Varebiler

Selv om det på de danske landeveje er den lidt mindre Trafic, som er Renaults bedst sælgende kassevogn, så er det globalt set Renault Master, som der ryger fleste eksemplarer ud fra forhandlerne af. Nu er en helt ny udgave af den store franskmand blevet præsenteret i Paris.

 

Renault har historisk set haft godt fat i markedet for varebiler i mange år, og det franske mærke er fortsat det bedst sælgende i Europa. Faktisk er det - ifølge Renault selv - 20. år i træk, at Renault fører på varebilsmarkedet.

De to kassebiler, Renault Trafic og Renault Master, trækker en stor del af læsset, og faktisk blev der solgt 118.176 eksemplarer af sidstnævnte i 2018, hvilket er cirka 20.000 mere end Renault Trafic.

21225137 2019 Renault Light Commercial Vehicles Range

Nu har en kraftigt faceliftet udgave af den store Renault Master set dagens lys ved en præsentation på koncernens udviklingscenter lidt uden for Paris.

Master ser ganske anderledes ud

Her blev nye udgaver af henholdsvis Renault Trafic, Renault Kangoo og Renault Alaskan (franskmændenes svar på en pickup, som ikke forhandles i Danmark) præsenteret. Mere om det senere.

At der er tale om et facelift og ikke en decideret ny model handler om teknikaliteter - for kigger man på designet både ude og inde, så ser den store Master ganske anderledes ud. 

Der er kommet LED i forlygterne, og de har - som Renault også bruger det i sine personbiler - den klassiske C-kurve. Selve kølerhjelmen afslører også, at der er blevet bedre plads i motorrummet - og det handler blandt andet om nye motorer, som Renault har valgt at bruge i deres Master-modeller.

21224956 2019 New Renault MASTER

Kører længere på en liter diesel

Der er tale om dieselmotorer på 2,3 liter med op til 180 hestekræfter, der er mere brændstofbesparende end de nuværende. Faktisk skulle de nye motorer være i stand til at bruge en liter mindre diesel for hver 100 kørte kilometer.

Det svarer altså til en besparelse på 500 liter brændstof om året, hvis man kører 50.000 årlige kilometer. Det kan sagtens mærkes på transportbudgettet. Den nye Master kommer også som ren elbil - altså Master Z. E.! 

Indvendigt er der sket en hel del i den nye Renault Master, som har fået nyt instrumentbord med en lang række innovative løsninger, hvilket naturligvis skal være med til at gøre arbejdsdagen en kende nemmere for chaufføren.

Har masser af sikkerhedsudstyr

Der er således kreeret en bordplade, som kan trækkes ud, og gøre det ud for et lille pc-skrivebord eller basen for frokosten. Der er ligeledes opgraderet voldsomt i forhold til infotainment-systemerne.

Sikkerhedsudstyrsmæssigt sakker Renault Master på ingen måde bagud af dansen. Den kommende kassevogn kan leveres med blandt andet kørebane-assistent, bakkamera, sidevinds-assistent med videre.

21224951 2019 New Renault MASTER

Læs mere om den nye model her - og følg med på Bjarne Nielsens bilmagasin for at se, hvornår modellen introduceres i Danmark.

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere