Fordele og ulemper: Er en elbil noget for dig?

Overvejer du, om brændstofbilen næste gang skal skiftes ud med en elbil? Vi har lavet en guide, som præsenterer dig for fordelene og ulemperne ved elbiler.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·
Brugt Elbil Og Batteri.00 09 34 13.Still001

Udbuddet af elbiler med en acceptabel rækkevidde er vokset markant de seneste år. Derfor overvejer du måske også, om din brændstofbil næste gang skal være en elbil, men kender ellers ikke mere til dem, end du har hørt til familiefrokosten. Fortvivl ikke. I denne artikel gør vi dig klogere på fordelene og ulemperne ved elbiler.

Når vi køber ny bil har vi jo alle forskellige præferencer i forhold til, hvad vi vægter højest. Er det komfort og kvalitet, sikkerhed, pris eller noget helt fjerde.

Ligesom med alle andre biler svinger kvaliteten fra elbil til elbil. Men helt grundlæggende går du i en elbil ikke på kompromis med hverken udstyr, kvalitet, sikkerhed eller komfort.

De springende punkter er derfor økonomi og bekvemmelighed (Convenience). I en elbil hænger de to ting endnu mere sammen end ved en almindelig bil.

Eksempel:

Prisen på en elbil stiger i takt med et større batteri, mere rækkevidde og en hurtigere opladningstid. Så vil du undgå at betale for noget, du ikke får behov for, så skal rækkevidden jo helst passe nogenlunde til dit kørselsbehov.

Mange tænker, at en lang rækkevidde er det vigtigste, men lad mig give et eksempel med to forskellige elbiler som ellers har samme størrelse og udstyrsmængde:

Elbil 1. Pris 300.000 kr. Rækkevidde 400 km. Fra 10-80% på 40 min.
Elbil 2. Pris 450.000 kr. Rækkevidde 600 km. Fra 10-80% på 25 min.

Hvis du kun yderst sjældent kører mere end 300-400 km om dagen, er det så ikke sjovere at spare 150.000 kr. og købe den billigste version? Også selvom du en gang imellem må lidt oftere ind at lade, og at det tager lidt længere tid? Når du skal lade, er en besparelse på 10-15 min. så de ekstra 150.000 kr. værd?

Hermed lidt at tænke over - det bliver i hvert fald en dyr minutpris på den korte bane.

VIDEOGUIDE: Bilguiden giver dig fordele og ulemper ved elbiler

Fordele og ulemper ved en elbil

Hvad er fordelene ved en elbil?

Fordele ved elbiler

Mindre Co2

En elbil udleder ikke Co2, når den kører. Det koster ganske vist mere Co2 at producere især batteriet på en elbil, men de seneste videnskabelige undersøgelser viser, at Co2-regnskabet efter blot 20-40.000 km er i elbilens favør.

Lav ejerafgift

Elbiler tilgodeses i ejerafgiften, og elbiler har dermed den laveste ejeromkostning om året.

Mindre service

En elbil består af langt færre mekaniske sliddele end en brændstofbil. Dermed er der færre ting, som skal skiftes eller kan gå i stykker i bilens levetid. Du slipper blandt andet for olieskift og tandremsskift, og der skal sjældent skiftes andet end nogle filtre, lidt køler- eller bremsevæske og opdateres noget software. Læs meget mere om serviceomkostninger på elbiler her.

Billigere kørsel

Foruden færre serviceomkostninger, så sparer du også penge på selve kørslen. Oplader du elbilen, når strømmen er billigst, så er det væsentligt billigere at køre på el end på brændstof.

Trinløst automatgear og støjsvag kørsel

Noget af det mest mærkbare og vanedannende ved en elbil er den lydløse og behagelige kørsel. Samtidig er elbiler markant hurtigere til at accelerere, og du mærker ingen gearskift.

Mere plads

De fleste elbiler på deres egen platform er mere rummelige end tilsvarende brændstofbiler. Batteriet er typisk placeret i bunden af bilen og i kombination med mindre teknik levner det plads til en rummelig kabine og bagagerum samt i flere elbiler endda et ekstra bagagerum (frunk) under kølerhjelmen.

Hvad er ulemperne ved en elbil?

Ulemper ved elbiler

Typisk dyrere

Elbiler er typisk dyrere i købspris end sammenlignelige brændstofbiler. Dette forventes dog mere og mere udlignet i takt med en stigende produktion af elbiler, som gør produktionsomkostningerne lavere.

Mindre rækkevidde

En elbil har typisk en rækkevidde på 200-700 km på en opladning alt afhængig af batteristørrelse. Samtidig svinger rækkevidden meget afhængig af temperatur og kørestil.

Opladningspauser

Skal du køre langt i elbil er du også tvunget til at bruge tid på opladning. Kan du nøjes med at lade op hjemme, så mærker du det sjældent og vil i stedet opleve, at du undgår besøg på tankstationer. Modsat vil du på langture skulle medregne ladepauser.

Ladenetværk

Du kan i nogle områder opleve mangel på lademuligheder. Også i udlandet.

Højere egenvægt

Elbiler er typisk tungere end sammenlignelige brændstofbiler. Det skyldes især batteriet, der alene kan veje 3-500 kg. Det betyder også, at elbilers egenvægt typisk er så høj, at du skal holde øje med, om du må trække campingvognen uden et trailer-kørekort.

Det skal du overveje, inden du køber en elbil

Inden du køber en elbil, bør du overveje følgende punkter grundigt:

Opladning

En elbil skal lades op. Og kører du meget skal den måske lades op dagligt. Kan du få opsat en ladeboks ved din bopæl, er du mindre afhængig af offentlige ladere og meget af opladningen vil ske, mens du sover.

Kan du ikke få en ladeboks på din bopæl, bør du undersøge hvilke ladeudbydere, du har i nærheden af dit hjem eller dit arbejde. Vil det kunne fungere at lade her i hverdagen? Måske mens du er på arbejde? Det er sjovere at gøre sig de overvejelser, inden du har elbilen.

Ladehastighed

Har man sagt opladning har man også sagt ladehastighed.
De fleste elbiler kan i dag oplade med mindst 11 kW, hvilket giver et fuldt opladt batteri på under en nat (5-9 timer). Kommer du til at lade meget ved offentlige opladere, bør du gå efter elbiler med en højere ladeeffekt ved lynladning. 50-80 kW er i den lave ende, mens 130-150 kW efterhånden er normalen, og de hurtigste er på 200-400 kW.

Rækkevidde (pris)

Du skal også tage stilling til dit rækkeviddebehov. Og som jeg var inde på bør du ikke nødvendigvis gå efter elbilen med længst rækkevidde. Selvfølgelig er en lang rækkevidde belejlig, men består din kørsel i langt størstedelen af småture eller fast pendling, og kan du lade op enten hjemme eller på destinationen, så vil du jo sjældent få behov for den fulde rækkevidde. På den måde kan du spare penge ved ikke at skulle købe en elbil med det største batteri. Og så kan du måske i stedet godt leve med en ekstra ladepause, når du skal på langtur.

Forsikring

Fordi elbiler typisk er dyrere at købe, hurtigere og har en større motorkraft, så kan de også være dyrere i forsikring. Undersøg derfor inden, hvad den vil koste at forsikre for dig, så du ikke får en træls overraskelse.

Vægt og anhængertræk

Nogle elbiler må ikke trække så meget som en typisk brændstofbil. De fleste er dog ved at være godt med. Tjek derfor inden den maksimale tilladte anhængervægt. Er du vant til at køre med campingvogn eller hestetrailer, så vær opmærksom på, at en elbils egenvægt pga. batteriet er væsentligt højere end en brændstofbils. Det kan betyde, at den samlede totalvægt overstiger 3.500 kg og dermed kræver et trailer-kørekort.

Flere spørgsmål om elbiler

Hvad er forskellen på en elbil og brændstofbil?

En brændstofbil har en klassisk forbrændingsmotor. Typisk en stempelmotor med cylindere. Her forbrændes benzin eller diesel og trykket skaber energi til fremdrift af hjulene på bilen. Forbrændingen udleder samtidig CO2 til atmosfæren fra udstødningsrøret.

En elbil har også en motor – men en elektrisk motor. Den får i stedet sin energi fra batteriet. Elmotoren får herved hjulene (drivlinjen) til at dreje rundt. En elbil har også altid et trinløst automatgear og udleder ingen Co2 eller andet ved kørsel.

Hvad påvirker en elbils rækkevidde?

En elbils rækkevidde påvirkes af en række faktorer. Flere af dem er ikke anderledes end på en brændstofbil. F.eks. betyder hastighed og vindmodstand noget på alle biler. På elbiler er især temperaturen en markant faktor. Faktisk har vi lavet en guide som kun beskæftiger sig med dette emne. Den kan du se og læse her.

Kan jeg regne med elbilens rækkevidde?

Her er svaret både ja og nej. Ligesom med brændstofbiler er WLTP-tallet et udtryk for en laboratorieudregning under nogle givne forhold, som sjældent står helt mål med virkeligheden.

En elbils rækkevidde afhænger derfor især af hastighed, vind- og temperaturforhold. Kører du hurtigt på motorvej eller i regnvejr eller om vinteren, så vil rækkevidden være mærkbart lavere.

En god tommelfingerregel lyder, at du skal trække en procent fra rækkevidden for hver grad, temperaturen er under 20 grader.

Ifølge verdens mest omfattende rækkeviddetests foretaget af NAF (norske FDM), så opnår mange elbiler om sommeren faktisk deres opgivne rækkevidde ved blandet kørsel. Om vinteren med minus 5-10 grader er tallene imidlertid noget anderledes. Her klarer de bedste elbiler at komme 10-15 procent under det opgivne, mens mange ligger 20-30 procent under.

Kan en elbil gå i stykker?

Det korte svar er selvfølgelig ja. En elbil er også fyldt med mekanik, hardware og software som kan skabe problemer eller gå i stykker. Går den så mere i stykker end andre biler? Det er der ikke noget der tyder på. Mange af de fejl, man oplever på elbiler, er relateret til softwaren. Her kan de fleste elbiler efterhånden opdateres over wi-fi eller mobilnettet, uden at du skal forbi en forhandler. Bilproducenterne er også gode til hele tiden at lave nye opdateringer, som forbedrer bilens systemer.

I en elbil er der heldigvis ikke et topstykke, turbo eller tandrem, der kan blive en dyr fornøjelse. Til gengæld er der en inverter, on-board-charger (OBC) og et batteri som kan fejle. Det kan potentielt blive rigtig dyrt at skulle reparere eller udskifte disse dele. Heldigvis yder de fleste bilproducenter en særlig garanti på f.eks. batteriet. Garantien dækker typisk mod degradering ned til en vis procentdel og mod fejl i enkelte celler eller hele batteriet.

Hvis du vil have mere ro i maven i forbindelse med køb af en elbil, kan du ligesom med konventionelle biler altid tilkøbe ekstra garanti eller en serviceaftale.

Læs mere om elbilers holdbarhed her.

Risikerer jeg, at elbilen hurtigt er forældet, hvis jeg køber i dag?

Som meget andet er det svært at spå om fremtiden – også om udviklingen for elbiler. Generelt er der sket rigtig meget alene de seneste år. Elbilerne er blevet mere effektive, batterierne er blevet større/lettere og elbilerne er i takt med en øget efterspørgsel generelt blevet billigere at producere og dermed at købe.

Den største udvikling fremadrettet for elbilerne forventes at blive introduktionen af nye og mere effektive batterityper, der vil øge både rækkevidde og ladehastighed. Der kommer dog til at gå nogle år, før de bliver tilgængelige for alle og til en pris, der står mål med den ekstra kapacitet.

I dag er de nyeste elbiler dog med helt fremme og kan både køre over 500 km på en opladning og lades op fra 10-80% på under en halv time. Selvfølgelig er en hurtigere ladetid altid kærkomment, men det er svært at forestille sig, at de nuværende elbiler ikke opfylder langt de flestes behov – også om 5-10 år.

Kun du selv kan afgøre, om du tror, at udviklingen går så stærkt, at elbilerne i dag er forældede om bare fem år. Det er der intet, der typer på. Og er nutidens rækkevidde rigeligt til dig, er der vel ingen grund til at vente?

Kan det bedre svare sig at lease en elbil end at købe?

Lige nu er bilmarkedet i en hastig udvikling, hvor alle bilprocenterne er ved at sadle om til et primært elektrisk marked. Samtidig er der røre i andedammen for registreringsafgifter og salgspriser, hvor nogle mærker pludselig laver gevaldige prisnedsættelser og tilbud. Det påvirker salget og øger usikkerheden for en af bilejernes største udgifter – nemlig værditabet.

Vil du undgå risikoen for et større værditab eller er bekymret for udviklingen, så er leasing det rette valg. Generelt er privatleasing fortsat dyrere end at finansiere bilen selv. Men forskellen er de seneste år blevet mindre i takt med en øget konkurrence og flere skarpe leasingtilbud på nye biler.

Den store fordel ved leasing er sikkerheden i en fast månedlig ydelse. Du slipper altså for at bekymre dig om værditabet, da du blot afleverer bilen ved endt leasingperiode og kan skifte til en nyere model. Samtidig er leasing inklusiv en serviceaftale, der dækker alle serviceomkostninger (på nær dæk) til bilen. Du får altså ikke pludselige ekstraregninger eller bøvl med garantien.

Hvor ofte skal en elbil lades op?

Det afhænger udelukkende af dit kørselsbehov kombineret med din gennemsnitshastighed og temperaturen. Kører du meget motorvej eller er det minusgrader, så falder rækkevidden, og du skal oftere forbi en ladestander.

Kan du lade elbilen op hjemme, så planlæg din ladning til de billigste tidspunkter om natten eller i weekenden, og du vil sjældent tænke over, hvor ofte du oplader bilen, da det bliver en naturlig del af hverdagen.

Hvordan får man en ladeboks, og hvad kræver det?

Du kan anskaffe en ladeboks på to måder. Du kan købe den selv hos en forhandler og få en elektriker til at installere den, og så er du hurtigt kørende. Du kan også forhøre elektrikeren som helt sikkert kan sælge en til dig også.

Selve installationen tager din elektriker sig af og kræver sjældent det store af dig, medmindre kablet til ladeboksen skal graves ned under indkørslen eller lignende.

Du kan også bestille en ladeboks inkl. installation gennem en ladeudbyder. Der findes mange forskellige som typisk også er elselskaber i forvejen. Det kunne være udbydere som OK, Norlys, Aura, Clever med flere.

Hvordan finder man det bedste ladeabonnement?

At finde det bedste og billigste ladeabonnement kræver et godt indblik i dit kørselsbehov og behov for at lade offentligt. Prisen afhænger nemlig især af, om du skal lade meget på det offentlige ladenetværk der typisk er noget dyrere end at lade hjemme hos dig selv.

Bor du i lejlighed kan du i sagens natur ikke få en ladeboks installeret og her vil et abonnement på offentlig ladning helt sikkert være den bedste løsning.

De forskellige ladeudbydere kører jævnligt med kampagner som kan skubbe regnestykket en smule til den ene eller andens fordel, men vi har forsøgt at gøre dig klogere på de forskellige muligheder i vores ladeguide, som du finder her.

Læs flere nyheder i vores Bilmagasin