NYT ELEKTRISK VIDUNDER
Ford Explorer er 100% elektrisk og elegant
Ford Explorer er på trods af et velkendt navn et helt nyt bekendtskab i Europa. Den forventes lanceret i Danmark i 2024, men spring køen over og reserver dit eksemplar allerede nu.
Udforsk den nye elbil
Explorer er et velkendt modelnavn i Fords hjemland USA, og modellen er synonym med en yderst rummelig SUV. Nu er fremtidens europæiske Explorer på vej, og modellen tager den amerikanske arv med videre i en helt ny og fuldelektrisk SUV produceret i Tyskland til europæerne.
Den elektriske Explorer er en mellemstor SUV med en længde på omkring 4,5 meter og med plads til fem personer. Rækkevidden er endnu ikke opgivet, men forventes at ligge mellem 400-500 km.
Forventet vejledende udsalgspris lyder på under 340.000 kroner.
Den nye Explorer forventes lanceret i Danmark i 2024.
Skriv dig op, og så giver vi besked, så snart bilen er klar til en prøvetur hos os.
FORD EXPLORER SUV elbil som skiller sig ud
Select er standard udstyrsniveauet på Ford Explorer, og du får virkelig meget lækkert udstyr. Der er fuld LED-forlygter og LED-signatur baglygter. Den har automatisk op- og nedblænding af fjernlys og regnsensor, så forruden automatisk holdes fri for vand, når det regner.
Der er 2-zonet automatisk klimaanlæg, mørktonede bagruder, og sæderne er sportssæder i sort del-Sensico kunstlæder. Førersædet indstilles elektrisk og har memoryfunktion. Både forsæder og rat kan opvarmes. Mellem forsæderne er en 17 liter MegaConsole, som bruges til opbevaring. Her kan der for eksempel være en bærbar computer, adskillige 1,5 liter vandflasker eller noget tredje.
Skærmen er en 14,6" touchskærm med SYNC Move, og bag den er der et låsbart opbevaringsrum kaldet My Private Locker til sikker opbevaring af værdigenstande. Den har trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Den har 5,3" digital instrumentering og syv højttalere med soundbar.
Vil du have mere udstyr, kan du vælge Premium-udgaven, som byder på håndfri elektrisk bagklap med fodsensor og matrix LED-forlygter. Indvendigt er der fuld Sensico kunstlæder, ambiente kabinelys og Premium-styling.
Der er også forskelligt ekstraudstyr som en førerassistancepakke. Her får du automatisk parkeringsassistent, 360 graders kamera, aktiv vognbaneassistent og førerovervågning. Har du valgt Select-udgaven får du med denne pakke elektrisk bagklap.
Du kan også vælge AGR-sæder foran, som er med massagefunktion, ligesom du kan tilvælge svingbart anhængertræk, varmepumpe og 21" alufælge. Til Premium-udgaven er det også muligt at få panoramasoltag.
Den præcise batteristørrelse og dermed rækkevidde er endnu ikke offentliggjort på den nye Ford Explorer. De fleste indikationer tyder på en rækkevidde på mellem 400-500 km og altså rigeligt til de flestes daglige kørselsbehov. Den kommer i en udgave med baghjulstræk (RWD) og en med firehjulstræk (AWD). Den har op til fem køreindstillinger: Normal, Eco, Sport, Individuel og Trail (kun AWD).
Ladehastigheden er ikke opgjort i kW, men ifølge Ford vil den kunne DC-oplades ved en lynlader fra 10-80 procent på bare 25 minutter.
Bagagerummet i Explorer kan rumme 450 liter, og hvis bagsæderne lægges ned, er der plads til 1422 liter. Den har desuden skilem i bagsæderyglænet, så du nemt kan have ski eller andre lange genstande med.
GALLERI
Explorer er helt sin egen både ude og inde og viser et helt nyt designsprog fra Ford. Gå på opdagelse i nogle af de mange detaljer herunder.
Ford Explorer skuffer ikke, når det kommer til sikkerhedsteknologi og førerassistance i bilen. Som standard er den med parkeringssensor for og bag, ligesom den er med bakkamera. En rear cross traffic alart med automatisk nødbremse advarer og bremser, hvis der er krydsende trafik bagved, som du ikke har opdaget.
Den har udstigningsassistent, som advarer, hvis du er ved at åbne fordøre i for eksempel cyklister eller gående. Den har også automatisk nødbremse, advarsel mod forkert kørselsretning samt undvigemanøvreringsassistent.
Standarden er med adaptiv fartpilot og trafikskiltgenkendelse.
Ford Explorer har som standard interiørdetaljer i lysegrå og sort, og vælger du Premium-udgaven får du også ambiente kabinebelysning i valgfrie farver på fordøre, midterkonsol og soundbar. Det giver mulighed for at tilpasse kabinen til dine ønsker.
Explorer fås også i to nye blå farver, hvor Arctic blue er standarden og er en lyseblå farve. Den fås også i mørkere blå kaldet Blue my mind.
Derudover kan man vælge de kendte Frozen white, Magnetic grey, Agate black og Lucid red.
Ford Explorer er bygget til eventyr, og uanset hvilken oppakning dit eventyr kræver, så er der gode muligheder for at få det med. Du kan nemlig få træk på Explorer.
Udgaven med baghjulstræk (RWD) kan trække op til 1000 kg, mens udgaven med firehjulstræk (AWD) kan trække op til 1200 kg.
Det er også muligt at have last på taget - det kan være en tagboks. Her kan den klare op til 75 kg.
Ford Explorer kan oplades fra 10-80 procent på bare 25 minutter. Den maksimale ladehastighed er endnu ikke offentliggjort.
Explorer er født med en 14,6" touchskærm med et helt nyt infotainmentsystem og med trådløs opkobling til mobilen gennem Apple Carplay og Android Auto. Du har samtidig mulighed for trådløs opladning af hele to mobiltelefoner på samme tid.
To nye detaljer ved Explorer er den multifarvede kabinebelysning som giver en helt unik stemning i kabinen. Derudover er Explorer udstyret med en helt ny soundbar i instrumentpanelet som giver en uovertruffen lydoplevelse.
Prøver du at finde rundt i junglen af forskellige ladeløsninger til de elektriske biler? Fortvivl ikke. Vores motorredaktør forklarer de forskellige muligheder og har samtidig lavet en sammenligning af priserne på de mest udbredte ladeløsninger.
Se videoguiden her - eller læs den skrevne udgave her.
Find svaret her eller fang os på chat, telefon eller e-mail
Det med småt
Der tages forbehold for pris- og afgiftsændringer samt trykfejl. Bilen kan være vist med ekstraudstyr.
Se prisliste og/eller modelfanen for oplysninger om brændstofforbrug, CO2 udledning og energimærkning.