Renault afslører elbilen R5
Renault har løftet sløret for flere detaljer om deres kommende elbil R5, som er inspireret af ikoniske Renault 5.
Renault har løftet sløret for flere detaljer om deres kommende elbil R5, som er inspireret af ikoniske Renault 5.
Renault har sat strøm til deres ikoniske Renault 5, og den nye elbil blev afsløret ved Geneva Motor Show. Det er en minibil, der byder på flere nyheder, men som også har taget kendte elementer med fra Renaults øvrige elbiler.
Renault har løftet sløret for deres tredje elbil på tre år: Renault 5 E-Tech Electric eller R5, som den også kaldes. Bilen er inspireret af ikoniske Renault 5, og det er altså en minibil, der nu tilføjes til modelprogrammet. Renault har tidligere erfaring med en mikrobil i form af Renault Zoe, men nu får vi altså en bil i Renault Clio-størrelse men med elmotor.
Og sammenligner man med Clio, så er Renault 5 ni centimeter kortere, men den er både højere og bredere. Batteriet ligger fladt i bunden af bilen, og akselafstanden er 2,54 meter. Bilen er 177 cm bred, 392 cm lang og 150 cm høj. Den har samme rummelighed i bilen som Clio, og bagagerummet kan rumme 326 liter.
Bilen har tidligere været vist, men ved afsløringen på Geneva Motor Show kom der flere detaljer om bilen, som Renault har fortalt får en pris på 25.000 euro.
Det har været fremme, at Renault 5 får en rækkevidde op til 400 km, og det gør den også på det største batteri på 52 kWh. Det lille batteri er på 40 kWh, og her får du også en god rækkevidde på 300 km.
Derudover kommer der tre motorer at vælge mellem: 95 hk (215 Nm), 120 hk (225 Nm) og 150 hk (245 Nm). Tophastigheden for alle versioner er 150 km/t, og så er den elektriske motor identisk med dem, som er i Megane Electric og Scenic Electric. Den kan accelerere fra 0-100 km/t på 8 sekunder.
Alle batterier kan lade med 11 kW AC, og mens det lille batteri lader med 80 kW DC, kan det store batteri lade med 100 kW. DC-ladning tager derfor 30 minutter at lade fra 15-80%, uanset hvilket batteri det er. Det lille batteri lader fra 10-100% på 3,5 timer ved AC-ladning, mens det store bruger 4,5 timer på det.
Kompakt minibil med samme rummelighed som Renault Clio. Foto: Renault
Der er flere nyheder at finde i Renault 5. Det bliver den første elektriske Renault med muligheden for V2G (Vehicle to Grid) og V2L (Vehicle 2 Load). Det betyder, at bilen kan enten levere strøm tilbage til elnettet eller den kan forsyne elektriske apparater med strøm. Det kan være værktøj, støvsuger eller el grill.
Derudover har bilen en virkelig innovativ feature, der gør det nemt at se, hvor meget strøm der er på batteriet. Det store 5-logo på kølerhjelmen er nemlig en indikator for opladning. Der er fem streger, som udgør tallet 5, og de viser hver især 20%. Derfor er det nemt at se, hvor langt bilen er med opladningen.
Du kan selvfølgelig også bruge din app, ligesom du kan se det i bilen.
Som det kan ses på billeder af Renault 5, så fås den i virkelig markante farver. Blå, grøn og gul bliver lanceringsfarverne, men er man ikke til de lidt vilde farver, bliver det også muligt at få den i hvid, sort og grå.
Farverne er en tydelige reference tilbage til Renault 5.
Renault 5 blev introduceret i 1972, og det er altså 52 år siden, at bilen kom på markedet. Den blev hurtigt populære på grund af det innovative design, praktiske størrelse og gode brændstoføkonomi. Den landede lige ned i en tid, hvor man efterspurgte biler, der var mindre og havde et mindre forbrug.
Man formåede at maksimere den indvendige plads i bilen, så der var plads til fem personer, og det var samtidig en af de første biler med hatchback-design.
Den kom i to generationer, inden den blev erstattet af Renault Clio i starten af 1990'erne. Der er blevet produceret mere end 5,5 millioner eksemplarer af den ikoniske bil.
Kilde: Renault
Da Renault 5 blev lanceret i 1972, var det den første bil, der kom under den magiske grænse på 5 liter brændstof pr. 100 km ved kørsel med 90 km/t. Det skyldes blandt andet, at vægten blot var 750 kg, og på samme måde bliver Renault 5 en bil med lav vægt for en elektrisk bil i hvert fald.
Den tungeste udgave med det største batteri og mest udstyr vejer under 1500 kg. Og den får mulighed for at trække op til 500 kg, så den stadig kan være praktisk i hverdagen.
Som med Megane Electric og Scenic Electric får Renault 5 også indbygget Google, og du kan derfor bruge Google Maps og Google Assistent, og så er der trådløs Apple CarPlay og Android Auto.
Sikkerheden er der også helt styr på med seks airbags som standard, og teknologi som adaptiv fartpilot, hvor der tages højde for både sving, rundkørsler og fartgrænser.
Det hele styres på de to 10" skærme.
Designmæssigt skiller den nye R5 sig ud. Foto: Renault
Renault har gjort noget ud af, at Renault 5 ikke blot skal være miljøvenlig, når den kører. Derfor har man valgt, at den skal produceres i Europa, nærmere betegnet i Nordfrankrig, så bilen ikke skal transporteres fra Kina. Alle underleverandører er under 300 km væk fra fabrikken.
Samtidig regner man med, at mere end 75% af kunderne ligger indenfor en radius af 1000 km fra fabrikken, så der er grænser for, hvor langt bilerne skal transporteres.
Derudover har man også kigget på materialevalget for at gøre dem mere bæredygtige. Det betyder, at 85% af bilen kan genanvendes, når den engang skal det, og at bilen er lavet af 19,4% genanvendte materialer. Konkret er det for eksempel sædematerialerne i Techno- og Iconic-udgaverne, som er i 100% genbrugte plastikflasker.
Ladeindikatoren gør det nemt at se, hvor meget strøm der er på bilen. Foto: Renault