DÆKWEEKEND: Vi holder weekendåbent 9.-10. november - book tid og bliv vinterklar   Læs mere
Renault

Når en bilproducent har en hurtig modelvariant i garagen, er det ikke sjældent, at man bruger kræfter på at sende bilen en tur rundt på de 20,6 ikoniske kilometer racerbane, der udgør Der Nordschleife på Nürburgring. Nu har Renault haft en helt særlig Megane nede på det tyske stykke asfalt.

 

Det er slet ikke så sjældent, at der tikker nyheder ind fra diverse bilfabrikanter, som nu kan fortælle om en ny omgangsrekord på den legendariske tyske racerbane Nürburgring - cirka 100 kilometer syd for Köln.

Der er tale om en rundstrækning på sammenlagt 20,6 kilometer, som inkluderer masser af sving og kurver, samt både op og nedture rent højdemæssigt. Egentlig er banen 20,832 kilometer, men af sikkerhedsårsager har man fjernet godt 200 meter, som bruges til at dæmpe farten efter endt kørsel.

SVJSådan kan man også gøre det. Dette er en Lamborghini Aventador LP770-4 SVJ. PR-Foto

Den nuværende rekord for produktionsbiler, hvor der ikke skeles til biltype, er på 6,44,97 minutter. Den er sat i juli 2018 af Marco Mapelli, der havde en Lamborghini Aventador LP770-4 SVJ til rådighed.

Flere forskellige bilklasser

Men mange "almindelige" bilproducenter bruger altså også at sende deres topversion ud på rundstrækningen - for herefter at vinde hævd på rekorden i en specifik klasse. Eksempelvis den for de forhjulstrukne masseproducerede bilmodeller. Altså modeller, som kan købes i den lokale bilforretning, so to speak.

Og det er netop det, som Renault har gjort med den nyeste Megane, som netop er lanceret i en Megane RS Trophy-R-udgave.

RS3Ligesom den "almindelige" Renault Megane, der også denne Trophy R-udgave sprød ud. Måske endda lidt mere sprød. PR-foto

Den hidtidige rekord i dette segment stod der Volkswagen Golf GTI Clubsport S på - den lød på 7,47.19 på, og den blev sat i december 2016. Se alle rekorderne her.

Slog rekord med syv sekunder

I begyndelsen af april blev et styk Renault Megane R.S. Trophy-R sendt ud på banen med den erfarne racer- og testkører Laurant Hurgon bag rattet.

Det lykkedes ham at sætte en ny rekord for biler i masseproduktion med forhjulstræk, som lyder på 7,40.10 minutter - altså en forbedring på mere end syv sekunder.

RS2Nu er det franske lyn den hurtigste forhjulstrukne model, der har taget turen på nordsløjfen. PR-foto

Renault har naturligvis foreviget hele turen, som bringer den fine c-segment-model op i omegnen af 260 kilometer i timen, hvor det går hurtigt.

Du kan se filmen her.

I øvrigt findes der en banerekord, som er endnu hurtigere end de godt 6,44 minutter nævnt øverst i artiklen.

Hybridbil har den bedste tid

Tyske Timo Bernhard skulle nemlig kun bruge 5,19.546 minutter, da han i juni 2018 sendte en Porsche 919 Hybrid Evo i Le Mans-udgave rundt på strækningen. Men den rekord regner man altså ikke helt med, idet der er tale om en racerbil, som man ikke uden videre kan købe på det almindelige bilmarked.

Den hurtige Renault Megane R.S. Trophy-R bliver lanceret i løbet af 2019. Den bliver produceret i et begrænset antal, og derfor er det tvivlsomt, om modellen overhovedet kommer til Danmark.

RS4Renault Megane RS Trophy R kommer næppe til Danmark. I hvert tilfælde ikke i hobetal. PR-foto

Det skriver Renault på sin hjemmeside.

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere