Guide
Bliv klogere på bilens dæk
Vinterdæk, sommerdæk eller helårsdæk? Bliv klogere på, hvilke dæk du skal vælge, og hvorfor vi altid anbefaler sæsonens dæk.
Guide
Vinterdæk, sommerdæk eller helårsdæk? Bliv klogere på, hvilke dæk du skal vælge, og hvorfor vi altid anbefaler sæsonens dæk.
Bliv godt kørende
- Vil du vide mere om bilens dæk, så guider vi dig her
Uanset om du kører meget eller lidt i din bil, er det vigtigt at have styr på dækkene. Bliver de for slidte, øges brændstofforbruget, bremselængden bliver længere, og bilen har et dårligere vejgreb, ligesom stabiliteten og følingen med bilen er ringere.
Der er desuden også lovmæssige krav til mønsterets dybde, som du skal overholde, ligesom det fra juli 2025 er blevet lovpligtigt at køre med vinterdæk, når der er sne, frost og sjap.
Læs mere: Nye regler for vinterdæk 2025
Er det blevet tid til at få nye dæk på bilen, så kan du her bliver klogere på dæk. Og har du brug for nye dæk, kan du finde dem på vores hjulportal.
Bruges om efteråret og vinteren.
Der skiftes til vinterdæk, når temperaturen falder til under 7 grader. Skal bruges, når der er sne, frost og sjap.
Bruges forår og sommer.
Der skiftes til sommerdæk, når temperaturen er over 7 grader.
Bruges året rundt. Intet hjulskifte.
Dækkene er ikke lige så gode som vinterdæk, når der er sne på vejene eller lige så gode som sommerdæk på tør vej.
Værd at vide
Du skal vælge mellem vinter-, sommer- eller helårsdæk, men når det skal sættes på bilen, er det et hjulskifte. Forvirret? Det er forståeligt, men der er forskel på, hvad der er et dæk og et hjul, og det er derfor, vi kalder det noget forskelligt.
Fælg
- fås i stål eller alu
Dækket sættes på fælgen, som kan være en alu- eller stålfælg.
Dæk
- selve dækket uden fælg
Dækket er selve det sorte på hjulet. Altså det, der er i kontakt med vejen. Det fås i en vinter-, sommer- eller helårs-udgave.
Hjul
- dæk monteret på fælg
Når dækket er monteret på fælgen, er det et hjul, og det er hele hjulet, vi skifter på bilen. De fleste har nemlig vinterdæk og sommerdæk på hver sine fælge, så derfor skifter vi hele hjulet fremfor blot at skifte dækket.
Når du skal finde den rette dækstørrelse, skal du kigge i bilens manual eller på mærkatet, som sidder i førersidens dør. Det er samme sted, du finder, hvad dæktrykket skal være.
Tallet for dækstørrelse kan være 235/55R15 103V, som betyder:
Loadindekset eller belastningsindekset angiver, hvor meget et dæk kan bære i kg. Hvis dækket ikke har det rette loadindeks, risikerer du, at bilen ikke bliver godkendt ved syn, ligesom det kan være, at forsikringen ikke dækker, hvis der skulle ske et uheld.
Herunder kan du se tabellen for loadindeks.
Load-indeks | kg | Load-indeks | kg | Load-indeks | kg |
65 | 290 | 80 | 450 | 95 | 690 |
66 | 300 | 81 | 462 | 96 | 710 |
67 | 307 | 82 | 475 | 97 | 730 |
68 | 315 | 83 | 487 | 98 | 750 |
69 | 325 | 84 | 500 | 99 | 775 |
70 | 335 | 85 | 515 | 100 | 800 |
71 | 345 | 86 | 530 | 101 | 825 |
72 | 355 | 87 | 545 | 102 | 850 |
73 | 365 | 88 | 560 | 103 | 875 |
74 | 375 | 89 | 580 | 104 | 900 |
75 | 387 | 90 | 600 | 105 | 823 |
76 | 400 | 91 | 615 | 106 | 950 |
77 | 412 | 92 | 630 | 107 | 975 |
78 | 425 | 93 | 650 | 108 | 1000 |
79 | 437 | 94 | 670 |
Hastighedsindekset angiver den maksimale hastighed, som dækket er godkendt til. Det er ikke tilladt at overskride hastighedsgrænserne for dine dæk. For alle dæk skal hastighedsindekset være højere end, hvad bilen er opgivet til at kunne køre. Kan bilen køre 185 km/t, skal der altså monteres dæk med T-mærket op til 190 km/t. Undtagelsen er vinter- og helårsdæk med M+S-markeringen.
Herunder kan du se tabellen for hastighedsindeks.
Hastigheds-kode | Maks. fart | Hastigheds-kode | Maks. fart |
L | 120 km/t | T | 190 km/t |
M | 130 km/t | U | 200 km/t |
N | 140 km/t | H | 210 km/t |
P | 150 km/t | V | 240 km/t |
Q | 160 km/t | W | 270 km/t |
R | 170 km/t | Y | 300 km/t |
S | 180 km/t | Z | 240+ km/t |
Er det tid at få skiftet sommerdækkene ud med vinterdæk? Eller er det sommerdækkene, der skal erstatte vinterdækkene? Uanset hvor vi er henne på året, står vi klar til at hjælpe dig med hjulskifte på et af vores værksteder hos Bjarne Nielsen.
Vi skifter hjulene, mens du venter, ligesom vi også kan opbevare det sæt hjul, der ikke er i brug, på hjulhotel. Så er du sikker på, at de opbevaret på den korrekte måde.
Har du brug for nye dæk, hjælper vi selvfølgelig også med det.
Det er svært at sige, hvor lang tid man kan have de samme dæk. En tungere bil med flere hestekræfter vil hurtigere slide sine dæk op end en let mikrobil.
Men du kan nok regne med, at dækkene holder et par sæsoner.
Vi anbefaler, at man får skiftet dæk, når der er 3 mm tilbage af dækmønsteret.
På den måde sikrer du, at dækket stadig lever op til sine gode egenskaber, fordi der er nok mønster til at få vejgreb. Samtidig sikrer du, at du kan køre hele sæsonen på dem.
Der skal være minimum 1,6 mm dækmønster tilbage på dine dæk.
Alle dæk har i dag en markør, der gør det nemt at finde ud af, om dækket er for slidt. Er der slidt helt ned til markøren, så er det tid til at skifte dækket.
Dæk efter sæson
Vinter-, sommer- eller helårsdæk? Valget af dit, og vi har lavet en guide til alle tre typer af dæk, som du kan finde her.
Skal du have fundet nye dæk og fælge, har vi gjort det nemt med vores hjulportal.