BILGUIDEN - Vi elsker biler
Test og anmeldelse af Volvo V60
Volvo V60 bliver af mange betragtet som en af de smukkeste bilmodeller på markedet, og den store attraktive stationcar er da også blevet et hit blandt bilkøberne - ikke mindst i den aktuelle udgave, der er anden generation og som blev lanceret i 2018.
Den første Volvo V60 kom på markedet i 2010, hvor den skulle tage over efter klassikeren Volvo V70, der reelt var en afløser for 1990’ernes Volvo 850. Med andre ord har Volvo V60 slægtskab helt tilbage til Volvo 200-serien, fra 1980’erne, der blandt andet producerede ”Herregårdsvognen”. Og netop det kælenavn har mange også hæftet på den nye Volvo V60. V betyder versatile og er et andet ord for stationcar.
Anmeldelse af Volvo V60 fra "Bilguiden - Vi elsker biler".
Den seneste Volvo V60 var længe ventet tilbage i 2018, da den populære forgænger V70 var udgået og dens forgænger for lille. Siden Volvo V60 blev lanceret har den taget både anmeldere og almindelige kunder med storm.
I den tidligere udgave var pladsforholdene nemlig noget af det, som modellen fik store hug for. Den var ganske enkelt for trang på bagsæderne og bagagerummet var for småt. Det har Volvo lyttet til og ændret drastisk i den nye udgave. Hvor meget vender vi tilbage til.
Afdelingschef hos Bjarne Nielsen i Herning, Poul Jørgensen, har mærket en kæmpe interesse for Volvo V60, og det er ikke uden grund.
- Uanset hvilket af de tre udstyrniveauer, man vælger, så sidder man bare fantastisk, siger Poul Jørgensen, der også roser gearkassen og kørekomforten til skyerne. Gearkassen skifter meget blødt og lækkert og sikrer samtidig, at man har en jævn trækkraft i hele omdrejningsområdet, fortæller han.
Årets firmabil i Danmark
Volvo V60 er kåret som Årets Firmabil 2019 og anmelderne fremhæver komforten, det praktiske og rummelige design og ikke mindst et godt udstyrsniveau til en fornuftig pris.
"Folk er virkelig glade for at køre i den her bil. Og det er alt fra anvendeligheden til pladsen og den komfort, som V60'eren har."
Med V60 sigter Volvo også efter børnefamilierne og har fokuseret på at skabe en alsidig familie-stationcar med høj sikkerhed og en god køreoplevelse.
- Folk er virkelig glade for at køre i den her bil. Og det handler om alt fra anvendeligheden til pladsen og den komfort, som V60'eren har, fortæller Poul Jørgensen.
Masser af sikkerhedsudstyr
Som altid hos Volvo er sikkerheden i højsædet, og det kan være svært at overskue de mange forskellige funktioner som både følger med og kan tilkøbes.
Med tryk på en nødknap får du hjælp med det samme, hvis uheldet skulle være ude. Nødbremse og Lane Keeping Assist er standard, og bilen hjælper dig altså både med at bremse ved uforudsete forhindringer, og er du på vej ud over vejstriberne, hjælper bilen dig med at rette op.
- Det ligger som en helt fast del af Volvos DNA, og sådan bliver det ved med at være, fastslår Poul Jørgensen.
Som ekstraudstyr fås V60 også med et system, der gennem en radar registrerer fodgængere og trafik omkring bilen og både advarer dig men også automatisk undviger og bremser ned. Den store intuitive skærm i midten er standard og her styres langt størstedelen af bilens komfort og funktioner. Det betyder, at interiøret føles meget stilren uden for mange ligegyldige og dumt placerede knapper.
En sidste ting som er værd at fremhæve, er LED-lygterne, som faktisk også giver en ekstra sikkerhed i mørke, fordi udsynet er forbedret væsentligt i forhold til halogen eller xenonlygter.
Volvo er ren køreglæde
Volvo V60 er ikke en bil, der appellerer til at køre ræs i. Den 190 hestes dieselmotor kan sagtens skubbe en fremad, når det er nødvendigt. Men den opfordrer altså mest til en tilbagelænet og ja – lidt mere rolig kørestil.
Har du brug for mere power, ja så fås V60 selvfølgelig også med flere hestekræfter i benzinmotoren T5 og hybridudgaverne T6 og T8, hvor du får over 300 hestekræfter under motorhjelmen.
PROPPET MED UDSTYR. Interiøret i Volvo V60 er bare lækkert og man sidder fantastisk. Foto: Bilguiden
Og så var det store spørgsmål jo, om den nye V60 har fået styr på sin forgængers pladsproblemer. Og det har den!
Langt mere plads
På passagersædet er der nu fint med plads til både barnesæder og langbenede voksne, og i bagagerummet er der også sket underværker.
Det kan rumme 529 liter, og det er 99 liter mere end den gamle V60. Især det mere firkantede design giver flere muligheder for at fylde bagagerummet end den gamle udgave, hvor bagenden rundede meget mere.
"Den er meget rummelig, og minder måske mere om den tidligere Volvo V70 i størrelsen, end den minder om den forhenværende Volvo V60."
Ifølge Volvo er det klassens største, og det slår da også de nærmeste konkurrenter fra Audi, BMW og Mercedes.
- Den er meget rummelig, og minder måske mere om den tidligere Volvo V70 i størrelsen end den minder om den forhenværende Volvo V60, siger Poul Jørgensen.
MASSER AF ROSER. Den flotte Volvo V60 har fået fine anmeldelser og mange roser med på vejen fra bilanmelderne - både i Danmark og udlandet.
ANMELDELSER
Det skriver anmelderne
Den nuværende udgave blev lanceret i 2018 og er indbegrebet af alt det, som Volvo kan i forhold til design, indretning, udstyr og sikkerhed. Og Volvo V60 er en yderst velkørende, komfortabel, tidsløs og luksuriøs model - det fremhæves både hos anmelderne, og da den vandt titlen som Årets Businessbil samme år.
- "Som plugin-hybrid kan Volvo V60 køres som en rolig elbil på korte afstande eller som en lynhurtig rejsevogn på lange stræk. I begge tilfælde er komforten i top."
- "Her får V60 plusser for sit flotte design og den lækre kabine, men også køreegenskaberne giver point. V60 er først og fremmest komfortabel, lydløs og velafstemt."
- "Som pendlerbil såvel som på langturen får man en overbevisende oplevelse af en moderne Volvo med klassisk kabine med lyst læder og en skærm i midten med enkel betjening."