Ford

Ford Explorer er nærmest ikonisk når det kommer til det amerikanske marked, men i Danmark og Europa har den levet et meget stille liv. Det bliver der lavet om på nu, da den nye Ford Explorer Plug-in Hybrid vil kunne købes i Danmark fra efteråret.

Den nye Explorer Plug-in Hybrid kombinerer Fords kraftfulde, turboladede 3,0-liters V6-benzinmotor med en elmotor og et 13,6 kWh litiumionbatteri. Tilsammen yder drivlinjen hele 457 hk og 825 Nm drejningsmoment, der gør den til Fords mest kraftfulde hybridbil. Den kan køre op til 42 km på ren strøm, og batteriet oplades med strømstik og via regenerativ bremsning.

Kæmpe luksuriøs flyder

Den store SUV har Fords 10-trins automatgear, intelligent firhjulstræk og syv forskellige køreprogrammer. Explorer Plug-in Hybrid har plads til syv voksne passagerer og kan have op til 2.500 kg på trækkrogen. Den indtager Europa i to udstyrsvarianter: Den sportslige ST-Line og den luksuriøse Platinum. Begge udstyrsvarianter har en fuldt tilkoblet kabine med B&O-lydsystem med 14 højtalere, 10,1” lodret touchskærm, 3-zoners klimaanlæg og indbygget FordPass Connect-modem, der giver mulighed for wifi-hotspot i bilen.

- Den nye Ford Explorer Plug-in Hybrid er indbegrebet af en alsidig bil. Det er første gang nogensinde, at vi tilbyder en luksuriøs bil, der kan tackle ethvert terræn, trække en båd uden besvær og køre på ren strøm, udtaler Matthias Tonn, Ford Explorers europæiske Chief Programme Engineer.


Ford Explorer er lig med masser af plads og luksus. Foto: Ford Europe

Det bedste fra to verdener

Ford Explorer Plug-in Hybrid har samme plug-in teknologi som den nyligt lancerede og yderst populære Kuga. Man kan via fire forskellige EV Mode-køreindstillinger selv vælge, hvornår og hvordan batteriets strømkraft skal udnyttes. De fire indstillinger er EV Auto, EV Now, EV Later og EV Charge.

Når batteriet er lavt på strøm, aktiverer hybridsystemet automatisk EV Auto-indstillingen, som understøtter benzinmotoren og giver optimeret brændstofforbrug via bilens indsamlede bremseenergi.

Masser af råstyrke

Ford Explorer Plug-in Hybrid består af en parallel hybridarkitektur, der gør det muligt at anvende både benzinmotorens og elmotorens fulde drivkraft og drejningsmoment samtidigt. Det giver optimal ydelse både på almindelige veje og i terrænkørsel. Bilens intelligente firhjulstræk kan også ubesværet trække tungere læs op til 2.500 kg som fx hestetrailere, både og større trailere. 

Den nye Ford Explorer Plug-in Hybrid kommer med masser af raffinerede førerassistanceteknologier som standard og har fået de fem fulde stjerner i Euro NCAP-test.

Teknologierne omfatter udover adaptiv fartpilot med skiltegenkendelse også fuldautomatisk Active Park Assist 2, der selv kan parallelparkere bilen eller manøvrere den ind på en vinkelret parkeringsbås. Blind Spot Information System (BLIS), der afdækker førerens blinde vinkler via bilens sensorer og giver besked i sidespejlet, hvis et andet køretøj befinder sig i den blinde vinkel. Reverse Brake Assist, som introduceres for første gang i Europa til Explorer Plug-in Hybrid. Systemet anvender radar, kamera og ultrasoniske sensorer til at opfange mindre objekter (minimum 28 cm i højden og 7,5 cm i bredden) bag bilen, når der bakkes. Hvis der vurderes risiko for sammenstød, kan teknologien ved bakkehastigheder mellem 1,5 og 12 km/t selv aktivere bremserne for at undgå sammenstød. 360 graders kamera følger også med som standard.


Der er masser af plads i Explorer med sine syv sæder. Foto: Ford Europe

Du mangler IKKE plads

Explorer Plug-in Hybrid rummer uden problemer op til 7 voksne passagerer med hele 12 kopholdere (!). Kabinen giver enorm fleksibilitet med op til 2.274 liters opbevaringsplads, hvis man slår de to bagerste sæderækker ned. 

Som standard får man 10-vejsjusterbare forsæder med massagefunktion, varme og køling, varme i anden sæderække, trådløs opladning af kompatible enheder, varme i rattet, aftagelige solskærme på anden sæderække, tonede ruder på anden og tredje sæderække og premium B&O-audio med 14 højtalere på 980 watt.

Et hav af standardudstyr
Ford Explorer Plug-in Hybrid fås i de to højtudstyrede varianter ST-Line og Platinum, der adskiller sig på hver deres markante måde i både udvendigt og indvendigt design. Fælles for begge er dog en omfattende række standardudstyr.

Udvalgt udvendigt standardudstyr i ST-Line: 20” alufælge i sort blankpoleret finish, LED-forlygter med mørk sportsbehandling og integrerede dagkørelygter med lysdioder, dynamisk forlysnedblænding og automatisk fjernlys, tagbøjler med sort højglansfinish, elbetjent todelt panoramarude i taget, aktiv parkeringshjælp, elbetjente, opvarmede og automatiske vippesidespejle, indstigningslys, integrerede LED-blinklys, hukommelsesfunktion, Blind Spot Information System (BLIS, sorte højglansspejldæksler, Quickclear-opvarmet forrude og 360 graders kamera med vask for og bag.

Udvalgt indvendigt standardudstyr i ST-Line: 12,3” LCD-instrumentering med digitale drejeknapper, 10,1” lodret TFT-LCD-farvetouchskærm, B&O-audio med 14 højtalere og subwoofer, 10-vejsjusterbare forsæder med massagefunktion, varme og køling, 3-zoners klimaanlæg, indbygget FordPass Connect-modem og sportsrat med flad bund.

Udvalgt udvendigt standardudstyr i Platinum: 20” alufælge i blankpoleret Dark Tarnish-finish, tagrælinger i krom-finish, LED-forlygter og integrerede dagkørelygter med LED-lys, dynamisk forlysnedblænding og automatisk fjernlys, LED-baglygter med gule blinklys og frontgitter i Plated Satin-finish.

Udvalgt indvendigt standardudstyr i Platinum: Instrumentpaneldetaljer af ægte træ i Figured Ash Swirl-finish, 10,1” lodret TFT-LCD-farvetouchskærm, B&O-audio med 14 højtalere, 10-vejsjusterbare forsæder med massagefunktion, varme og køling og oplyste dørtrinsbeskyttere.

Den nye Ford Explorer Plug-in Hybrid kan bestilles nu og forventes lanceret i Danmark efter sommer. I Bjarne Nielsen vil vi udstille bilen hos vores Fordstore i Esbjerg med levering til hele landet. Explorer Plug-in Hybrid ST-Line fås fra 1.027.325 kr. Explorer Plug-in Hybrid Platinum fås fra 1.034.380 kr.


Den nye Ford Explorer fylder godt i indkørslen. Foto: Ford Europe