Anmeldelser og test af Kia Niro

KIA Niro er et af de nyere indslag i det store og brede produktprogram, som KIA står for i dag. Et program, som rummer alt fra små mikrobiler over SUV-køretøjer, crossover-modeller og familiebiler til rendyrkede hybrid- og elbiler. Netop det sidste er indbegrebet af KIA Niro, for den kompakte crossover kan i leveres både som plugin-hybrid (PHEV), hybrid (HEV) og ren elbil.

I den elektriske udgave hedder modellen faktisk KIA e-Niro. Netop KIA e-Niro kom på banen som den sidste af trekløveret, og fælles for alle tre modeller er, at der er tale om solide, velkørende og ganske innovative bilmodeller, som gør hver eneste meter på motorvejen til en oplevelse.

KIA Niro blev i første omgang introduceret i HEV-udgaven, hvilket skete i løbet af 2016. Siden kom PHEV-version til, og i begyndelsen af 2019 gjorde KIA e-Niro sin entre på et bilmarked, der i stigende grad efterspørger fuldt ud elektriske biler i den mere ordinære ende af skalaen. Og bortset fra, at der faktisk ikke er særligt meget ordinært over KIA E-Niro, så har danskerne taget elbilen med den lange rækkevidde og lave indgangspris til sig.

Således blev KIA e-Niro en øjeblikkelig succes, og den blev hurtigt blandt de absolut bedst sælgende elbiler på det danske marked. Som alle andre KIA-modeller leveres KIA Niro og KIA e-Niro med markedets ubetinget bedste garantiordning, der er lig med en syvårig fabriksgaranti.


Optaget: 2019-12-07 23:00:00 Den anmeldte bil: Kia Niro Plug-In Hybrid Advance


Siden salget af Niro startede i 2016 er der solgt over 270.000 eksemplarer af Niro på verdensplan, og over 100.000 af dem er solgt i Europa. Nu fås den mest populære i Danmark - nemlig Plug-In Hybrid udgaven - i et facelift, hvor både det indre og ydre har fået et designmæssigt løft. 

Kia Niro fås som både ren el, hybrid og så denne plug-in hybrid-version. Generelt har Niro-modellen med den højere indstigning og rummelighed ramt noget i markedet og herhjemme i Danmark har Plug-In Hybrid-udgaven grundet vores afgiftsregler været den mest populære og bedst prissatte.

Det bedste fra to verdener

I en Plug-In Hybrid veksler bilen selv mellem batteriet og benzinmotoren, så du får mest muligt ud af begge dele. Vigtigst af alt har du i en Plug-In Hybrid muligheden for selv at lade bilen op med et strømkabel, og du kan selv bestemme, at bilen skal køre på ren el.

- Hvis du så kan køre måske bare 80 procent af dine ture på ren el, så er det mange penge sparet på brændstof i sidste ende, fortæller Rikke Svinth, der er salgskonsulent hos Bjarne Nielsen i Skive. 

Lader du bilen op om natten får du omkring 50 kilometer på ren el fra du kører ud af indkørslen. Kan du tilmed lade på arbejdet, kan du have dobbelt så langt på arbejde og stadig køre på ren el.


Både nye kofangere, lygter og interiør gør den nye Niro til en moderne og lækker bil at sidde i. Foto: bilguiden

Støjsvag og glidende oplevelse 

Kia Niro Plug-In Hybrid er utrolig støjsvag fra motoren og vekslen mellem el og benzinmotoren mærker man stort set ikke.

Alligevel støjer den faktisk også lidt med vilje. Netop fordi Plug-In Hybrid-versionen skifter over til el ved lave hastigheder er det også blevet et lovkrav, at der sidder en højttaler som simulerer en lyd, når bilen kommer kørende ved lave hastigheder for at advare cyklister og fodgængere. 

*
Kølergrillen på Niroen er blevet opdateret og tågelygterne er nu en 'dobbelt-pil.' Foto: bilguiden

Facelift med masser af forbedringer

Niro beholder den ikoniske ”tiger nose”-kølergrill, men nye kofangere både foran og bagpå giver bilen et mere udtryksfuldt udseenede og en mere selvsikker fremtoning på vejen. De standardmonterede projektionsforlygter har fået et nyt design, som integrerer KIAs unikke ”ice cube”-design, og køberne kan vælge full LED-forlygter som ekstraudstyr. Kofangerne har integrerede nye LED-dagskørelys i dobbeltpil-design under forlygterne.

Bag på bilen giver nydesignede LED-lygter Niro en mere markant og moderne signatur. Det nye kofangerdesign fuldendes af et sølvfarvet bundskjold og har nye lysreflekser og tågebaglygter i hjørnerne.

Forbedret interiør

Indeni giver Kia Niro med faceliftet og større skærme en endnu mere luksuriøs køreoplevelse.

Øverst har instrumentpanelet en finish med en blød belægning i høj kvalitet, mens den forreste del og instrumentpanelet har en elegant finish i sort højglans med dekor i sølv eller satinkrom. KIA introducerer desuden en ny 10,25” TFT-LCD-widescreen (ekstraudstyr) til hoveddisplayet og en 7,0” TFT-Supervision-instrumentenhed til føreren. Som standardudstyr har bilen et infotainmentsystem med 8,0” touchscreen og en 4,2” TFT-instrumentenhed. 


Interiøret i den nye Niro er også forbedret med større skærme og et mere luksuriøst design med mere højglans og bløde materialer. Foto: bilguiden. 

Populær størrelse og højde 

Kia Niro Plug-In Hybrid er ikke nogen stationcar eller suv. Den er en mellemting (crossover) som vil passe godt til de fleste, der gerne vil sidde lidt højere og have udsynet samtidig med, at der er plads til bagage og voksne på bagsædet. Niro er utrolig rummelig, især på bagsæderne.

Samtidig har Plug-In Hybrid-modellen den store fordel, at den modsat en elbil må trække hele 1300 kg på krogen. Den har 141 hestekræfter og selvom det ikke er alverden, så føles den kvik og let i styretøjet.

Selvom hybrid-bilerne er en forholdsvis ny teknologi så yder Kia ligesom på alle andre modeller 7 års garanti eller op til 150.000 kilometer. Dermed kan du roligt købe en Plug-In Hybrid fra Kia uden at skulle frygte for driftssikkerheden. 

Plug-In Hybrid passer til de fleste

Kia Niro Plud-In Hybrid giver dig muligheden for både at klare alle dine småture eller turen til og fra arbejde på ren el. Kører du udelukkende langt på motorvej, så vil plug-in hybriden ikke give dig en bedre brændstoføkonomi - tværtimod hvis du er vant til at køre diesel. Men den vil til gengæld spare dig for rigtig meget brændstof på dine kortere ture, og er de fleste under 50 kilometer om dagen, ja så kan du nøjes med at køre på ren el til gavn for både miljøet og din pengepung.


Bagsædet er som man kender det fra den tidligere udgave. Masser af plads og luft over hovederne. Foto: bilguiden



BILGUIDEN - se alle vores anmeldelser, tips og tricks
Se flere anmeldelser fra vores motorjournalist på Youtube.


Optaget: 2020-06-30 22:00:00 Den anmeldte bil: Kia e-Niro Advance


Kia e-Niro er en ren elbil som i den grad sætter strøm til alle de kvaliteter, der følger med en elbil. Nu er den kommet i et facelift med forbedret design og meget bedre ladetid. 

Kia e-Niro siger ikke en lyd, og det gør den til en helt fantastisk fornemmelse at køre rundt i. Samtidig er den rummelig og fyldt med udstyr.

To batterier - tre udstyrsversioner

E-niro fås i to batteriversioner. Den mindste udgave Vision, hvor du får et 39 kW batteri med en rækkevidde på ca. 289 km. Eller den større Comfort med et 64 kW batteri og en rækkevidde på ca 455 km. Denne kan du også få i det endnu højere udstyrsniveau Advance hvor du topper op med udstyr som Fuld LED-forlygter, krom detaljer og håndtag, trådløs mobilopladning, parkeringssensor foran og varme i bagsæderne.


Interiøret i Kia e-Niro er stilrent. I faceliftet er skærmen endnu mere integreret i bilen. Foto: Bilguiden

Allerede i Vision er e-Niro dog utrolig godt udstyret med blandt andet adaptiv fartpilot, LED-positionslys, dellæder-sæder, bakkamera og stor 8" touchskærm. Derudover er vigtigt sikkerhedsudstyr som nødbremse med fodgængerregistrering og vejbaneassistent standard. 

I mellemste udstyrsniveau Comfort får du ekstra udstyr som parkeringsensor bag, varme i rattet, større 10,25" skærm med navigation og en særlig varmepumpe, så kabinen kan varmes op om vinteren, uden at det har større indvirkning på rækkevidden. Eneste udstyr du må give afkald på er anhængertrækket som ikke kan fås til e-Niro. 

Uanset udstyrsmodel og batteri yder Kia som altid hele 7 års garanti eller op til 150.000 km. 


E-Niros ydre er ikke markant anderledes end forgængerens. Især tågelygterne er anderledes. Foto: Bilguiden

Facelift med forbedringer

E-Niros facelift betyder udover nogle designmæssige opgraderinger - blandt andet smartere tågelygter - en væsentlig forbedring af lademulighederne. E-Niro lader således på alle tre faser og kan trække den fulde effekt på 11 kW fra en ladeboks. Det giver en opladningstid fra 0-100 procent på ca. seks timer. Det er næsten tre gange hurtigere end den tidligere udgave. Med bilen følger en gratis ladeboks fra Clever, såfremt du vælger et elabonnement hos dem.


Kia e-Niro er en SUV der bejler til danskerne med eftertragtede kvaliteter som hævet indstigning og udsyn. Foto: Bilguiden

Mulighed for store besparelser

I det hele taget betyder det at købe en ren elbil besparelser på både brændstof og service, og det er værd at regne med i det samlede regnestykke, inden du afskriver en elbil som e-Niro, fordi den er en smule dyrere.
Hvis du fx ejer et solcelleanlæg eller benytter dig af refusionsordningerne på strøm, er det lige nu også endnu mere favorabelt at være elbilist. 

Synes du 455 km lyder som for lidt, så overvej lige en ekstra gang, hvor tit du har behov for mere, og om du så ikke kan overleve en mindre opladning på vejen.


Kia e-Niros bagagerum er hæderligt, men du skal være kreativ for at få plads til den store barnevogn. Foto: Bilguiden


Der er rigtig fint med bagsædeplads i e-Niro. Pga. batteriet er bunden på bilen dog høj hvilket resulterer i en lidt skrå siddeposition med benene. Foto: Bilguiden 



BILGUIDEN - se alle vores anmeldelser, tips og tricks
Se flere anmeldelser fra vores motorjournalist på Youtube.

I tvivl om Kia Niro er den rigtige for dig? Vi har samlet anmeldelser af bilen her. Bemærk at anmeldelser kan have forskellig dato og at bilen kan være blevet opgraderet siden anmeldelsen.

"Modellen er attraktiv og pengene værd..."
"Har været værd at vente på..."
"Priserne starter ved kun 264.999 kr...."
(giver ikke score)


Komplet oversigt og sammenlign
ANDRE MODELLER DER KUNNE FRISTE DIG

Alle Kia modellerne