Volvo

Fra 30 meters højde sender Volvo Cars i en ny kollisionstest i alt 10 nye Volvo-biler i frit fald. Testen skal hjælpe redningstjenesten i deres arbejde med at redde liv.

For at give redningstjenesten mulighed for at forberede sig på ethvert tænkeligt kollisionsscenarie, og simulere de kræfter, der er på spil i de mest ekstreme sammenstød, er Volvo Cars nu gået til nye yderligheder i sikkerhedens navn. For første gang nogensinde sender Volvo Cars derfor 10 spritnye Volvo-biler i frit fald fra 30 meters højde - og dermed til ren skrot.

VIDEO: Bilguiden viser de vilde billeder fra Volvo

Bilerne blev sendt i frit fald fra kranen i flere omgange. Før faldet lavede Volvo Cars’ sikkerhedsingeniører nøjagtige beregninger på, hvor stort et tryk hver bil skulle udsættes for, så det ønskede niveau af skader kunne opnås.


De ti nye Volvo-modeller blev sendt direkte mod jorden fra 30 meters højde. Foto: Volvo Cars

Gælder liv eller død

Metoden gør det muligt at simulere de skader, der ses i selv de mest ekstreme kollisionsscenarier - nemlig i enkeltbilsulykker med meget høj hastighed, ulykker, hvor en bil rammer en lastbil med høj hastighed, og ulykker, hvor en bil bliver hårdt ramt fra siden.

I sådanne situationer er personer inde i bilen med stor sandsynlighed i kritisk tilstand. Derfor er den højeste prioritet at få dem ud af bilen og til et hospital så hurtigt som muligt ved hjælp af hydrauliske redningsværktøjer kendt i branchen som ’Jaws of Life’ (”livets kæber”). Ekstraktionsspecialister taler ofte om den første afgørende time, hvor de skal få de tilskadekomne sikkert ud af bilen og få dem bragt til hospitalet.

Tæt samarbejde med Redningstjenesten

Alle fund fra sammenstødene og de efterfølgende undersøgelser bliver samlet i en omfattende forskningsrapport. Ambitionen er, at denne rapport vil blive gjort bredt tilgængelig, så redningsarbejdere kan bruge resultaterne i det videre redningsarbejde.

- Vi har arbejdet tæt sammen med den svenske redningstjeneste i mange år, udtaler Håkan Gustafson, Seniorforsker hos Volvo Cars’ Traffic Accident Research Team.

- Det er fordi vi har ét og samme mål, nemlig at gøre vejene sikre for alle. Vi håber naturligvis ikke, at nogen kommer ud for denne type ulykker, men ikke alle ulykker kan undgås. Det er derfor ekstremt vigtigt, at der findes afprøvede metoder til at redde liv i selv de mest alvorlige ulykkesscenarier, siger han.

 

 


Kollisionstest med helt nye Volvo’er

Normalt får redningsarbejdere træningskøretøjer, der er sendt til skrot. Men disse biler er ofte op til to årtier gamle. Og med hensyn til stålstyrke, sikkerhedskonstruktion og samlet holdbarhed er der en stor forskel på moderne biler og dem, der blev bygget for femten til tyve år siden. Og nye Volvo'er er lavet af noget af det hårdeste stål, der findes i moderne biler. Med andre ord kan disse træningssessioner betyde forskellen mellem liv og død.

- Normalt kolliderer vi kun biler i laboratoriet, men det er første gang, vi lader dem falde fra en kran. Vi vidste på forhånd, at vi ville se ekstreme deformationer efter testen, og vi gjorde dette for at give redningsteamet en reel udfordring at arbejde med, fortæller Håkan Gustafson.