lade ude på netværket af ladestandere uden et abonnement.

Kører du 15.000 km på ren el er det billigst at vælge løsning 5, hvor du til EVSE betaler knap 23.000 kr. efter tre år, men så ejer du også ladeboksen til en værdi af 5-6000 kr.

Kører du over 15.000 km så er et ladeabonnement som Clever eller E.ON billigst. Her giver du omkring 23.000 kr. over tre år uanset dit strømforbrug. Samtidig kan du lade ude på netværket af ladestandere uden merpris. Eneste ulempe er, at du skal returnere ladeboksen og har en udgift til at få ladeboksen pillet ned. Modsat kan du blot reklamere over for udbyderen, hvis din ladeboks ikke virker i abonnementsperioden.

Hvad med elbilen?

I den rene elbil Kia e-Niro er det billigst blot at lade med mormorkablet derhjemme. MEN det er ikke en holdbar løsning i længden, fordi det vil tage over en dag at lade batteriet fuldt op. Det bliver du træt af i længden og vil ikke få det fulde udbytte af bilens rækkevidde. Samtidig advarer sikkerhedsstyrelsen mod at bruge et mormorkabel som primær lader til en elbil.

Derfor kan du med fordel vælge løsning 5, hvis du vil lade hurtigt men ikke eller meget sjældent har behov for at lade ude på netværket af ladestandere. Så kan du slippe med godt 20.000 kr. over tre år med 20.000 km på el om året.

Ladeabonnement giver kun mening ved mange kilometer

Med et ladeabonnement skal du slippe omkring 37.000 kr. over tre år. Men dette er med ubegrænset strøm. Du skal altså køre et godt stykke over 30.000 km om året og samtidig have behov for jævnligt at lade på de offentlige ladestandere for at et abonnement er billigst i længden.

 

Usikkerhed om fremtidens beregningsgrundlag

Husk, at beregningerne lige nu tager udgangspunkt i en favorabel refusionsordning, hvor staten til og med 2021 tilbyder afgiftsrefusion. Det er denne ordning som betyder, at ladeabonnementerne kan søge refusion for afgiften til den strøm, der specifikt bruges til elbiler. Denne refusion kommer altså også dig til gode som kunde. I beregningseksemplerne på tre år forudsætter vi, at ordningen fortsætter efter 2021. Ophører den, vil regnestykket se helt anderledes ud.