UDSALG PÅ DEMOBILER -  Gå på jagt i vores store udvalg af demobiler og fang store besparelser   SE BILERNE
Volvo

Volvo Cars tredobler produktionskapaciteten for elbiler på sin fabrik i Gent, Belgien, som led i at imødekomme den hurtigt voksende efterspørgsel efter Recharge-modelserien.

Kapacitetsforøgelsen kommer samtidig med, at Volvo Cars offentliggør sine helårsresultater for 2020-salget, som viser en stærk vækst i salget af Recharge-modeller. Recharge-bilernes procentandel af det samlede salg blev mere end fordoblet i 2020 sammenlignet med 2019. I Danmark ses samme stærke tendens, hvor Recharge bilerne i 2020 udgjorde 32% af det samlede salg. I 2021 forventer Volvo Car Danmark, at over halvdelen af alle solgte Volvo-biler i Danmark vil være elektrificeret.


Det er her på fabrikken i Gent i Belgien, at produktionen af elbiler tredobles de kommende år. Fabrikken producerer i forvejen den nye rene elbil XC40 Recharge, som kommer til Danmark i slutningen af 2021. Foto: Volvo Cars

Tredobler produktion

I 2022 vil elbilkapaciteten på Gent-fabrikken være mere end tredoblet i forhold til de nuværende niveauer og udgøre omkring 60 procent af fabrikkens samlede produktionskapacitet.

Fabrikken i Gent forbereder sig i øjeblikket på at tage endnu en fuldelektrisk Volvo-model, baseret på CMA-modulær køretøjsarkitektur, i produktion senere på året. Fabrikken bygger allerede XC40 Recharge, Volvo Cars’ første fuldelektriske bil, samt en plugin-hybrid version af XC40.

- Vores fremtid er elektrisk, og kunderne kan tydeligvis lide det, de ser fra vores Recharge-modeller. I takt med at vi fortsætter med at elektrificere vores modelserier og øger vores elektriske produktionskapacitet, er Gent en reel banebryder for vores globale produktionsnetværk, siger Javier Varela, Head of Global Industrial Operations and Quality.

Volvo Cars' ambition er at blive en stærk elbilproducent i premium-segmentet, og i de kommende år vil virksomheden lancere flere fuldelektriske biler. Målsætningen er, at det globale salg i 2025 består af 50 % rene elbiler og resten af hybrider.

Mens Gent er det første af Volvo Cars’ globale produktionsnetværk, der begynder at bygge fuldelektriske biler, har virksomheden også planer om at øge produktionskapaciteten for elbiler på sine andre fabrikker over hele kloden.

Sidste måned annoncerede Volvo Cars også, at man vil samle elmotorer på drivlinefabrikken i Skövdei Sverige. Inden for dette årti vil Volvo også etablere en komplet intern elmotorproduktion og investerer de kommende år over 700 millioner svenske kroner i nye elbiler og teknologi.