UDSALG PÅ DEMOBILER -  Gå på jagt i vores store udvalg af demobiler og fang store besparelser   SE BILERNE

Anmeldelser og test af Renault Captur

Renault Captur er en kompakt crossover, som er bygget på Renault-Nissans B-platform, der også danner rammer for modeller som Renault Clio og Nissan Micra. Kigger man godt efter, er det da også tydeligt, at det er de samme ingeniører og designere, der har stået for både Renault Clio og Renault Captur - hvilket klart må betragtes som et plus.

Renault Captur - der også findes i en udgave med længere akselafstand til blandt andet det russiske marked - blev introduceret som en helt ny model i 2013. På det tidspunkt var behovet for små og mellemstore SUV-modeller og crossover-biler i stor stigning, og derfor ramte Renault Captur et hul i markedet.

Modellen har siden introduktionen været en stor succes også i Danmark, hvor den er blandt de bedst sælgende modeller i sin klasse. I begyndelsen af 2020 kom Renault Captur i sin anden udgave, hvor bilen både ude og inde har fået forfinet en række detaljer. I slutningen af 2020 er den introduceret som Plug-in Hybrid med en helt ny motor.


Optaget: 2020-10-18 22:00:00 Den anmeldte bil: Renault Captur Plug-in Hybrid


Renault kom med deres nye Captur i foråret. Nu er den her så som plug-in hybrid til en skarp pris som uden tvivl vil øge interessen for den i forvejen populære bil.

Renaults nye hybridteknologi har fået navnet E-TECH og er deres helt egenudviklede hybridmotor på samlet 160hk som både fås til Captur og også den nye Megane Sport Tourer.

Batteriet i Captur er på 9,8 kWh og giver en rækkevidde ved bykørsel på 65 km og 50 km ved blandet kørsel. Renault lover, at bilen altid vil starte op på ren el. Dette skyldes en særlig motorsammensætning med hele tre motorer. To elmotorer og en benzinmotor, hvor den ene elmotor er en såkaldt starter-generator. Ifølge Renault har de brugt og udnyttet den viden og teknologi som man gennem en årrække har udviklet hos deres Formel 1-hold.


Udvendigt er der ikke ændret noget fra den almindelige Captur andet end et ekstra tankdæksel til strømstikket. Foto: bilguiden 

Nyt gearsystem

Renault har også udviklet et helt nyt automatisk gearsystem til deres E-TECH-motor som er koblingsfrit. Det gør kørslen endnu mere flydende og samtidig har du tre køreprogrammer at vælge imellem. Pure, Sport og My Sense, hvor du i Pure køre ren el så vidt muligt. I sport beder du om mere trækkraft og her er benzinmotoren automatisk slået til. I My Sense lader du selv bilen veksle mellem el- og benzinmotor som den i øvrigt gør meget lydløst og diskret.

Ikke for campister

Selvom Captur Plug-in Hybrid har 160 hk, så er trækkraften med trailer mindre end den almindelig benzinudgave. Du kan dog have en trailer på 750 kg som er nok til de fleste, mens campisterne må kigge andre veje.


Designet i Captur er moderne og med mange lækre detaljer. I Plug-in Hybrid-udgaven er der også en stor lækker digital instrumentering. Foto: bilguiden

Masser komfort, sikkerhed og udstyr

Capturs kabine indbyder til afslapning og kørekomfort. Som plug-in hybrid fås den kun i højeste udstyrsniveau Intens og er derfor rigtig godt udstyret med sikkerhedsudstyr som aktiv nødbremse med fodgængerregistrering, vejbaneassistent og skiltegenkendelse. Komforten følger med med flere små designdetaljer og mulighed for at gøre Captur sin helt egen.


Pladsen på bagsædet i Captur er rummelig og der kan sagtens sidde to velvoksne personer. Foto: bilguiden

Plads til den mellemstore familie

Captur er ikke nogen kæmpe familiebil, men der fint med plads til den mellemstore familie med to børn. Har du behov for mere plads bør du i stedet kigge mod den nye Megane med nøjagtig samme motor men med et større bagagerum.

Alt i alt er Captur – også som plug-in hybrid - et dejligt bekendtskab som man hurtigt vænner sig til på landevejen. Samtidig er prisen lige så nu ekstra skarp, og plug-in hybrid-versionen er endda billigere end tilsvarende benzinudgave med automatgear.


Bagagerummet kan gøres større ved at køre bagsæderne frem. Der er også ekstra aflægningsplads under bundpladen. Foto: bilguiden



BILGUIDEN - se alle vores anmeldelser, tips og tricks
Se flere anmeldelser fra vores motorjournalist på Youtube.


Optaget: 2019-12-31 23:00:00 Den anmeldte bil: Renault Captur Intens


Den nye Captur er både større, længere og smartere og gør den til en mere eksklusiv SUV. Den er blevet en smule bredere men især en øget længde på 11 cm kan mærkes. Derudover er den fyldt med ny teknologi.

Markant ansigtsløft

Captur er ligesom den nye Clio forbedret på alle områder. Designet, materialerne, interiøret, skærmene og byggekvaliteten er løftet samtidig med, at den har fået den ekstra plads i kabinen mange har efterspurgt. Nu er bagagerummet på hele 536 liter, og bagsæderne kan fortsat skubbes frem og tilbage alt efter behov.

Den har fortsat de efterhånden klassiske C-formede lygter, men både foran og især bagpå er de blevet mere skarpe at se på, og så fås alle udgaver af Captur nu med LED-forlygter som standard.

I det hele taget er Capturs udvendige design blevet mere markant med en mere fremtrædende for- og bagkofanger og et tag som kan fås i andre farver end resten af bilen, hvilket også giver en helt ny designmæssig mulighed.

 

Lækker og gennemført kabine

Captur byder indenfor til en moderne kabine med lækre detaljer og en god kvalitetsfornemmelse. Skærmen på 7,3” er standard og med tilslutning til både Android og Apple Carplay. Sæderne er forbedrede og midterkonsollen nærmest svæver ud i bilen.

Panelerne udstråler væsentligt bedre samlekvalitet og generelt har man bare en rigtig god kvalitetsfølelse bag rattet.

 

Bagagerummet i den nye Captur kan udvides efter behov og rumme op til 536 liter. Foto: bilguiden

Som det har været traditionen hos Renault i deres senere modeller, er der masser af muligheder for at få bilen i lige præcis den farve, du ønsker. Udvendigt kan du vælge mellem 11 forskellige farver, og ydermere kan du vælge mellem tre andre farver til for- og bagskørter og dørbeskyttere.

I kabinen kan du vælge mellem hele 8 forskellige farver til de særlige lysdetaljer, og du kan vælge mellem syv forskellige interiørpakker, hvor panelerne ved luftdyser, gearstang, døre og hele undersiden af frontkabinen samt midterkonsollen ved gearstang kan fås i forskellige farver. Dette gør, at interiøret og designlinjerne skiller sig endnu mere ud, og kan være lige præcis så fremtrædende, som du ønsker.  

Interiøret i den nye føles lækkert og eksklusivt. Foto: bilguiden

Motorer til alle behov

Captur fås med seks forskellige motorer fra 100-155 hk benzin til 100-115 hk diesel. Den største nyhed – og måske også en kommende favorit herhjemme – er en ny Plug-In Hybrid motor kaldet E-TECH.

E-TECH består af to elmotorer, et 9,8 KWh batteri og en 1,6 liters benzinmotor. I alt yder de 160 hk. Gearkassen er lavet med inspiration fra Formel1, og er en såkaldt multimode direkte transmission, der er let og hurtig i sine gearskift. Den nye Plug-In Hybrid giver mulighed for at køre op til 65 km på el, og du vil således kunne klare mange af dine dagligdags køreture på ren el.

Den nye Captur kommer også som Plug-In Hybrid med rækkevidde på hele 65 km på ren el. Foto: bilguiden

Captur er høj sikkerhed

Renault går ikke på kompromis med sikkerheden i deres nye modeller og Captur er ingen undtagelse. Ligesom Clio har den opnået 5 Euro NCAP-stjerner, og den er født med masser af sikkerhedsudstyr trafikskiltegenkendelse med hastighedsalarm, en aktiv nødbremse med fodgænger og cyklistgenkendelse. Derudover har den Lake Keeping Assist som advarer og sidste ende selv retter op, hvis du er på vej ud i rabatten eller over i den modsatte vejbane.  

Alt i alt får du fra begyndelsen en meget gennemført og veludstyret bil i den nye Renault Captur.

Captur er vokset 11 cm og det kan mærkes på bagsæderne. Foto: bilguiden



BILGUIDEN - se alle vores anmeldelser, tips og tricks
Se flere anmeldelser fra vores motorjournalist på Youtube.

I tvivl om Renault Captur er den rigtige for dig? Vi har samlet anmeldelser af bilen her. Bemærk at anmeldelser kan have forskellig dato og at bilen kan være blevet opgraderet siden anmeldelsen.

Denne nye generation af Renault Captur har ikke kun fokus på føreren. Her er der tænkt på alle i bilen.
(giver ikke score)
"Overbevisende i enhver forstand"
(giver ikke score)

Renault CAPTUR er nomineret til årets bil 2021 i Danmark og fås i fire spændende varianter.



Komplet oversigt og sammenlign
ANDRE MODELLER DER KUNNE FRISTE DIG

Alle Renault modellerne