Ford Puma 2020 1600 18

Ford Puma: Ny klasse crossover SUV

Puma er navnet på Fords helt nye crossover SUV-klasse som ikke hidtil er set hos Ford. Selvom Pumaen findes i en ældre udgave, så er den nye helt sin egen i både design og praktikalitet.

Peter Jensen
·

Lad mig fortælle dig en lille historie (og ja, den er relateret til Fords sindssygt spændende nye Crossover SUV)…

Da vi for et års tid siden hjembragte en ny lille hundehvalp til familien fra Nordsverige (en svensk laphund), var en af børnenes første reaktion da hun så den blødpelsede lille hyrdehund:

“Den er så pjuuusket.”

Hvis du har børn, vil du måske huske sætningen fra animationsfilmen “Grusomme mig”, hvor Gru fremkalder samme reaktion da han vinder en tivoli-bamse til sin adoptivdatter ved at blæse hele skyde-boden væk med en kæmpe laser-gun.

Da jeg så de første billeder af den nye Ford Puma, var min første tanke:

Wow, den er så viiiiilld.

Og her taler jeg naturligvis IKKE om den (ægte levende) Puma, der i marts 2019 efter sigende skulle være observeret af 2 kvinder fra henholdsvis Gl. Rye og Funder...

Nej, jeg taler om den nye Ford Puma, som lanceres primo 2020...


Vi har hos Bjarne Nielsen i skrivende stund endnu ikke set den LIVE (hverken i midjyllandske skove eller andre steder), men vi har luret på video, billeder, tech-specs og foreløbige anmeldelser, som kun understøtter den store forventing, der ligger i navnet... Et navn, der i øvrigt ikke er helt nyt hos Ford, men den nye Ford Puma har ikke ret meget andet end navnet til fælles med 90’ernes Ford Puma, der var en lille studenter-GTi på budget (som Bilmagasinet har kaldt den)...

Jo, forlygterne ligner lidt.

Men ellers er der tale om en helt anden bil.

Puma er en bil, som skal være Fords spydspids i konkurrencen med for eksempel Peugeot 2008, Kia Stonic og Skoda Kamiz (og mange andre) i det voksende marked for Crossover SUV’er.

Om Puma vinder den kamp, vil tiden vise.

Men her er nogle af de skarpeste kløer i poten hos Ford Puma (og de er i hvert fald ikke sådan at kimse ad, som jyder udtrykker os, når vi mener WOW):

Massage i lænden på de lange ture (din ryg vil elske dig for det her)

Det kan måske for nogle (der ikke har prøvet det) virke som lidt ligegyldigt luksus-lir, men tro mig, når du først har prøvet det, går du fremover langt uden om “almindelige” bilsæder. Ondt i ryggen er jo en folkesygdom blandt danskere, men uanset om du har problemer med ryggen, eller bare gerne vil undgå at få det, så er massagesæder en super fed feature, som jeg har kørt med de sidste par år, og nødigt ville undvære igen.

Massagesæder er ganske vist ekstraudstyr som kun fås til Titanium-modeller, men Ford Puma er den første bil i sin klasse, hvor du overhovedet har denne mulighed.

1-0 til Ford for den detalje, som ville veje TUNGT på vægtskålen for undertegnede, hvis jeg skulle vælge.

WIFI hotspot (dine børn vil elske dig for det her)

Hvilken familiefar (eller -mor) har ikke prøvet at rode med at få delt sin smartphones netværk til børnenes tablets og computere? Alt sammen så de kære poder kunne følge deres favorit-youtubere i stedet for at (kede sig med) at holde øje med om bøgen i Munkebjergskoven ved Vejle nu også springer ud, eller om køerne i Alperne stadig er lilla.

Glem det.

Ford Puma fås med indbygget wi-fi hotspot med plads til 10 samtidige forbindelser (hvilket er godt tænkt, for det er efterhånden ikke usædvanligt at børn har 2-3 enheder hver på nettet ad gangen).

Hvad sker der lige med det baggagerum? (din bedre halvdel vil elske dig for det her)

I mange biler bærer indretningen af baggagerummet præg af, at det ikke har højeste prioritet, når der skal tænkes design på bilfabrikkerne. Ind imellem finder en lys idé vej til det mørke rum bag i bilen, men der er langt imellem dem. Men med Puma har Fords ingeniører og designere virkelig lagt kræfter i at udnytte pladsen...

Når du aktiverer den automatiske bagagerumsklap ved at lave et let karatespark ind under bilen (!), så åbenbares et superpraktisk bagagerum med flere smarte indstillingsmuligheder.

Under gulvet har du et ekstra 80 liter rum, hvor der alene kan være 3 mellemstore håndtasker, og så kan du få plads (også i højden) til 2 golftasker eller for eksempel en potteplante på over 1 meter i højden. Og hvis der skulle blive snavset i bunden af rummet efter transport af golftasker eller planter, så kan du blot trække en bundprop op og skylle.


Hvad nu, hvis du havde en Puma som livvagt? (din mor vil elske dig for det her)

I en tid, hvor adaptiv fartpilot bliver mere og mere almindeligt, har Ford fra starten valgt at lægge sig i overhalingssporet med den nye Puma. En række super innovative teknologier gør det meget mindre sandsynligt, at farlige situationer opstår, og hvis de opstår, vil din Puma være i stand til at hjælpe dig ud af mangt en knibe (læs: sikkert udenom forhindringer). Systemet hedder Co-Pilot360, og består blandt andet af:

  • Aktiv fartpilot
  • Emergency Steering Assist
  • BLIS (Blind Spot Information System)
  • Cross Traffic Alert
  • Genkendelse af trafikskilte
  • Bakkamera med virtuelle linier
  • Automatisk parkering
  • Lane centrering

 

Den aktive fartpilot sørger ikke blot for, at du holder en sikker afstand til forankørende - den sikrer dig også imod fartbøder og ulykker ved at holde øje med skilte og sænker hastigheden, hvis der for eksempel pludselig er vejarbejde med ændret fartgrænse... Du undgår dermed potentielt farlige situationer (for både helbred og pengepung).

Kommer der en pludselig forhindring, vil din Puma både forsøge at bremse bilen ned så hurtigt som muligt, og (hvis systemet vurderer at en kollision er uundgåelig) styre udenom. Pumaen har både radar og et kamera, som registrerer forhindringer forude og kan reagere på splitsekunder – og meget hurtigere end vi mennesker er i stand til.

Din Ford Puma bruger også radar til at holde øje med dine blinde vinkler og advare skjulte biler med et tydeligt orange lys i sidespejlet. Det samme er tilfældet, når du bakker ud fra en parkeringsplads, hvor der er begrænset udsyn.

Bilen kan spotte en parkeringsplads til dig og endda selv parkere – du skal blot stå for at skifte gear, give gas og bremse, når det er påkrævet (systemet advarer dig).

Når du kommer kørende hjem i din nye Ford Puma, er der næppe nogen tvivl om, at du vil få løftede øjenbryn og små-misundelige blikke. Måske ikke helt lige så meget, som hvis du gik med en levende puma i snor, men næsten. Og når der skal sparkes dæk har du masser af lækre detaljer og features, som vil vække nysgerrighed. Vi ved godt, at du (når dagen er omme) vælger en Ford Puma for at forkæle dig selv, men det gør vel ikke noget at den får opmærksomhed, hvor du kommer frem?

Puma møder også fremtidens krav om bedre brændstoføkonomi og lavere emission

Det er ikke kun på sikkerhed og design, at Ford Puma er forud for sin tid i Crossover-segmentet, for begge EcoBoost-motorerne på henholdsvis 125 hk og 155 hk fås med 48 volt hybridteknologi som giver bedre moment (læs: power) og lavere brændstofforbrug.

Det intelligente system, der er selvregulerende (BISG) udmærker sig ved blandt andet at kunne aktivere start-stop-systemet i løbet af 300 millisekunder, og dermed vil du opleve, at Pumas motor slukker allerede fra 15 km/t når der ikke er forbrug på motoren, hvilket uden tvivl vil reducere både forbrug og emission af CO2.

Derudover opsamles energi fra nedbremsninger og overskudsenergi når du kører med jævn hastighed, hvilket yderligere giver besparelser.

CO2-udledningen er opgivet til 124 g/km for 125 hk-versionen, der kører 18,5 km på en liter saft. 155 hk-udgaven drikker kun en anelse mere, og er opgivet til 127 g/km med 17,9 km/l.

Vi har kun skrabet overfladen

I denne artikel har vi kun beskrevet nogle af de mest iøjnefaldende features ved den nye Ford Puma, men der er et hav af lækre detaljer, som vi kun kan opfordre dig til at dyrke, når den kommer på markedet. Herunder kan du se en række videoer med engelsk tale, da ingen danske anmeldere har set eller kørt i en Puma endnu.

Det kommer selvfølgelig, og lur mig om ikke du vil finde en anmeldelse her på siden senere.

Vi glæder os i hvert fald til at se den.