PRM Bjarne Nielsen Norm Egen Web 2

Portræt af Bjarne Nielsen: Bilmand ved et tilfælde

Bjarne Nielsen kan i år fejre, at hans bilkoncern af samme navn runder de 30 år. Vi har tegnet et portræt af grundlæggeren, der fortsat står i spidsen for en af landets største bilforretninger.

Peter Jensen
·

Bjarne Nielsen kan i år fejre, at hans bilkoncern af samme navn runder de 30 år. Vi har tegnet et portræt i tre dele af grundlæggeren, der fortsat står i spidsen for en af landets største bilforretninger. 

Bilkoncernen Bjarne Nielsen A/S har sit hovedsæde i Herning, og har sine bilhuse og dattervirksomheder spredt ud over det meste af Danmark.

Men manden bag, der naturligvis deler navn med koncernen, er selv bosat en pæn køretur fra nærmeste bilforretning - i den lille by Virklund syd for Silkeborg. Her er dejligt, naturskønt og der er god tid til at se tilbage på en virksomhed, der har udviklet sig markant gennem de sidste 30 år.

- Jeg er meget glad for naturen, og sammen med min kæreste går jeg mange ture i området. På den måde er det helt ideelt at bo her, lige midt i Søhøjlandet, forklarer Bjarne Nielsen.

Bilmanden står i dag i spidsen for Bjarne Nielsen-koncernen, som - ud over selve Bjarne Nielsen-forretningerne - rummer Motorpoint i Herning, Bilernes Hus i Silkeborg og det landsdækkende leasingselskab Leasing.dk.

Begyndte som købmand

I 2018 fejrer Bjarne Nielsen-koncernen sit 30 års jubilæum.

- Jeg er vokset op i Varde, hvor jeg gik på handelsskolen, som det hed dengang. Mine forældre drev en mindre købmandsbutik, og da jeg var 18 år, døde min far meget pludseligt, og så var jeg nødt til at tage over, så min mor ikke skulle stå alene med forretningen. Det ville hun ikke kunne have klaret, forklarer Bjarne Nielsen.

Han blev derefter udlært købmand i en tid, hvor der var gang i en voldsom konsolidering inden for branchen.

- Jeg kunne hurtigt se, at en lille lokal butik som vores ikke var gearet til fremtiden. Det ville ikke holde, og derfor var det vigtigt at komme videre, fortæller Bjarne Nielsen, som sammen med familien fik solgt købmandsbutikken i tide.

Biler er ikke interessante

På det tidspunkt var han i begyndelsen af 20’erne, og med tiden begyndte Bjarne Nielsen at uddanne sig til revisor.

- Det var en naturlig konsekvens af, at jeg var meget interesseret i tal, økonomi og regnskaber. Jeg blev da også ansat i et stort revisionsfirma i Esbjerg, og det var her, at jeg så småt fik øjnene op for bilbranchen, om end det var lidt tilfældigt, erkender Bjarne Nielsen.

Han indrømmer blankt, at biler faktisk ikke siger ham ret meget.

- Selvfølgelig vil jeg hellere køre i en ny bil, end jeg vil køre i en gammel. Men om der står Ford eller Volvo på bagklappen, det er faktisk uinteressant.

Men selve branchen var Bjarne Nielsen på ingen måde uinteresseret i, for på et tidspunkt havde den lokale Toyota-forhandler brug for assistance i forbindelse med et kommende generationsskifte.

Blev bilsælger ved et tilfælde

- De opgaver, som jeg arbejder med, engagerer jeg mig typisk meget i. Og for denne Toyota-forhandler lavede jeg en forretningsplan, som blev præsenteret for medarbejderne i virksomheden og for de parter, der potentielt skulle overtage bilforretningen, forklarer Bjarne Nielsen.

Men den blev ikke modtaget godt, for parterne ville ikke være med til at gennemføre generationsskiftet.

- Det forstod jeg overhovedet ikke, for det var virkelig et godt tilbud. Og det havde jeg heller ikke lagt skjul på overfor forhandleren, som i stedet spurgte mig, om jeg ikke var interesseret. Og det var jeg, pointerer Bjarne Nielsen, mens han lader blikket vandre ud over de skovklædte bakker på den modsætte side af søen.

I 1982 købte han derfor en tredjedel af Toyota i Varde med henblik på at købe resten senere.

Da bilsalget eksploderede

- Det var en utrolig spændende tid. Du skal tænke på, at Toyota i 1980 havde en markedsandel i Danmark på under en procent, og den var i 1988 steget til 22 procent. I den samme periode steg bilsalget fra 70.000 til omkring 180.000 biler om året, så der blev virkelig solgt japanske biler i de år, fortæller Bjarne Nielsen, som stod for driften af forretningen.

Men da den endelige overtagelse skulle falde på plads, kunne parterne alligevel ikke blive enige, og ved udgangen af 1987 lod Bjarne Nielsen sig købe ud af foretagendet.

- Jeg har nok aldrig været så god til at dele. Det er i hvert tilfælde noget, jeg har fundet ud af gennem min karriere i bilbranchen. På den hårde måde, understreger han.

Blev kontaktet af importøren

Men Bjarne Nielsens meritter i Varde var ikke gået upåagtet hen, og efter en kort afstikker til IBM blev han kontaktet af den danske Ford-importør, som gerne ville have ham til Herning.

- Her var man nemlig klar over, at den lokale Ford-forhandler var på nippet til at gå konkurs. Jeg tog derop og kiggede lidt på det, kontaktede nogle banker og stak i det hele taget fingeren lidt i jorden for at finde ud af, om der var basis for at tage over, fortæller Bjarne Nielsen.

Efter at have sonderet terrænet valgte han at købe bilhuset, der lå på Cypresvej i den vestlige del af byen.

Er altid på udkig

I 1988 var der udelukkende autoriseret forhandling og service af Ford. Det var dengang modellerne hed Escort, Sierra og Scorpio - og så naturligvis Fiesta og Transit, som vi fortsat kender.

Bilhuset på Cypresvej er stadig en del af Bjarne Nielsen-koncernen, om end det ikke længere rummer en butik med nye biler.

I 1990 overtog Bjarne Nielsen yderligere to Ford-bilhuse, og siden er flere nye forretninger kommet til.

- Jeg har altid været på udkig i lokalområderne, for selvfølgelig kan der være god ræson i at have mere end en afdeling, forklarer Bjarne Nielsen, hvis koncern gennem især det seneste årti er blevet til en af landets største inden for branchen.

I jubilæumsåret råder koncernen således over ti store bilhuse, som er fordelt med fire på Sjælland og seks i Jylland.

Opfylder ethvert behov for bil

Ud over Ford er Bjarne Nielsen også autoriseret forhandler af mærkerne Volvo, Renault, Dacia, Mazda og KIA i forretningerne.

Dermed tilbyder koncernen i dag nye biler, som dækker ethvert behov.

- Det var helt oplagt at få succesfulde mærker som Volvo og Renault ind i koncernen, fordi der er tale om virkeligt velkendte brands. Volvo rider jo på en bølge af succes, og de sender den ene fantastiske model efter den anden på markedet, og Renault har bare rykket sig kraftigt inden for de senere år. I dag er Renault jo et af de fem største mærker i Danmark, så det er dejligt, at vi også forhandler de to mærker, pointerer Bjarne Nielsen.

Hver dag er en ny mulighed

Og der er travlt – både for Bjarne Nielsen selv og i koncernen.

- Det går stærkt. Og det går hele tiden stærkere, end det har gjort. Og hvis man tror, at fordi vi har gjort dét og dét, og derfor er nået så og så langt, at så sker der ikke mere - jamen så tager man bare helt fejl. Ligesom der sker rigtig meget i den verden, som vi lever i, så bevæger bilbranchen sig altså også rigtig stærkt. Men man er bare nødt til at springe på toget og følge med, ellers overlever man ikke. Og det er altså sjovest at sidde forrest, pointerer Bjarne Nielsen.

Der er også andre ben i koncernen ud over de mange bilhuse i eget navn.

- I 2015 fik jeg et tilbud om at overtage Bilernes Hus i Silkeborg, som på mange måder er en formidabel forretning. De tidligere ejere har bare haft svært ved at gøre det til en lukrativ forretning, og det er så det, som vi forsøger. Jeg synes bestemt, at jeg kan se nogle muligheder i Bilernes Hus, og jeg tror på succesen indtil det modsatte er bevist, fortæller Bjarne Nielsen.

Udvikling i stedet for afvikling

Sideløbende med Bjarne Nielsen-koncernen driver indehaveren også leasingselskabet LEASING DK, der tilbyder enhver form for leasing over hele landet.

Endelig er også selskabet Motorpoint en del af koncernen - her forhandles primært premium biler - altså biler i den mere eksklusive del af skalaen.

- Vi forsøger jo hele tiden at optimere forretningen, og det er i bund og grund ud fra devisen om, at hvis der ikke sker en udvikling, så er det lig med afvikling. Og det er ikke noget, som jeg er tilhænger af. Nogle gange kan det godt give god mening at lukke en forretning eller en virksomhed, men helt overordnet set vil jeg naturligvis hellere bygge op end rive ned, understreger Bjarne Nielsen.

På spørgsmålet om, hvor vidt der er nye opkøb i sigte, svarer koncernchefen undvigende, at han altid har snor i markedet, og at intet kan udelukkes.

- Og hvis der var, så var det jo ikke sikkert, at jeg ville fortælle om det her, påpeger den erfarne bilmand, der i virkeligheden er meget mere revisor og købmand, end han er bilsælger.

Nyder arbejdet og medarbejderne

- Men det er også en understregning af, at mit liv kunne have handlet om alt muligt andet end biler. Men jeg synes, at det er en spændende branche, og at selve det at handle biler er virkelig interessant. Det er jo mange forskellige typer af personale i sådan en koncern her. Bilsælgeren skal sælge en bil, mens mekanikeren helt oplagt skal service og reparere den. Og så er der lagerfolk, som har en helt tredje funktion. Det er på en måde flere brancher samlet i den samme branche, forklarer han.

På det private spor bor Bjarne Nielsen sammen med sin kæreste. Han er far til to voksne børn - og bedstefar til et enkelt barnebarn.

- Jeg nyder at tage på arbejde hver eneste dag, og det har jeg faktisk altid gjort. Det er en glæde at opleve, hvordan mine dygtige medarbejdere får tingene til at lykkes. Og så er det stadigvæk en stor fornøjelse at være med til at udvikle den virksomhed, som jeg åbnede for 30 år siden. Der er meget at gøre, og jeg har bestemt ingen planer om at drosle ned i tid foreløbig, fortæller Bjarne Nielsen.

Man skal altid flytte sig

I stedet arbejder han en hel del mere end de anbefalede 37 timer i ethvert hjørne af den store koncern, og hovedkontoret i Herning når han sjældent ind på mere end en enkelt dag i ugen.

- Der er nok at tage fat på, for det er en hård branche og et slidsomt job. Som med alt andet i livet er der opture og nedture. Men jeg kan godt lide det, understreger koncernchefen med et smil.

Til gengæld bruger han ikke tid på skuffelser.

- Det hjælper jo ikke noget, så hvorfor fokusere på det? Jeg vil meget hellere kigge fremad og komme videre.

At Bjarne Nielsen i dag er indehaver af en af landets største bilkoncerner, handler ifølge ham selv om holde fast i kerneværdierne.

- Værdier er altså ikke sådan noget, som vi skriver ned på en kop eller en musemåtte. Værdier skal man have inden i sig selv, ellers kan du ikke for alvor efterleve dem. Du skal være troværdig og re-
spektabel, og så skal du være loyal. Både over for dem, som du handler med, men også over for dem, som du arbejder sammen med, påpeger Bjarne Nielsen.

Tager dagen som den kommer

- For mig handler det naturligvis om at skabe en sund forretning. Det er det, vi lever af. Men det gør vi naturligvis ikke uden, at der kommer kunder i butikken. Derfor har jeg altid lagt vægt på, at vi behandler hinanden og kunderne ordentligt og med respekt. Når telefonen ringer, tager vi den. Når en kunde besøger vores bilhuse så sørger vi for at betjene ham ordentligt, og det arbejde vi udfører, har altid højeste kvalitet. For mig er det naturligt, og man kan kalde det »engagement«.

Han har arbejdet sammen med rigtig mange mennesker gennem de seneste 30 år, så der er ingen tvivl om, at manden ved, hvad han taler om.

- Jeg har nok altid været god til at tage dagen, som den kommer, og så få det bedste ud af den. Det synes jeg faktisk er en meget god rettesnor her i livet. Den har i hvert tilfælde virket for mig, konstaterer han.