Nyttig viden

36-årige Niels Kristian Iversen har levet af at køre speedway de seneste 16 år - og han regner selv med, at han har adskillige år tilbage på absolut højeste niveau. Også i 2019 kører esbjergenseren med om verdensmesterskabet i den populære sportsgren.

 

Det går stærkt i Niels Kristian Iversens liv. Rigtig stærkt. Den professionelle speedwaykører, der bor en times kørsel nord for London, kørte alene i 2018 i omegnen af 90 løb i Sverige, Danmark, Polen, England - og resten af verden. 

- Det er rigtig vigtigt, at man er i god form, for at kunne præstere på højeste niveau. Det giver ligesom sig selv. Men faktisk er alt det imellem selve stævnerne også ret krævende, så også der kommer det en til gode, at man holder formen ved lige, erkender Niels Kristian Iversen, der er en af danske speedways største stjerner i nyere tid.

NKI10Niels Kristian Iversen (til venstre) er godt kørende - både på sin speedwaycykel og i den fine Volvo XC60, som er sponsoreret af Bjarne Nielsen A/S - Volvo i Esbjerg. Her er det afdelingschef Jesper Hansen, som hilser på den succesfulde speedwaykører.

Vi har mødt den 36-årige esbjergenser i byen Ottrup, der i runde tal ligger lige midt mellem Varde og Nørre Nebel. Her tog den sympatiske sportsmand imod i sit eget værksted, hvor værktøj, speedwaycykler, pokaler og udstyr kæmper om de få kvadratmeter.

Ser frem til den kommende VM-serie

- Jeg har fået lov at bruge de her lokaler som værksted, når vi er i Danmark, så det er helt perfekt. Lige nu er min mekaniker i gang med at klargøre materiellet til i aften, hvor jeg skal køre lokalt her i Ottrup, fortæller Niels Kristian Iversen, der dog kun er på fødeegnen for en kort bemærkning.

Allerede dagen efter er der løb i Sverige, og den kommende weekend byder også på flere indsatser med gashåndtaget helt i bund.

- Sådan vil det jo være. Sæsonen er for alvor ved at være i gang, og lige om lidt bliver den første VM-afdeling skudt i gang, så der er nok at se til. Det er faktisk helt præcis, som det skal være på denne tid af året. Jeg har jo haft et par sæsoner, som var præget af min skulderskade, så nu ser jeg frem til at få en fuld sæson, hvor jeg kæmper med om verdensmesterskabet, understreger speedway-stjernen, der kan se tilbage på en tredjeplads og en bronzemedalje fra 2013 som sit hidtil bedste VM-resultat - populært kaldet grandprix-serien.

NKI JW1webNiels Kristian Iversen i sit værksted i Ottrup. Det trænede øje finder straks Bjarne Nielsen A/S-logoet på speedway-cyklen. 

Sammenlagt har Niels Kristian Iversen - inden 2019-sæsonen er gået i gang - deltaget i 82 grandprix-løb, hvoraf de fem er vundet. Man kan finde masser af statistik på danskeren her.

Blev helt solgt på Korskro-banen

Det lå ikke nødvendigvis i kortene, at det skulle blive på speedway-ovalerne, at Niels Kristian Iversen skulle komme til at gøre sine hoser grønne. Men da han som bare 11-årig var med sin fritidsklub på besøg på Korskrobanen, så blev han hurtigt solgt.

- Vi fik mulighed for at prøve at køre cross, gokart og speedway, og det var helt fantastisk. Jeg havde jo prøvet alle mulige sportsgrene, men det var som om, at der skete noget, da jeg kom op på speedwaycyklen. Jeg blev hurtigt bidt af det, og det viste sig også, at jeg havde et vist talent for det, fortæller Niels Kristian Iversen.

Han kørte sin første reelle sæson i 1994, altså samme år, som han fyldte 12 år. Og allerede fire år senere fik Niels Kristian Iversen lov til at komme op på ”voksen-modellen” - altså en speedwaycykel med en 500 kubik motor.

Noget af det, der adskiller speedway fra andre former for motorsport, er det faktum, at der ikke er bremser på en speedwaycykel. Til gengæld er der bare et enkelt gear.

Lidt langt mellem snapsene

Det er derfor, at kørerne nærmest drifter sidelæns gennem svingene, inden den igen giver den fuld håndtag ned ad langsiderne. En gennemsnitlig speedwaycykel kan sagtens yde omkring 70-80 hestekræfter, så der er tryk på, når koblingen slippes, og topfarten på lidt mere end 100 kilometer i timen nås efter et par sekunder eller tre.

- De første to-tre år, hvor jeg kørte med den store motor, der var der noget langt mellem snapsene, og min karriere var sådan lidt steady. Det er jo en dyr sportsgren, og det er klart, at jo bedre, du gerne vil være, desto flere penge skal du også bruge på udstyr, mekanikere og træning. Men i 2000 blev jeg nummer to ved EM for U19, og derfra begyndte jeg virkelig at få medvind, fortæller vestjyden, der helt siden børnehaveklassen er blevet kaldt ”Puk”.

NKI6webNiels Kristian Iversen "in action" og forrest i feltet. Det er der, han allerhelst vil være - og gerne mange år endnu. PR-foto

Det handler vistnok om en daværende kærlighed til TV-julekalenderen Nissebanden og en generel betagelse af nissehuer - og det har hængt ved.

- Det er ikke noget, jeg som sådan kan huske, det er bare et kælenavn, som folk omkring mig har taget til sig.

Satser på at fortsætte i mange år

I årene omkring årtusindeskiftet var den lynhurtige speedwaykører i lære som klejnsmed, men Niels Kristian Iversen nåede kun at arbejde som udlært i tre uger, inden karrieren som fuldtidsprofessionel speedwaykører blev foretrukket frem for en hverdag som håndværker.

- De seneste 16 år har jeg levet af at køre speedway, og selv om det ikke altid har været lige lukrativt, så er jeg her jo endnu. Men det er da en udfordring at få det hele til at løbe rundt, for der er jo masser af omkostninger som professionel - det er jo ikke bare mig, der skal leve af det. Jeg har jo folk ansat, som også skal aflønnes, så derfor kræver det, at også er indtægter fra løb, sponsorer og klubber, påpeger Niels Kristian Iversen.

Faktisk er det et stort apparat at holde kørende, sådan et speedway-projekt. Transport og logistik fylder også en del på budgettet - og så skal de syv cykler, som Niels Kristian Iversen lige nu råder over også holdes helt skarpe.

- Jeg regner i øvrigt med, at jeg kan fortsætte på topplan i en del sæsoner endnu. Det er slet ikke usædvanligt i denne sport, at man fortsætter med at køre på øverste niveau til man er et godt stykke over 40 år, og jeg satser klart på at blive ved, til jeg mindst er 45 år. Jeg har tænkt mig at fortsætte, så længe jeg overhovedet kan, inden jeg skal køre speedwaycyklen i garage for sidste gang, forklarer Niels Kristian Iversen.

Der er både gode og dårlige dage

Et helt aktuelt eksempel på, at man sagtens kan køre fra konkurrenterne i en relativt høj alder, er amerikanske Greg Hancock, der fortsat - som 48-årig - er aktiv inden for speedway. Den firdobbelte verdensmester vandt senest VM i 2016.

Niels Kristian Iversen er også firdobbelt verdensmester - men her taler vi dog om hold-VM.

- Jeg har været med til at vinde guld fire gange, hvoraf jeg de to af gangene har været holdkaptajn. Senest vandt i 2014, hvor jeg selv kørte det afsluttende finaleheat. Her var det faktisk en polak, der førte løbet helt indtil de sidste sving, hvor det lykkedes mig at komme forbi. Den sejr betød, at vi vandt guldet, og det var en helt fantastisk oplevelse, fortæller Niels Kristian Iversen, der dog er den første til at erkende, at der både er gode og dårlige dage i speedway.

NKI JW4webStøvlerne er på ingen måde lagt på hylden - de bliver bare luftet inden det næste løb.

Året efter - altså i 2015 - var historien lidt den samme, blot med omvendt fortegn. Her kom Niels Kristian Iversen til at påkøre en polsk konkurrent, hvorefter ”Puk” blev udelukket fra at køre finalen. Dermed måtte danskerne nøjes med sølvmedaljerne.

- Jeg tog aldrig den medalje med hjem. Det var virkelig en nedtur, og det var en oplevelse, som tog mig noget tid at komme over. Jeg havde jo i dén grad tabt guldet, følte jeg. Men sådan er det. Nogle gange vinder man, andre gange taber man.

Kan slå Ole Olsens rekord i år

At dømme efter den enorme samling af pokaler, medaljer og andet isenkram, som klart indikerer sejre og storhed, så virker det dog som om, at Niels Kristian Iversen er kommet videre fra den sorte dag i 2015. Og selv om det endnu ikke er blevet til den ultimative VM-titel for en 35-årige sportsmand, så har han for længst skrevet sig ind i speedway-annalerne.

- Da jeg vandt DM sidste år, så tangerede jeg samtidig Ole Olsens rekord med syv danske mesterskaber i træk. Og det var endda på hjemmebanen i Korskro, så det var en stor dag. Og kan jeg vinde i år, så kommer jeg jo til at sidde alene med rekorden, så det satser jeg selvfølgelig på, pointerer Niels Kristian Iversen.

Han er som sagt bosat i England og har været det gennem en del år - men vestjyden afviser ikke, at der snart kan blive tale om at vende hjem til Danmark.

- Min og Lauras datter Nicole er fem år, og det betyder jo, at skoletiden rykker tæt på. Vi kunne godt tænke os, at hun skal gå i skole i Danmark, så det ender nok med, at vi kommer hjem til Esbjerg-kanten.

Fokuserer på det næste løb

Selv om Niels Kristian Iversen formentlig rykker teltpælene til Danmark med sin datter og sin svensk-russiske hustru, som han blev smedet sammen med i 2018, så kommer den ihærdige sportsmand ikke til at slide ret meget på lænestolen i privatboligen.

Ud over at køre for klubberne Esbjerg Vikings (Danmark), Smederna (Sverige) og Torun (Polen), så venter der også ti grandprix-løb, hvor drømmen om at stå øverst på VM-skamlen naturligvis skal gøres til virkelighed.

- Min målsætning og strategi er, at have fuld fokus på et løb ad gangen - det næste. Hvis jeg vil være med i toppen, og det vil jeg, så kræver det, at jeg har succes i hvert eneste af de ti løb. Derfor tager jeg et løb ad gangen. Det er klart, at når jeg så forhåbentlig får et godt resultat i det første grandprix-løb, så er udsigten til næste afdeling noget bedre. Vi må se, siger speedwaykøreren lidt kryptisk, mens han ligner en, der har noget ekstra power at give af.

Det første løb i dette års grandprix-serie køres den 18. maj i den polske hovedstad Warszawa - og her bliver der masser af liv på lægterne, garantere Niels Kristian Iversen.

Speedway-sporten kommer hjem

- Speedway er bare så meget større i Polen, end det er de fleste andre steder. Det er så vildt, som der er opbakning. Når vi kører derovre, så snakker vi altså om stadions, hvor der nogle gange er op imod 50.000 tilskuere. Så vildt er det alligevel ikke, når vi kører i den hjemlige liga, så selvfølgelig giver det sporten en ekstra dimension, erkender han.

NKI JW2web36-årige Niels Kristian Iversen forventer at være med på internationalt topniveau i mange år frem. 

Også i England og Sverige er speedway noget, som trækker tusindvis af tilskuere til. Eksempelvis anvendes Principality Stadium i engelske Cardiff ofte til et løb i grandprix-serien - her er der plads til over 70.000 tilskuere.

- Det er et fantastisk koncept, det der med, at man kan anlægge en speedway på et eksisterende fodboldstadion. Det er faktisk Ole Olsen, der er idémanden bag, og det var jo også det, man gjorde i eksempelvis Parken i København og Casa Arena i Horsens. I år bliver det dog Vojens Speedway Arena, der får den danske afdeling, og så kan man jo på en måde tale om, at speedway kommer hjem, pointerer Niels Kristian Iversen.

Om han så selv kommer til at løfte pokalen i Vojens, Cardiff og Warszawa må vi vente med at se.

NKI2webXL

NKI1web

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere