Taage1

Her er reglerne for brug af tågelys

Kan du huske reglerne for, hvornår du skal tænde for tågelyset - og er det overhovedet lovpligtigt? Og kan du modsat få en bøde for at tænde det uretmæssigt? Få svaret her.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·

Vi er på vej ud af den mørke vintertid, men kombinationen mellem kolde nætter og morgener over for de lunere dagstimer resulterer ofte tæt tåge i trafikken. Men hvordan er det nu lige med det tågelys - hvornår skal det tændes, og hvornår risikerer du at få en bøde?

Alle biler er udstyret med tågelys... eller... det skal de i hvert tilfælde være ifølge Færdselsloven. Men mens det er et krav, at der er tågelys bagpå, så er det omvendt frivilligt, om man som bilproducent udstyrer bilen med tågelys foran. Hvilket helt åbenlyst har den konsekvens, at en del biler udelukkende har tågelys bagpå.

Husker du selv at tænde tågelyset, når det er nødvendigt? Og slukker du det, når du er kommet igennem en diset tågebanke? For især det sidste er nemlig ret vigtigt. Vi kigger lidt nærmere på reglerne omkring tågelys og kommer med svar på en række spørgsmål her.

Først og fremmest er der ingen regler for, at man SKAL tænde sit tågelys, når det er tåget. Modsat risikerer du en bøde på 1000 kroner, hvis du har tændt tågelyset uden grund, for tågelyset kan virke voldsomt generende i trafikken.

Hvornår skal tågelyset tændes?

Tågelyset skal ifølge færdselsloven kun bruges ’i tåge og under kraftigt nedbør’, men der står ikke defineret nogle grænser for, hvor meget det skal regne eller sne, eller hvor lav sigtbarheden skal være. Så det er i alle tilfælde en vurderingssag – også for politiet, hvis de vil uddele en bøde.

Se reglerne i færdselsloven her.

Ifølge FDM er reglerne for korrekt lygteføring dog ret simple:

  • I lygtetændingstiden (i mørke) må tågeforlygter kun anvendes i tåge og ved kraftigt nedbør (regn, sne).
  • Uden for lygtetændingstiden må tågeforlys anvendes, selv om det ikke er tåget, men kun i stedet for almindeligt nær-/kørelys. Man må altså ikke køre med både tågelygter og nærlygter tændt, når det ikke er tåget.
  • Tågebaglygter må kun anvendes i tåge og ved kraftigt nedbør.
Taage2

Ifølge ordensmagten behøver den forankørende bilist ikke at have tågelyset tændt - det er simpelthen ikke tåget nok. Foto: Bilguide

Hvad siger politiet?

I og med, at der ikke findes klare fortolkninger i færdselsloven, er det op til den enkelte, at vurdere, hvornår tågelyset bør være tændt.

Politiet har tidligere givet DR en anbefaling.

- Vores husmandsråd er, når der begynder at være ned mod 150 meters sigtbarhed, skal man benytte sig af bilens tågelygter, lyder det fra leder af færdselsafdelingen i Midt- og Vestjyllands Politi, Henrik Glintborg.

Rådet er at holde øje med kantpælene, der står for hver 100 meter langs vejene, og som kan hjælpe med at vurdere afstanden og sigtbarheden.

Undgå altid at blænde andre

Tågelygter bagpå kan virke blændende og meget generende for dem, der kører bagved dig. Så husk på politiets vejledning på de 150 meter og sluk dem, når tågen letter, eller der ikke længere er brug for dem til at advare biler bagfra. For eksempel hvis der allerede kører biler bagved dig, eller at bilerne kører tæt og alle har sat farten ned.

Alle biler har enten én eller to tågelygter bagpå. Tågelygterne foran på bilen er ikke et krav eller standardudstyr på alle biler. Tågelygter bagpå giver et meget kraftigt rødt lys, så bagfrakommende kan se dig i god tid, selvom det er tåget.

Ifølge FDM er forskellen på tågeforlys og almindeligt nær-/kørelys vinklen og omfanget af lyskeglen/strømmen fra lygten. Tågeforlys er rettet nedad og ud til siderne, så vejbanen umiddelbart foran og i siderne oplyses.