Afgiften på elbiler stiger i 2026
I 2026 stiger registreringsafgiften på elbiler, og det kan få betydning for prisen for din nye elbil.

I 2026 stiger registreringsafgiften på elbiler, og det kan få betydning for prisen for din nye elbil.
Overvejer du at købe en ny elbil, så kan det være en god idé at gøre inden årsskiftet. Afgiften på elbiler stiger nemlig i 2026, og det kan få betydning for prisen for din nye elbil.
Elbiler har i flere år fået en rabat på registreringsafgiften for at sætte gang i salget, og det har virket. I dag kører der knap 490.000 elektriske biler i Danmark, og tre ud af fem nye biler, der er solgt i år, har været fuldelektriske, viser tal fra Danmarks Statistik.
Men rabatten er midlertidig, og den udfases trinvis frem mod 2030, hvor man skal betale det samme i registreringsafgift, som man i dag gør på fossilbiler. Rabatten bliver mindre år for år, og det betyder, at afgiften stiger fra 1. januar 2026.
Det rammer alle nye elbiler, der koster mere end 366.266 kr., som er den nye grænse for, hvornår der skal betales afgift. Alle biler, der koster mindre, bliver ikke ramt af afgiftsstigninger, mens alle biler, der koster mere, bliver ramt. Og det kan få betydning for prisen på de nye elbiler.
Vi ved endnu ikke, hvordan afgiftsstigningerne påvirker priserne på elbilerne. Men vil du være på den sikre side, så køb bilen og få den indregistreret i 2025, for så er du sikker på, hvad prisen er.
Beregning
Overvejer du en ny elbil, så kan du med vores elbil afgift beregner se, hvor meget afgiften stiger for netop den model.
Indtast bilens pris i beregneren, og du får stigningen i registreringsafgift.
I 2026 ændres to ting:
Samlet betyder det en højere afgift på mange populære elbiler, og vi har her udvalgt fem af vores populære modeller, hvor du kan se, hvor stor afgiftsstigningen er:
Det er blandt andre en bil som Zeekr 7X i Long Range-udgaven, der stiger i afgift, fordi den koster mere end 366.266 kr.
Afgifter har naturligvis en stor betydning for bilpriserne, og rabatordningen på registreringsafgiften har netop været en måde at få flere danskere til at skifte til elbiler. Rabatten har gjort det mere attraktivt at vælge en elbil, og du får meget mere bil for pengene sammenlignet med en benzin- eller dieselbil, fordi der ikke betales så meget i afgift.
Men rabatten skal langsomt udfases, og som man kan se på regneeksemplerne, er der lagt op til forholdsvis store stigninger afhængig af bilens pris. Bilproducenterne har endnu ikke meldt ud, hvad priserne bliver for 2026, og derfor er det uvist, hvordan stigninger kommer til at afspejle sig i elbilernes pris.
Mindre stigninger har producenterne tidligere taget på sig, men vi har også set, at særligt nye plug-in hybrid-biler er steget i pris over de senere år, fordi registreringsafgiften er blevet højere.
Er du på udkig efter en ny elbil, giver det derfor god mening at købe bilen i år for at undgå eventuelle prisstigninger. Det vigtigste er, at bilen indregistreres i år, for det er ved indregistrering, at afgiften betales. Indregistreres bilen først i 2026, er det de nye satser, der gælder.
Find din nye bil: Se alle vores nye biler.
Udover at afgifterne på elbiler stiger fra 2025 til 2026, så er der også en stigning i de periodiske afgifter. Afhængig af hvornår din bil første gang er indregistreret hedder det vægtafgift (før 1. juli 1997), grøn ejerafgift (før 30. juni 2021) eller CO2-ejerafgift (efter 1. juli 2021).
Satserne er steget hvert år siden 2022, og i 2026 stiger de for sidste gang. For elbiler betaler man i 2025 420 kr. hvert halve år, og i 2026 skal man betale 460 kr. hvert halve år.
Ford Mustang Mach-E ligger lige på kanten til afgiftsstigninger. Vælger du i Select RWD SR-udgaven, undgår den lige stigningerne, mens alle andre udgaver af bilen kommer over grænsen på 366.266 kr., og dermed skal der betales registreringsafgift.