Oplev alle de lækre dacia biler


Dacia er et relativt nyt mærke på den danske scene - men har på få år formået at få en markedsandel tæt på to procent. Det skyldes blandt andet, at man får masser af kvalitet og værdi for pengene, hvis man vælger at investere i en af Dacias modeller.

Dacia er oprindelig rumænsk, men har i adskillige år har været en del af Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen, hvilket også borger for høj kvalitet.

Dacia Sandero

En bil med stil
FRA  109.980 kr.

Fra 1.149 kr./md.*

Dacia Logan MCV

karakter og stil
FRA  119.980 kr.

Fra 1.239 kr./md.*

Dacia Lodgy

Når Famiilen er vigtig
FRA  144.980 kr.

Fra 1.459 kr./md.*

Dacia Duster

Et prisniveau, der ikke kan matches
FRA  148.980 kr.

Fra 1.499 kr./md.*


* Finansieringsvilkår er gældende. Klik på en bil for at se gældende vilkår for den konkrete finansieringsberegning.

Dacia producerer helstøbte biler, der både er nemme at betjene og vedligeholde, og så sælges bilerne til de helt rigtige priser. Dermed kan du som kunde få mere luft i økonomien til de ting, der virkelig betyder noget i hverdagen.

At du så får 3 års fabriksgaranti med i købet, det er blot en cementering af, at her har vi en producent, der stoler på sine produkter.

Samtlige modeller er populære hos de danske bilkøbere - men den absolutte stjerne er den grovkornede Duster, der er solgt i mere end 1 million eksemplarer i Europa. 

Dacia er et fremadstormende mærke

Navnet Dacia referer egentlig til den gamle romerske provins Dakien, der geografisk stort set er sammenfaldende med det nuværende Rumænien - dog med undtagelse af området Dobrogea, der ligger ud mod Sortehavet.

Dacia er også navnet på et fremadstormende bilmærke, som samtidig er Rumæniens største eksportvirksomhed med en andel i eksporten på mere end syv procent.

Automobile Dacia blev grundlagt i 1966 under navnet Uzina de Autoturisme Pitești (UAP). Den primære fabrik blev bygget i 1968 i Colibaşi (nu kaldet Mioveni), der ligger nær Pitești - og herefter begyndte Dacia-eventyret at tage fart.

Lange ventelister på en ny Dacia

I begyndelsen fik Dacia-fabrikken sine maskiner og sit værktøj fra den populære vesteuropæiske bilmodel Renault 12 - og planen var, at man skulle bygge en Dacia 1300 på baggrund af Renault 12. Men indtil produktionsfaciliteterne blev klar til det, byggede man i stedet en Dacia 1100, som reelt var en kopi af Renault 8. Altså en licens-udgave af den populære franske model.

Dacia levede i høj grad - som flere andre primært østeuropæiske bilfabrikker - af at producere biler på licens, og i dette tilfælde udelukkende Renault-modeller.

Den første Dacia 1300 forlod samlebåndet klar til parade den 23. august 1969, og den blev vist frem på bilmesse både i Paris og Bukarest det år. Rumænerne var mere end tilfredse med den moderne og pålidelige bil, og ventelisterne blev hurtigt lange.

I 1970 var der to varianter: Standardversionen 1300 og luksusudgaven 1300L. I 1974 blev 1301 Lux Super introduceret. Den havde udstyr som eksempelvis opvarmet bagrude, radio, forruder på begge sider samt et mere luksuriøs snit.

Travlhed på Dacia-fabrikkerne

Denne model var udelukkende forbeholdt spidserne i det kommunistiske parti, der i de år var ved magten i Rumænien.

Der blev lavet flere forskellige udgaver af de fransk-rumænske modeller - blandt andet så man flere varebilsudgaver af 1300-serien. Også en ambulance samt en pickup så dagens lys i 1970erne.

I det hele taget blev der gået til stålet på Dacia-fabrikkerne, som nåede at producere 1,96 millioner eksemplarer af Dacia 1300 og 1310-modellerne over en periode på 35 år.

Dermed tegner netop den model - der altså i bund og grund er en ”rumænificeret” version af Renault 12 - sig for at være Dacias indtil videre bedst sælgende model.

Duster er den hurtigst sælgende

Den rekord kommer dog næppe til at holde, idet både Dacia Logan, Dacia Sandero og Dacia Duster er populære modeller, som i løbet af de kommende år vil runde salgstal på to millioner enheder. I alt har Dacia solgt i omegnen af otte millioner biler.

Mange opfatter Dacia som et relativt nyt mærke på den danske scene - og det er både rigtigt og forkert. Rigtigt fordi mærket blev gen-introduceret i Danmark i 2013 - og forkert, fordi det tidligere er blevet importeret hertil i en begrænset periode i årene omkring 1980.

I april 2013 blev Dacia Lodgy introduceret på det danske marked, og kort efter fulgte modellerne Sandero og Logan, inden Duster i 2014 kom til.

På ganske få år formåede Dacia at få en markedsandel tæt på to procent. Det skyldes ikke mindst, at man får masser af kvalitet og værdi for pengene, hvis man vælger at investere i en af Dacias modeller.

En del af Renault-koncernen

Mærket er ikke længere rumænsk, men har i adskillige år har været en del af Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen, hvilket også borger for høj kvalitet.

I 1999 blev Dacia således købt af Renault, der ønskede at gøre Rumænien til mærkets hovedsæde for biludvikling i Central- og Østeuropa. Her er Dacia fortsat stærkt repræsenteret og har i flere lande en meget høj markedsandel. I Marokko, hvor næsten hver anden solgte bil er fra Dacia.

Dacia producerer helstøbte biler, der både er nemme at betjene og vedligeholde, og så sælger vi bilerne til de helt rigtige priser. Dermed kan man som kunde få mere luft i økonomien til de ting, der virkelig betyder noget i hverdagen.

Tre års garanti på en ny Dacia

Dacia drager fordel af Renault-koncernens produktions- og udviklingsmæssige erfaringer til at udvikle og fremstille robuste og driftsikre modeller, baseret på afprøvet Renault-teknologi.

At man så får tre års fabriksgaranti med i købet, er blot en cementering af, at vi her har med en producent at gøre, som stoler på sine produkter.

Samtlige modeller er populære hos de danske bilkøbere - men den absolutte stjerne er den grovkornede Duster, der er solgt i mere end 1 million eksemplarer i Europa.

Kilder: Den Store Danske Encyklopædi, Wikipedia.org, Dacia.com, Dacia.dk.

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere