BILGUIDEN - Vi elsker biler

Test og anmeldelse af Volvo XC40

Anmeldelse af Volvo XC40 fra "Bilguiden - Vi elsker biler".

Volvo XC40 har været på markedet siden slutningen af 2017. Den blev kåret til Årets Bil i Europa 2018, og er blevet en mere og mere populær model for Volvo. Nu er den kommet i en længe ventet Plug-in Hybrid version kaldet Recharge.

Volvo har altid ført an i SUV-klassen med deres XC60. Men mange kan også klare sig med mindre, og derfor blev XC40 født. Den er da også blevet en mere og mere populær model for Volvo, der så sit snit til også at være med i den mindre SUV-luksusklasse.

Selvom den også kommer som ren elbil til efteråret, så forventes plug-in hybrid versionen med kombinationen af el- og benzinmotor at blive en nye storsællert.

Op til 45 km på ren el

Den nye XC40 Recharge T5 Twin Engine har en 1,5 liters trecylindret benzinmotor på 180 hestekræfter og en elmotor på 82 hestekræfter.

Batteriet giver dig op til 45 km på ren el, som du gennem flere køreprogrammer kan vælge at bruge, når du vil, eller selv lade motoren veksle mellem dem, som det passer bedst.

Masser af trækkraft

Med XC40's kraftige benzinmotor får du samtidig en trækkraft som de fleste plug-in hybrider må kigge længe efter.
 

Volvo Xc40 2018 Interior Suv Instrumentbord Midterkonsol Bakkamera Gearskift Rat

Interiøret i XC40 er som man kender det i alle de nye Volvo-modeller. Stilrent, intuitivt og luksuriøst. Foto: bilguiden

 
Den må nemlig trække hele 1800 kg på krogen og henvender sig derfor også især til folk som har behov for at trække campingvogn eller bådtrailer.

Volvo med masser af køreglæde

Elmotoren giver dig en fantastisk køreoplevelse, og sammen med et yderst velkørende automatgear leverer XC40 den luksus-kørekomfort, man forventer af en bil i dens prisklasse.

Samtidig er det jo en Volvo med sikkerheden i højsædet og mange sikkerhedsfunktioner som nødopkald, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse og og fuld LED-forlygter standard mens man kan tilkøbe et hav af ekstra sikkerhedsfunktioner.
 

Volvo XC40 2018 1600 82

Også udvendigt er XC40's design ikke ændret. Kun ladestikket er forskelligt fra den oprindelige XC40. Foto: bilguiden

 
Selvom XC40 er Volvos mindste SUV så er den yderst rummelig, også til en familie på fire. Foto: bilguiden

Rigeligt med plads

Selvom at XC40 er Volvos mindste SUV, så er den overraskende rummelig, og det er nok også derfor, at den blevet populær, fordi den faktisk opfylder de fleste dagligdags behov.

Du får stadig ekstra opbevaring under bagagerummet (om end lidt mindre end den uden batteri), så du mærker ikke, at batteriet optager lidt ekstra plads.

Og den minimalt mindre plads kan du fint leve med, når først du har oplevet, hvor meget det at have batteriet og muligheden for at køre på el hæver den samlede køreoplevelse i en Volvo, der i forvejen tilbyder masser af kørekomfort.

Volvo XC40 2018 1600 9F

VIDUNDERLIGE VOLVO. Den kompakte SUV fra Volvo vandt med det samme anmeldernes - og kundernes - hjerter. Bilen blev som den første Volvo kåret til Årets Bil i Europa.

ANMELDELSER

Det skriver anmelderne

Volvo XC40 er med sin kompakte form skabt både til det travle liv i byen og på landet. Selvom modellen er en ny type Volvo, så er den stadig tro mod den måde, som Volvo altid har skabt bilmodellerne - Volvo XC40 er nemlig "Designed Around You". Med et unikt design, kreative og nye opbevaringsmuligheder samt opdateret teknologi er den nye XC40 bygget til det moderne liv i by og på land.

Volvo XC40 Recharge er lillebror i XC-serien, hvilket betyder, at Volvo nu har tre nye og moderne SUV’er i bilklassen, der kun bliver større og større på verdensplan. Volvo XC40 vil danne basis for alle kommende varianter, da den er baseret på en ny skalerbar platform for mindre biler.