Når man er vant til at kunne starte bilen og køre på skiferie med korte stop for at tanke og strække benene, så er ideen om flere og længere pauser for at kunne lade elbilen måske helt utænkelig. Uanset om du står overfor din første skiferie med elbilen eller bare vil blive klogere på, hvordan man gør, så giver vi dig svarene i denne guide.
Vi har fulgt fire elbilsejere på turen til og fra deres skiferie. To elbilsejere tog sammen til Norge, mens to andre tog til hver deres destination i Østrig.
Herunder deler de ud af deres erfaringer på turen, kommer med deres tips og forhåbentlig gør det lidt mere håndgribeligt, hvordan det er at skulle på skiferie i elbil.
Mød vores elbilsejere
Navn: Lars Kruse
Elbil: Volkswagen ID.3 58 kWh (420 km WLTP)
Turen: Odense til Sölden, Østrig
Distance: 2.527 km
Lidt om Lars: Lars Kruse har haft sin elbil i et par år og har flere gange kørt længere ture i den fx rundt i Norge og på ferie til Koblenz. Skiftede til elbil, fordi han er bilinteresseret (har Activedriving) og var som udgangspunkt skeptisk over, hvordan det ville være at køre elbil. Lars er i dag glad for bilen og ville ikke skifte tilbage.
Navn: Benny Jensen
Elbil: MG4 64 kWh (435 km WLTP)
Turen: Odense til Ischgl, Østrig
Distance: 2.490 km
Lidt om Benny: Benny Jensen har haft sin elbil i et par måneder. Skiferien er første længere tur, men han kører dagligt over 200 km i bilen. Skiftede til elbilen af økonomiske årsager, da han kører mange kilometer om året og har derfor store besparelser ved at køre elektrisk. Generelt mere tilfreds med sin tidligere dieselbil.
Se videoen: To elbilister i Norge
I denne video fra Bilguiden kan du høre om Alex' og Kaspers tur til Norge, hvor de deler ud af deres erfaringer fra deres skiferie. De kørte i hver sin elbil og havde en tur med flere forhindringer undervejs som et mistet ladekabel og ladestandere, der ikke virkede.
De tørre tal:
Samlet pris, antal ladestops og ladetid
Lars' tur i tal
- Antal ladestop: 13 (ekskl. opladninger ved overnatningssteder)
- Ladetid på udturen: 3:36 timer
- Ladetid på hjemtur: 3:31 timer
- Gennemsnitlig ladetid: 33 minutter (svinger mellem 13 og 63 minutter)
- Pris: 1.332 kr. svarende til 0,52 kr./km. Gennemsnitlig givet 2,40 kr./kWh
Lars har haft en overnatning undervejs på både ud- og hjemtur, hvor bilen kunne lade op. Derudover har han haft gratis opladning ved hotellet på hjemturen, hvor man betalte for parkering, men så kunne lade gratis. Den opladning er derfor ikke med i den samlede pris.
Bennys tur i tal
- Antal ladestop: 15 (ekskl. opladninger ved overnatningssteder)
- Ladetid på udturen: 2:44 timer
- Ladetid på hjemtur: 3:31 timer
- Gennemsnitlig ladetid: 25 minutter (svinger mellem 8 og 63 minutter)
- Pris: 1.243 kr. svarende til 0,50 kr./km. Gennemsnitlig givet 1,74 kr./kWh
Benny har haft to overnatninger på vej ud og en overnatning på vej hjem, hvor bilen har kunne lade fuldt op. Han har abonnement hos Clever, og på vej ud har han ladet to gange hos Clever og tre gange på vej hjem, som han ikke har betalt for - udover sit almindelige abonnement. Prisen for de opladninger er derfor ikke med.
Planlægning før turen
Fra begge elbilsejere lyder det, at det kræver noget mere planlægning før turen, end hvis man kørte i en almindelig bil. Man skal have nogenlunde styr på, hvor og hvornår man skal lade. Det giver tryghed, særligt på første tur, at man har overblikket.
Både Lars og Benny har brugt app'en A Better Route Planner for at få et overblik over lademulighederne inden turen, men de synes begge to, at navigationen i bilen giver et ligeså godt overblik, når man er i gang. Og man kan godt regne med, at den angiver rækkevidden ret præcist.
- Indtil første ladestop er den ikke så præcis, men derfra rammer den indenfor 10 km, fordi man får et ensartet kørselsmønster. Så det er en stor hjælp, siger Lars.
Ladetaktik: Så lidt strøm som muligt
Begge har planlagt efter at komme frem til hver ladestop med så lidt strøm som muligt, fordi opladningen går hurtigere.
- Jeg plejer at sige, at en elbil er som en svamp. Er den helt tør, suger den mere, end hvis den er våd i forvejen. Så jeg vil gerne have under 10% tilbage, når vi skal lade, siger Lars.
Den taktik vil Benny også følge, og begge har en forventning om at køre et par timer og så holde ladepause.
Bedste app til planlægning af ruten
Opladning af elbilen undervejs
Når man skal til udlandet i sin elbil, skal man jo finde en løsning på opladning ved de ladestandere, man møder. Her har de to elbilister valgt forskellige løsninger. De har dog begge en oplevelse af, at det er nemt at benytte netop den app, som de bruger, og at der er ladestandere nok at vælge mellem.
Mens bilen lader, er planlægningen til næste ladestop allerede i gang for dem. Lars lader op, så det passer med at kunne nå næste ladestop og lægger 50 km til. Så er der 225 km til næste planlagte stop, lader han bilen til 275 km.
Lars bruger: Elli Charging
Lars bruger app'en Elli, som han giver et månedligt beløb for, og så har han adgang til blandt andre IONITY-ladere, hvor han kan lade til 2,60 kr./kWh.
- Det er virkelig nemt, for de ligger som perler på en snor ned gennem Tyskland. Jeg synes, prisen er fair. Det kan være, det kan gøres billigere, men jeg tror ikke, det er meget, siger Lars Kruse, der ikke har undersøgt mange forskellige apps, fordi Elli fungerer for ham.
- Og så kan man i app’en altid se, om der er ledige ladere, eller man skal videre til den næste, lyder det.
Benny bruger: Juicepass
Benny har valgt at bruge app'en Juicepass, hvor man kan købe 145 kWh til 45 euro (februar 2023). Det er en pakke, der skal bruges på en måned, men han når selvfølgelig at bruge dem på turen. Når en pakke er brugt, kan han i app'en ændre til at betale "pay per use". Det tager et minut at ændre. Bagefter kan han så ændre tilbage og købe endnu en pakke, og det tager også et minut at få igen, og så kan han lade videre.
App'en giver mulighed for at lade på langt de fleste ladestandere gennem Tyskland (og andre lande), og for ham var det en frihed ikke at skulle holde sig til en bestemt udbyder:
- Man bliver for låst, hvis man skal holde sig til en udbyder, og Juicepass er langt det billigste, jeg kunne finde, siger Benny.
Find ladestandere undervejs med bilens navigation
Vælg den mest bekvemme løsning
Brug lynladere så ofte som muligt
Kulde, sne og motorvej betyder kortere rækkevidde
På en elbil er der en opgivet rækkevidde og en rækkevidde, når man kører, og det er langt fra det samme. Særligt, når man kører hurtigt, og når det er koldt, falder rækkevidden på bilen. To ting man jo gør, når man kører på skiferie.
Ingen af de to elbilister har dog sparet på noget sammenlignet med, hvis de kørte i en fossilbil, men accepterer i stedet tabet af rækkevidde.
- Vi rationerer ikke på noget, hverken varme eller hastighed. Men vi kan også se, at rækkevidden falder med helt op til 40%, når det er værst. Sne, regn og blæst er hårdt ved rækkevidden, siger Lars, der med sin VW ID.3 har en opgivet rækkevidde på 420 km.
For Benny var det særligt hastigheden, han regnede med at skulle gå på kompromis med. Mange steder på turen var der mulighed for at køre frit, men det blev tit stoppet af kø og vejarbejde. Samtidig skulle kørslen planlægges efter ladestop, og her oplevede han ofte, at det mest ideelle stop ville ligge mellem to ladestandere.
- Derfor kørte vi efter den, som var tættest på, i stedet for at køre langsommere, og se om vi kunne få opladningen til at række til den længst væk. Mellem stop kunne jeg så køre hurtigere, end jeg havde troet for at komme ind med så lidt strøm som muligt for at lade mest effektivt, siger Benny, der med sin MG4 har en opgivet rækkevidde på 435 km.
Husk, den opgivne rækkevidde ikke holder
Vælg det største batteri og længste rækkevidde
Interesseret i en nyere elbil?
Tager længere tid: Flere pauser til opladning
Det tager længere tid at køre på skiferie i elbil fremfor en konventionel bil, fordi de fleste vil stoppe flere gange for at lade og pauserne er også længere.
- Det tog faktisk ikke meget længere tid at køre i elbilen. Vi ville stort set have holdt pauserne alligevel, så jeg tror ikke vi spildte meget mere end en time, siger Benny.
For Lars er det også oplevelsen:
- Jeg plejer at sige, at det tager et par timer ekstra pr. 1000 km at køre elbil. Men ofte ender det med at være bilen, der venter på os og ikke omvendt.
Opladning når du er fremme
Begge hold havde mindst en overnatning på vej ud og hjem, og her havde de booket hotel, hvor de kunne lade. Derudover havde de planlagt efter, at der også var opladning ved de overnatningssteder, de havde booket, når de kom frem.
Dermed kunne de køre fra overnatningsstederne med fuldt opladet batteri. Og det var vigtigt for dem, så de ikke skulle starte dagene med at lade bilen.
Begge hold kunne dog ikke bruge deres app, da de kom frem, så opladningen ved overnatning blev betalt for sig og til en højere pris.
Bedste tip til nye elbilsejere
Er man ny elbilist, anbefaler Lars Kruse, at man laver en prøvetur, hvor man tager på en længere tur. Efter han fik elbil, tog han og konen på en længere tur til Koblenz i Tyskland for at prøve langturskørsel af. Her var ruten nøje planlagt.
- Den første tur skal man planlægge grundigt og finde ud af, hvor man vil lade, hos hvem man vil lade og sørge for, at der er rimelig strøm at give af, inden man lader. Og så skal man ikke afvige fra planlægningen. Det giver en tryghed og ro, næste gang man skal køre på langtur, og stille og roligt behøver man ikke planlægge så meget mere, siger Lars Kruse.
Benny var for første gang på langtur, da han kørte på skiferie, og det har gjort ham tryg ved at tage mange andre ture:
- Jeg er positivt overrasket over, hvor godt det er gået. Jeg er bestemt ikke afskrækket fra det, tværtimod. Der er nogle ting, man skal lære ved at lade ude, men når man har prøvet det, så er det nemt. Det er ikke de lange ture, der skal holde en tilbage, hvis man overvejer en elbil.
Fordele og ulemper ved skiferie i elbil
Det bedste ved skiferie i elbil
Lars Kruse:
- Det er klart komforten. Det er så behageligt at køre elbil, og så passer det os godt med de pauser, som ladestoppene giver. På sådan en skiferie vil jeg ikke vælge andet, fordi komforten er så god på lange ture. Og så har vi ikke skulle skrabe is af eller andet, fordi vi bare sætter bilen til at varme, inden vi skal afsted, siger Lars Kruse.
Benny Jensen:
- Inden turen havde jeg en forventning om, at vi skulle gå meget på kompromis med, hvordan vi kører. Men på turen sydpå er der meget vejarbejde og kø, og derfor var der meget lidt forskel på turen i elbil sammenlignet med, hvis vi kørte i vores tidligere dieselbil. Derfor bliver turen også en del billigere for os.
Det værste ved skiferie i elbil
Lars Kruse:
- Man skal indstille sig på, at det kræver flere pauser. Og hvis man vil køre hele natten for at nå frem på skiferie, så er det nok ikke noget for en. Jeg ville i hvert fald ikke sidde og vente i en halv time, mens resten af bilen sover. Det tager bare længere tid, så man skal sige, at ferien starter, når man kører. Hvis man betragter køreturen som spildtid, tror jeg, man bliver træt af ladepauserne, siger Lars Kruse.
Benny Jensen:
- Man skal hele tiden tænke på, hvornår man kan lade igen og hele tiden vurdere, hvilken ladestander, vi kan nå, og hvis vi kører langsommere, vil vi så kunne ramme den længere væk eller ej. Bliver infrastrukturen bedre, så vil det blive meget nemmere.
Hvordan er det at køre på skiferie i elbil?
Én ting er de gode råd om planlægning, opladning og kørsel. Men hvordan har det været for de to elbilister at tage elbilen fremfor deres tidligere dieselbil?
Lars har flere gange kørt længere ture i sin elbil, og han er virkelig glad for komforten i den. Han synes, elbilen er god på både korte og lange ture, og for ham gør det ikke noget, at turen tager længere tid, men som han siger, "vi er pensionister og har tiden til det".
Pladsen er fin i bilen til både ski og bagage, og det passer både ham og konen godt, at de har pauser undervejs.
Fordi han har prøvet at køre lange ture flere gange, så planlægger han ikke rigtig turen på forhånd i forhold til ladestop og pauser undervejs, men anbefaler klart, at man gør det, hvis det er første gang, man skal afsted.
- Når man har været afsted én gang, så lærer man, at der ikke er grund til bekymring. Der er masser af ladestandere - også gennem Tyskland, og det kan være, at man ikke altid ser dem, fordi de kan ligge lidt væk fra tankstationen. Men det er ligeså nemt med elbilen som fossilbilen, siger Lars.
Benny var ret skeptisk inden turen. Spændt på, hvordan det blev med alle de ladepauser, der skulle holdes, og hvordan det vil være sammenlignet med de gange, han er kørt afsted i dieselbilen.
Denne gang blev der taget mere hensyn til bilen. De kørte en dag tidligere end oprindeligt planlagt og tog en hotelovernatning nord for Hamborg, hvor der er en Clever ladestander. Derfor var de nået et fint stykke ned i Tyskland allerede på førstedagen og kunne køre derfra med 100% opladet batteri.
Derudover havde de planlagt en overnatning fra fredag til lørdag tæt på skisportsstedet - det var hele tiden planen, men denne gang havde de booket på forhånd og fundet et sted med ladestander, hvor de normalt bare ville finde en overnatning, når de kom frem.
- Jeg er positivt overrasket over, hvor godt det har været. Og vi har ingen problemer med at skulle gøre det igen. Vi er ikke rigtig gået på kompromis med kørslen, som jeg havde frygtet, vi skulle. Havde der været mindre vejarbejde og kø, så vi havde mulighed for at køre hurtigere, ville forskellen have været større. Men når det er sydpå gennem Tyskland, er det sjældent, man kan køre helt frit, siger Benny.