BILGUIDEN - Vi elsker biler

Test og anmeldelse af Volvo C40

Anmeldelse af Volvo C40 fra "Bilguiden - Vi elsker biler"

Det er ikke hver dag, at Volvo lancerer en helt ny model. Men det er Volvo C40 - og så alligevel. For rigtig mange ting går igen fra søsteren XC40. Den største forskel er selvfølgelig formen på bilen – en såkaldt crossover hatchback.

Og netop den lavere bagende er både det, der gør designet mere sportsligt og frækt end en klassisk SUV. Og vi kan lige så godt komme omkring det med det samme – for det er selvfølgelig på bekostning af noget højde på både bagagerum og bagsæder.

Er du en af dem som har brug for mere højde på bagsædet, så er det bare at kigge mod XC40, der deler nøjagtig samme drivlinje. Bagagerummet i C40 rummer med 413 liter på papiret også cirka det samme som den fuldelektriske XC40, men det er også inklusiv pladsen under bundpladen.

Kabler og småting er der også plads til ude foran, hvor der findes det såkaldte frunk på 31 liter. 

Volvoc40 Bagsaede

Benpladsen på bagsæderne i C40 er fine mens der kan blive problemer med luften over hovedet, hvis du er over 186 cm. Foto: bilguiden

Volvoc40 Bagagerum

Bagagerummet i C40 rummer 413 liter inklusiv det mindre rum under bagpladen. Derudover har man 31 liter i et 'frunk' under kølerhjelmen. Foto: bilguiden

Tre udstyrsniveauer og to motorer

C40 fås ligesom XC40 og i øvrigt også Polestar 2 med enten en eller to elektriske motorer. Vælger du den med en motor trækker den kun på forhjulene og har 231 hk og en acceleration fra 0-100 på 7,4 sekunder. Vælger du to motorer (Dual Motor) får den hele 408 hk og en acceleration fra 0-100 på bare 4,7 sekunder. Samtidig får bilen firehjulstræk og trækkraften øges fra 1500 til hele 1800 kg.

Med single motor kan du vælge den billigste Core-version til omkring 383.000 kr. De fleste vil nok finde de 23.000 kroner mere og få Plus-versionen. Her får du nemlig en del mere sikkerhedsudstyr som Pilot Assist med adaptiv fartpilot. Du får også BLIS som holder øje med dine blinde vinkler og krydsende trafik og pixel-LED forlygter, hvor lygterne tilpasser sig for- og modkørende og automatisk blænder op og ned for 84 dioder i hver forlygte.

Vælger du den højest udstyrede Ultimate-udgave får du for yderligere 20.000 kr. blandt andet glastaget. Derudover byder Ultimate-udgaven også på elektriske forsæder med memory i førersædet, 360 graders kamera og lækkert Harman-Kardon lydanlæg.

Volvoc40 Front

LED-forlygterne i C40 er med den klassiske 'Thors Hammer' signatur. Samtidig kan Pixel-LED lygterne i Plus og Ultimate-udgaven selv indstille sig til foran- og modkørende. Foto: bilguiden

Google-infotainment og varmepumpe

C40 har det helt nye infotainment-system udviklet i samarbejde med Google. Her snakker for eksempel Google Maps snakker sammen med bilen og guider dig løbende til nærmeste ladestander.

C40 er hele tiden koblet på 4G-nettet og kan også softwareopdateres løbende, så du slipper for et besøg hos forhandleren. Gennem Volvos app kan du hele tiden snakke sammen med bilen og få aktuelt batteriniveau, GPS-lokation og ikke mindst bede bilen om at være varm eller kold på et bestemt tidspunkt.

Til alle udgaver af C40 kan du tilkøbe en klimapakke, hvor du for sølle 6.000 kroner får opvarmede sprinklerdyser, opvarmet rat og bagsæder og ikke mindst en varmepumpe som både kan køle og varme luften hurtigere og mere effektivt. Varmepumpen kan også varme og afkøle batteriet, så det har den mest optimale temperatur i forhold til opladning og at få så meget rækkevidde ud af batteriet som muligt. 

Volvoc40 Interior

Kabinen og interiøret i C40 er som vi kender det fra Volvo og især XC40. Et nyt materiale præger sæderne og intet af det bløde materiale eller rat er lavet med rigtigt læder af hensyn til dyrevelfærd. Foto: bilguiden

Lydløs kørsel og hurtig acceleration

C40 har det samme 78 kWh batteri som XC40 men på grund af dens mere strømlinede design med mindre vindmodstand til følge har den omkring 20 km længere rækkevidde og kører altså omkring 440 km på en opladning. I øvrigt ændrer rækkevidden sig kun ganske lidt i forhold til om den har en eller to elmotorer.

Og kan man så regne med rækkevidden? Ja og nej.
På en vindstille sommerdag og en let fod på speederen kan den uden tvivl leve op til dens rækkevidde, men på en kold vinterdag skal man nok trække omkring 20 procent fra den opgivne rækkevidde.

Med en ny Volvo C40 følger tre års serviceaftale og garanti op til 100.000 km. Og derudover er der otte års garanti på batteriet eller op til 160.000 km.

C40 er et design- og køremæssigt friskt alternativ til en XC40, hvis du stadig værdsætter en nem indstigning og siddehøjde men er mere til et hatchback-design med minimal vindmodstand, vanvittig acceleration og ikke mindst en fantastisk lydløs kørsel.

Volvoc40 Siden

Den særlige Crossover-Hatchback form er ikke så udbredt i Danmark, men nu er Volvo også kommet med på moden. Foto: Bilguiden

Volvoc40 Bagende

Bagenden på C40 skiller sig ud fra, hvad vi tidligere har set fra Volvo. Modsat kan man også bagfra sagtens se Volvos kendte designlinjer i bilen. Foto: Bilguiden

ANMELDELSER

Det skriver anmelderne

Volvo C40 Recharge er den første bilmodel fra den svenske producent, der er født som ren elbil. Den bliver bygget på Volvo-fabrikken i belgiske Gent, mens elmotorerne indtil videre bliver produceret i Kina. En ny motorfabrik er ved at blive etableret i Sverige. Batterierne, som leverer strøm til Volvo C40 Recharge, kommer fra Polen.

Den nye elektriske Volvo er fantastisk velkørende, yderst komfortabel og mere end bare veludstyret. Og så har den en rækkevidde der betyder, at du ikke behøver frygte for selv de lange ture.

Men en ting er naturligvis, hvad vi som forhandler kan finde af superlativer omkring Volvo C40 Recharge. Noget andet er, hvad anmeldere og eksperter mener. Det kan du læse herunder.

 

  • "Volvo S90 er en bil, der imponerer."
  • "Volvo har ramt plet! S90’eren er en stor luksuriøs flyder, der har et meget flot standardudstyr."
  • "Volvo har droppet det firkantede look og bevæger sig nu for alvor ind i luksusklassen."
    Der gives ikke score