VIDEO: Vores bilguide har taget en snak med Alex og Kasper, der tog på skiferie i deres elbiler efter kun fem ugers ejerskab.
På skiferie til Norge i elbil
Alex Jespersen og Kasper Skov Hansen kørte i januar 2023 på skiferie til Norge i deres to nye elbiler. På det tidspunkt havde de begge kun ejet dem i omkring en måned, og derfor var det at køre elbil meget nyt og spændende, og de skulle pludselig til at sætte sig ind i opladning, ladebokse, ladetid, apps og alt det andet, der hører med, når man får en elbil for første gang.
Vi snakkede med Alex og Kasper, inden de tog af sted, og vi bad dem dokumentere turen på video. Efterfølgende besøgte vi dem til en snak om deres tur, og det er der kommet en videoguide ud af, som du kan se herover.
Hvilke apps brugte de til at oplade elbilen?
Hverken Alex eller Kasper havde inden turen mod Norge valgt at downloade alle de apps, de stødte på, for det blev hurtigt meget uoverskueligt. I Danmark havde de prøvet at benytte Clever, Monta og Circle K.
Sidstnævnte vidste de også havde nogle lynladere på vejen i Norge. Derudover hentede de appen NORTHE og Chargefinder. Førstnævnte skulle være særligt gode i Norge, og Chargefinder gav et godt overblik over alle mulighederne for opladning.
Da de kom til Norge, blev de dog hurtigt bekendt med app'en Bilkraft, der kan bruges som betaling ved ladestandere fra store udbydere i Norge som Eviny, Lyse og Elaway. Det blev hurtigt deres foretrukne og mest benyttede app på turen i det norske.
Hvor meget betyder elpris kontra bekvemmelighed?
Alex og Kasper valgte ret hurtigt at gå efter lynladerne (hurtiglader) i Norge, selvom de ligesom i Danmark koster 1-2 kroner mere per kWh.
Dels var Kasper tvunget til det, da hans Type 2-kabel var strandet i Danmark (hør mere om det i videoen), men de blev også hurtigt enige om, at det gav en meget mere bekvemmelig rejseoplevelse, når de ikke var låst til langsommere 22 kW-opladere, der typisk var placeret mere afsides og kunne være optaget i længere perioder.
Alex og Kasper har ikke opgjort det samlede budget for turen i elbiler. De ved godt, at de ved at lade på de dyrere lynladere har fået en højere omkostning, men bekvemmeligheden i at kunne lade, mens de handlede ind - og at kunne lade hurtigere - betød for dem meget mere end at spare få hundrede kroner.
Læs også: Guide til skiferie i elbil
En ting er at køre på skiferie i Norge eller Sverige, hvor køreturen typisk er kortere og brudt op af en længere færgetur. Selvom Alex og Kasper har mange gode erfaringer, man kan lære af, så har vi også lavet en længere guide til skiferien i elbil sydpå, hvor du gennem elbilisterne Lars og Benny får endnu flere tips til, hvordan du griber en længere køretur i elbil an. Klik på knappen herunder og bliv klogere:
Det var ikke uden udfordringer, at Alex og Kasper kørte fra Varde og til Rauland i Norge i typisk vintervejr med kolde temperaturer.
Aldrig mere rækkeviddeangst
Inden Alex og Kasper tog af sted på skiferie, havde de stort set kun opladet deres elbiler hjemme hos dem selv med deres nyindkøbte ladebokse. Som de fortæller, havde de i begyndelsen rækkeviddeangst og opladede stort set dagligt deres elbil, uanset hvor mange procent batteriet havde tilbage. På skiferien var planen også at ramme opladerne med ikke mindre end 30-35 procent.
Begge må dog erkende, at deres frygt for at løbe tør for strøm var en anelse overvurderet. Både under skituren og efterfølgende har de turde køre batteriet væsentligt længere ned uden problemer. De sørger begge for løbende at have et overblik over de nærmeste ladestandere, især når de planlægger en længere tur, og det giver dem ro. Samtidig oplever de markant bedre ladehastigheder, når batteriet er længere nede i procent.