BILGUIDEN - Vi elsker biler
Test og anmeldelse af Kia Sportage
Kia Sportage er den af Kias mange modeller, hvis historie går længst tilbage - helt tilbage til 1993, hvor den første udgave blev udviklet i samarbejde med Mazda og Ford, som Kia på det tidspunkt arbejdede sammen med. Anden generation blev først introduceret i 2005 og bygget på den dengang helt nye fabrik i Slokaviet og udviklet i nært samarbejde med søsterkoncernen Hyundai, som kaldte deres model for Tucson.
Den nye Sportage er femte generation og netop lanceret i Danmark. Vores egen bilguide gennemgår her bilens mange detaljer for dig og i bunden kan du se, hvad andre anmeldere siger om den nye Sportage.
Se hele bilguidens gennemgang af den nye Kia Sportage.
Den helt nye Sportage Plug-in Hybrid er udviklet på en avanceret ny platform og med en længe ventet elektrisk drivlinje og batteri, der giver op til 70 km rækkevidde på ren el.
Sportage Plug-in Hybrid fås faktisk i to længder som ifølge Kia passer bedst til hvert sit geografiske publikum. Den længste udgave på 466 cm kommer derfor ikke til salg i Europa. Europæerne og dermed danskerne får i stedet glæde af en lidt kortere udgave på 451,5 cm. Den har en akselafstand på 268 cm, en bredde på 186,5 cm og en højde på op til 165 cm.
Den nye Kia Sportage har klare designlinjer til fælles med elbilen EV6. Foto: Bilguiden
Masser af udstyr og sikkerhed
Prisen for den veludstyrede indstigningsvariant, Prestige, starter fra kr. 364.900 kr. Allerede fra indstigningsvarianten får man rigtig meget udstyr som standard. For eksempel 19" alufælge, el-foldbare sidespejle med blinklys, LED forlygter, tågelygter og kørelys, Adaptiv fartpilot, aut. fjernlysassistent, klimaanlæg med tre zoner, aut. nedblændeligt bakspejl, el-justerbar lændestøtte i førersæde, luftdyser i bag, læderrat med varme og sædevarme for og bag, P-sensor for og bag med bakkamera, regnsensor, støjdæmpende forrude, 12,3" touchskærm med navigation og Kia Connect og Android Auto/Apple CarPlay og en lang række aktive sikkerhedssystemer.
Næste udstyrsvariant er en Upgrade til 399.900 kroner med yderligere udstyr som eksempelvis el-bagklap, LED forlygter med adaptiv styring af langlys, LED baglygter, delkunstlædersæder og Upgrade interiør, el-justerbare forsæder, multifunktionel smart key, 12,3" fuldt digital curved skærm, trådløs telefonopladning og blindvinkelassistent.
Slutteligt tilbydes Sportage Plug-in Hybrid også som GT-Line til 414.900 kr med en masse lækre GT-Line designdetaljer indvendigt, GT-Line sæder i kunstlæder og quiltet ruskind samt SUV detaljer udvendigt.
Sportage fås i 13 forskellige farver, hvoraf de ni er tilgængelige i kombination med sort tag, som giver GT-Line-modellerne en flot tofarvet effekt.
Interiøret i Sportage er præget af en stor 12" infotainmentskærm og mulighed for stor curved digital instrumentskærm. Foto: Bilguiden
Elektrisk drivlinje med automatgear og firehjulstræk
Sportage Plug-in Hybrid er udstyret med en 1,6-liters T-GDI-motor i kombination med en 66,9 KW elmotor og et 13,8 kWh litium-ion-batteri. Tilsammen leverer denne drivlinjekombination en ydelse på 265 hk og et drejningsmoment på 350 Nm, en acceleration fra 0-100 km/t på kun 8,2 sekunder. Kombineret med et nyt 6-trins automatgear som giver et jævnt og hurtigt gearskifte og et yderst behagelig fremdrift.
Den 4-cylindrede benzinmotor omfatter flere tiltag som skal optimere brændstofeffektiviteten. Det gælder blandt andet en ny og optimeret forbrændingsproces, afkølingsteknologier og tiltag til reduceret friktion inklusive et avanceret integreret termostyringssystem og anvendelse af kuglelejer med lav friktion.
I Sportage Prestige får du en 4" digital førerskærm omgivet af nogle anderledes skærme. Vælger du Upgrade-udgaven er hele skærmen fuldt digital. Foto: Bilguiden
Mere bagagerumsplads og rummelighed
Drivlinjen i Sportage Plug-in Hybrid er omhyggeligt konstrueret så teknologien har minimal indvirkning på pladsen i kabinen og bagagerummet. Batteriet er placeret centralt under SUV’ens bund mellem de to aksler, hvilket sikrer en optimal vægtfordeling og en rummelig kabineplads.
Bagagerumskapaciteten er hele 540 liter (VDA), når bagsæderne er i brug. En praktisk detalje er de fleksible bagsæder som kan klappes ned individuelt i forholdet 40:20:40, hvilket øger bagagerumskapaciteten til op til 1.715 liter.
Bagagerummet kan rumme 540 liter i PHEV-udgaven, mens benzinudgaven klarer hele 591 liter. Foto: Bilguiden
Der er rigtig fint med plads på bagsæderne til langbenede passagerer. Foto: Bilguiden
ANMELDELSER
Det skriver anmelderne
I tvivl om Kia Sportage er den rigtige for dig? Vi har samlet anmeldelser af bilen her.
Bemærk at anmeldelser kan have forskellig dato, og at bilen kan være blevet opgraderet siden anmeldelsen.
- "Kik på fronten af den nye KIA Sportage. Den er næsten overvældende og ikke mindre overvældende i virkeligheden end billederne viser. "
- "Den nye Kia Sportage fås nu også som plugin-hybrid, og det gør bilen til en yderst interessant SUV. Rækkevidden på el er ikke vildt imponerende, men ellers er bilens øvrige funktioner på et højt niveau."
- "Med nyt design, avanceret teknologi, god plads og komfort har Kia Sportage potentiale. Plugin-hybriden stiller med kraftig ydelse, firehjulstræk, righoldigt udstyr og en godkendt elektrisk rækkevidde."