Nyheder fra bilens verden

Sneen drysser igen flere steder i landet og det er frostgrader. Morgen- og aftentimer har budt på glatte veje. På trods af dette kører en betragtelig andel af personbiler stadig på sommerdæk.

Rådet for Større Dæksikkerhed og Dækimportørforeningen har i uge 4 over hele landet set på de danske personbilejeres brug af dæk i denne vinter. Heldigvis er vinter- og helårsdæk stadig det foretrukne valg, men en stor andel kører fortsat på sommerdæk – på trods af vinterlige vejforhold.

- Alfa omega er naturligvis at tilpasse farten efter forholdene. Selvom bilen har de rigtige dæk på, er man ikke uovervindelig, men det hjælper betydeligt på bremselængde og stabilitet i sving og ved vognbaneskift, hvilket kan være en afgørende faktor, om man havner i et uheld eller ej. Eller endnu værre, påkører en cyklist eller fodgænger, siger Volker Nitz, Rådet for Større Dæksikkerhed.

Bedre end frygtet

Forud for optællingerne var der frygt for en stigning i andelen af biler på sommerdæk, grundet corona-situationen og færre kørte kilometer på vejene. Dette viste sig heldigvis ikke at være tilfældet. Faktisk var der lidt færre biler på sommerdæk set i forhold til tællingen i januar 2020. Men der er alligevel sket en forskydning af dækvalget.

- Andelen af biler på helårsdæk er steget omkring 4 procentpoint, hvilket er sket mest på bekostning af vinterdæk, men også et lille fald i andel på sommerdæk. Helårsdæk er i dag meget bedre end for blot få år siden, men er stadig et kompromis. Skal bilen være klædt på til at yde det optimale, så gælder reglen om vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren stadig, slutter Volker Nitz.

Fakta om dæktællingen i januar 2021 (tallene er afrundet):

Personbiler med vinterdæk: 77 % = ca. 2.042.000 biler.
Personbiler med helårsdæk: 9 % = ca. 239.000 biler.
Personbiler med sommerdæk: 14 % = ca. 372.000 biler.