Dacia lancerer ny Duster
Dacia kommer med en helt ny udgave af Duster. Ny platform, mere udstyr og et nyt design, men stadig samme DNA.
Dacia kommer med en helt ny udgave af Duster. Ny platform, mere udstyr og et nyt design, men stadig samme DNA.
Det er tid til en ny Duster. Siden lanceringen i 2010 er der kun sket små ændringer, men nu får modellen hele turen. Ny platform, mere udstyr, nyt design, men samme DNA.
Dacia Duster har været på markedet siden 2010, og der er solgt mere end 2,2 millioner eksemplarer. I Danmark kom den i 2014, og der er solgt næsten 9000 stk. Nu er Dacia klar med en ny udgave af den populære model.
Den gamle platform er skrottet, og den står i stedet på fælles CMF-B platform, som man kender fra Renault Captur og Dacia Jogger. Den har mange fordele, og danner på alle måder grundlaget for de forandringer, der er i Dacia Duster.
Platformen giver nemlig mulighed for en optimal pladsudnyttelse, teknologiske nyskabelser og endnu bedre komfort og køreegenskaber.
Dacia Duster er blevet opdateret, og der er virkelig sket noget udvendigt. Foto: Dacia
Platformen gør det muligt at optimere pladsen i Dacia Duster, som ikke er blevet længere end forgængeren, men bredere og lidt lavere. Det giver bedre plads i kabinen og i bagagerummet.
Udvendigt er designet også opdateret, men den har stadig et robust ydre med Y-formede forlygter, og det høje SUV-design.
Den kommer i en 4x2- og 4x4-version, og forskellen er ikke bare, om der er træk på to eller fire hjul. Mens frihøjden i 4x2 varianten er på 209 mm, er den i 4x4 varianten hævet til 217 mm – hvilket er det største i klassen og højere, end den ellers pænt terrænkompetente forgænger.
Samtidig har 4x4 versionen andre for- og bagkofangere, der tillader endnu større tilkørsels- og afgangsvinkler. Tilkørselsvinklen i 4x4 versionen er hele 31 grader, mens afkørsel er 36 grader, hvilket gør en Duster til noget nær en konge i terrænet.
Kabinen er opdateret og blevet større i den nye Dacia Duster. Foto: Dacia
Dacia Duster får tre forskellige motorer: ECO-G 100 (LPG), Hybrid 140 gk og TCe 130 hk. Den sidste motor er den, vi forventer, kommer på det danske marked. Det er en helt ny og stærk 130 hk turbobenzinmotor. Den har en manuel sekstrins gearkasse.
Der er som sagt en 4x2- og en 4x4-udgave, og i 4x4-versionen er det muligt at vælge forskellige køreindstillinger:
Når man kører i terræn, er det værd at bemærke, at beskyttelsespladerne og andre synlige elementer er lavet af indfarvede, genanvendte materialer, som gør, at der ikke kommer grimme, synlige ridser, fordi overfladen ikke er lakeret.
De er desuden lavet af materialet Starkle, som er 20 procent genanvendt propylen.
Med centralt placeret touchskærm og en masse nye førerassistentsystemer er standarden forhøjet for Dacia Duster. Foto: Dacia
Duster er helt fri for kromdetaljer og læder, og i kabinen er det robuste ydre taget videre. Kabinen er nytænkt, og der er en ny 10,1" centralt placeret touchskærm, som indeholder Media Display eller Media Nav Live - det afhænger af modellen.
Den kommer i tre varianter, hvor Expression er standard:
Cruisecontrol er nu standard fra Expression-varianten, som altså er laveste udstyrsniveau. Dermed er der skruet op for førerassistentsystemerne i den nye Duster. Derudover er automatisk nødbremsesystem, der opdager fodgængere, cyklister og motorcyklister standard, trafikskiltegenkendelse, advarsel mod for høj fart, lane departure warning og lane keep assist, for blot at nævne nogle få nye features – nu også standard i ny Duster.
Dacia Duster har samme længde som forgængeren, men er bredere og lavere. Foto: Dacia
Den nye Dacia Duster forventes på markedet i foråret 2024, hvor den i Danmark forventes at komme med én motorvariant (130 hk TCe) med 4x2 og 4x4 samt i de tre versioner: Expression, Extreme og Journey.
Priserne er endnu ukendt.