BILGUIDEN - Vi elsker biler

Test og anmeldelse af Volvo XC40

Volvo XC40 Plug-in Hybrid       Volvo XC40 Recharge Twin (elbil)

Anmeldelse af Volvo XC40 Recharge Twin (elbil)

Anmeldelse af Volvo XC40 Recharge Twin fra "Bilguiden - Vi elsker biler".

Volvo XC40 er i sin grundskal ikke nogen helt ny bil. Den har været produceret siden 2018 og kom i 2019 som plug-in hybrid. Men nu er den altså gået helt elektrisk og har fået betegnelsen P8, og den ændrede drivlinje er da også den mest markante ændring i forhold til den oprindelige XC40.

Den har fået hele 408 hk, og de kan i den grad mærkes i forhold til den acceleration, man har været vant til i en XC40. Nu kommer du pludselig fra 0-100 på bare 4,9 sekunder takket være elmotor og standard firehjulstræk.

XC40 Recharge Twin gør også op med et lidt blakket ry for elbiler, når det kommer til trækkraft, for dens potente motor gør, at den kan trække hele 1500 kg på krogen. Den er født med et 78 kWh batteri, der giver dig en rækkevidde på op til 418 km ved blandet kørsel.

Får du installeret en 11 kW ladeboks derhjemme, kan bilen oplades på ca. 8 timer. Finder du en 150 kW lynlader, går det væsentligt hurtigere og den oplades fra 0-80% på bare 40 minutter.

 

Bilguiden Xc40elbil.00 13 55 22.Still006

På nær den ikke eksisterende kølergrill og et ladestik er det ikke til at se forskel på en XC40 på el eller ej. Foto: Bilguiden

Snak sammen med bilen uanset hvor du er

Du kan ved hjælp af Volvos app snakke sammen med bilen, og det giver dig en række fordele. Især i en elbil. Du kan for eksempel vælge, at bilen skal være opvarmet hver morgen, når du skal af sted. Har den stået med stikket i ladeboksen slipper du samtidig for at trække på batteriet til at gøre bilen varm og du starter dermed stadig ud med et fuldt opladet batteri.

På nær det nye google infotainmentsystem er der ikke pillet ved interiøret i elbils-versionen i forhold til den oprindelige XC40. Det er samme gode sidde- og kørekomfort og et strømlinet og intuitivt design.

Udstyrsniveauet i elbilsudgaven nyder godt af de lave afgifter på elbiler og er derfor uhørt højt i en Volvo fra begyndelsen. Derfor er der også kun én mulighed for at bygge på standard-versionen. Du kan vælge en Pro-udgave, hvor du for bare 20.000 kroner ekstra får glastag, Harman-Kardon lydanlæg, elektronisk passagersæde og 360 graders kamera.

 

Bilguiden Xc40elbil.00 08 52 05.Still004

XC40 Recharge Twin er den første med det nye Google-infotainmentsystem som kommer i alle fremtidige Volvo'er. Foto: Bilguiden

Mere standard sikkerhed end nogensinde før

Sikkerheden er der selvfølgelig heller ikke gået på kompromis med i en Volvo og på nær muligheden for at tilvælge 360 graders kameraet i Pro-versionen, får du det hele med.

Lige såvel som det er svært at sætte en finger på mængden af sikkerhedsudstyr, så kan man heller ikke klage over rummeligheden i en SUV med XC40’s dimensioner. Bagagerummet rummer ca. 419 liter og der er tilmed mere plads under motorhjelmen, hvor et lille ekstra rum giver 31 liter.

Selvom det er Volvos første elbil, så mærker man ingen begynderfejl, fordi den er bygget på en velkendt bil, som fungerer. Volvo var de første med et komplet modelprogram som plug-in hybrid og med søstermærket Polestar i ryggen (hvor Polestar 2 har nøjagtig samme drivlinje og batteri som XC40) og 8 års garanti på batteriet, bør man med XC Recharge Twin ikke være bekymret for at tage med Volvo ind i den elektriske fremtid.

 

Bilguiden Xc40elbil.00 14 51 23.Still007

Der er nøjagtig den samme plads i XC40 på el som den almindelige benzinudgave. Dermed skal du ikke gå på kompromis med pladsen. Foto: Bilguiden

Bilguiden Xc40elbil.00 01 50 14.Still002

Det lille frunk foran kan rumme 31 liter. Foto: Bilguiden

Bilguiden Xc40elbil.00 15 03 17.Still008

Pladsen til bagsædepassagerer er fin og kan sagtens rumme fire voksne eller to børn i autostole. Foto: Bilguiden

Anmeldelse af Volvo XC40 Plug-in Hybrid

Se testen af Volvo XC40 Plug-in hybrid her.

Volvo XC40 har været på markedet siden slutningen af 2017. Den blev kåret til Årets Bil i Europa 2018, og er blevet en mere og mere populær model for Volvo. Nu er den kommet i en længe ventet Plug-in Hybrid version kaldet Recharge.

Volvo har altid ført an i SUV-klassen med deres XC60. Men mange kan også klare sig med mindre, og derfor blev XC40 født. Den er da også blevet en mere og mere populær model for Volvo, der så sit snit til også at være med i den mindre SUV-luksusklasse.

Selvom den også kommer som ren elbil til efteråret, så forventes plug-in hybrid versionen med kombinationen af el- og benzinmotor at blive en nye storsællert.

Op til 45 km på ren el

Den nye XC40 Recharge T5 Twin Engine har en 1,5 liters trecylindret benzinmotor på 180 hestekræfter og en elmotor på 82 hestekræfter.

Batteriet giver dig op til 45 km på ren el, som du gennem flere køreprogrammer kan vælge at bruge, når du vil, eller selv lade motoren veksle mellem dem, som det passer bedst.

Masser af trækkraft

Med XC40's kraftige benzinmotor får du samtidig en trækkraft som de fleste plug-in hybrider må kigge længe efter.

Den må nemlig trække hele 1800 kg på krogen og henvender sig derfor også især til folk som har behov for at trække campingvogn eller bådtrailer.

 

Volvo Xc40 2018 Interior Suv Instrumentbord Midterkonsol Bakkamera Gearskift Rat

Interiøret i XC40 er som man kender det i alle de nye Volvo-modeller. Stilrent, intuitivt og luksuriøst. Foto: bilguiden

Volvo med masser af køreglæde

Elmotoren giver dig en fantastisk køreoplevelse, og sammen med et yderst velkørende automatgear leverer XC40 den luksus-kørekomfort, man forventer af en bil i dens prisklasse.

Samtidig er det jo en Volvo med sikkerheden i højsædet og mange sikkerhedsfunktioner som nødopkald, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse og og fuld LED-forlygter standard mens man kan tilkøbe et hav af ekstra sikkerhedsfunktioner.
 

Volvo XC40 2018 1600 82

Også udvendigt er XC40's design ikke ændret. Kun ladestikket er forskelligt fra den oprindelige XC40. Foto: bilguiden

Rigeligt med plads

Selvom at XC40 er Volvos mindste SUV, så er den overraskende rummelig, og det er nok også derfor, at den blevet populær, fordi den faktisk opfylder de fleste dagligdags behov.

Du får stadig ekstra opbevaring under bagagerummet (om end lidt mindre end den uden batteri), så du mærker ikke, at batteriet optager lidt ekstra plads.

Og den minimalt mindre plads kan du fint leve med, når først du har oplevet, hvor meget det at have batteriet og muligheden for at køre på el hæver den samlede køreoplevelse i en Volvo, der i forvejen tilbyder masser af kørekomfort.

Volvo XC40 2018 1600 9F

VIDUNDERLIGE VOLVO. Den kompakte SUV fra Volvo vandt med det samme anmeldernes - og kundernes - hjerter. Bilen blev som den første Volvo kåret til Årets Bil i Europa.

ANMELDELSER

Det skriver anmelderne

Volvo XC40 er med sin kompakte form skabt både til det travle liv i byen og på landet. Selvom modellen er en ny type Volvo, så er den stadig tro mod den måde, som Volvo altid har skabt bilmodellerne - Volvo XC40 er nemlig "Designed Around You". Med et unikt design, kreative og nye opbevaringsmuligheder samt opdateret teknologi er den nye XC40 bygget til det moderne liv i by og på land.

Volvo XC40 Recharge er lillebror i XC-serien, hvilket betyder, at Volvo nu har tre nye og moderne SUV’er i bilklassen, der kun bliver større og større på verdensplan. Volvo XC40 vil danne basis for alle kommende varianter, da den er baseret på en ny skalerbar platform for mindre biler.