OPLEV KIA NIRO PLUG-IN HYBRID, KIA XCEED PLUG-IN HYBRID OG KIA E-NIRO KIA ELEKTRISKE DAGE lørdag og søndag 24.-25. oktober kl. 11-16   Læs mere her

Klogere på hybrid bil

Antallet af hybridbiler stiger kraftigt og mange bilproducenter sætter i år for alvor skub i udviklingen med lanceringen af en række nye hybridmodeller og motorer.

Mens elbilerne fortsat er dyrere at producere og rækkevidden for lav for mange, så ser bilproducenterne en mulighed for at møde os med en blanding – de såkaldte hybridbiler. Derudover er der fra i år bøder til bilproducenterne for hvert gram CO2 bilerne udleder over 95 gram pr. kilometer. Så når en plug-in hybrid som den nye Ford Kuga udleder 32 gram CO2 pr. kilometer bidrager den positivt til regnskabet, som gøres op årligt. Hvis ikke bilproducenterne får udledningen markant ned på hele deres modelprogram, venter der altså kæmpe bøder.

Ladeguide

Vi har med udgangspunkt i henholdsvis en elbil og en plug-in hybrid lavet en ladeguide hvor du kan blive klogere på hvilken type ladning der kan betale sig for dig, ud fra dit kørselsbehov.

Læs ladeguiden her: 

guide blue

 

Hvilke hybridløsninger findes der?

I dag findes der tre versioner af hybridbiler

Mild hybrid (MHEV)

I en bil med mild hybrid teknologi er bilens primære driftskilde en helt almindelig benzin- eller dieselmotor. Udover bilens almindelige 12 volt batteri er en mild hybrid født med et lidt større 48 volt batteri. Batteriet er ikke voldsomt stort – på størrelse med en skotøjsæske – og hjælper derfor kun til, når bilen holder stille, ved opstart og ved acceleration. Den hjælpende hånd fra det ekstra batteri forbedrer i nogle modeller brændstoføkonomien med op til 15 procent. I en mild hybrid skal du ikke tænke på at lade batteriet op. Det sker helt automatisk løbende ved bremsning og kørsel ned ad bakke. Modsat gør batteriets mindre kapacitet, at du ikke har mulighed for at køre på ren el.

Eksempler på mild hybrid biler fra vores mærker:

Hybrid (HEV)

I en hybridbil er batteriet større end en mild hybrid men ikke så stort som i en Plug-in Hybrid. På samme måde som ved mild hybrid hjælper batteri og elmotor til ved opstart, acceleration og generelt under kørsel. Kører du ved lave hastigheder kan flere hybridmodeller endda køre på ren el i en kortere periode, men da batteriet fortsat ikke er voldsomt stort (1-3 kWh), sker det ikke længe ad gangen. I en hybridbil fylder batteriet mere, og for at få plads til det er det i nogle modeller på bekostning af plads i bagagerummet.

I en almindelig hybrid oplades batteriet løbende ved bremsning og kørsel ned ad bakke, og man har ikke mulighed for at lade det op gennem en stikkontakt. Hybridmotoren giver en mærkbar forbedret brændstoføkonomi og udleder mindre CO2.

Eksempler på hybrid biler fra vores mærker:

Plug-in Hybrid (PHEV)

Plug-in hybrid biler er dem der for alvor begynder at dukke op og vinde indpas herhjemme. Et endnu større batteri (dog stadig 2-5 gange mindre end en ren elbil) hjælper til en mærkbart forbedret brændstoføkonomi. Det er også den eneste hybridversion, hvor du selv kan lade batteriet op ved en ladestander nøjagtig som ved en ren elbil. Batteriets størrelse og muligheden for opladning giver også mulighed for at køre på ren el. Som for eksempel Ford Kuga PHEV eller Kia Niro PHEV, som kan køre over 50 km på ren el. Dette kan du aktivt vælge ved hjælp af forskellige køreprogrammer. På den måde kan du altså bestemme, at bilen skal køre på ren el så langt som muligt. Eller gemme strømmen til du skal køre i byen. Ved plug-in hybrid lades batteriet også op ved motorbremsning, eller når du kører ned ad bakke. Men for at få det fulde udbytte af batteriet skal bilen oplades ved en ladestander eller i indkørslen. Så kan du til gengæld nå mange småture på ren el og spare udgiften til brændstof.  Modsat har du en månedlig udgift til strøm eller til en leverandør af ladestander og ladenetværk.

Plug-in Hybrid er oftest opgivet til en brændstoføkonomi på over 70 km/l. Dette opnås ikke i praksis men du kan sagtens komme over 40 km/l i en kombination af el og brændstof.

Eksempler på plug-in hybrid biler fra vores mærker:

 

Hvorfor er en hybridmotor oftest større og har flere hestekræfter?

Der findes flere forskellige måder at opbygge en hybridmotor. Eller rettere sagt måder at kombinere en konventionel motor, en generator, en elmotor og et batteri. Fælles for dem alle er, at de går imod tidligere moderne ’downsized’-motorer med lavt litertal, færre cylindre og som ofte er suppleret af en turbo til optræk og hestekræfter.

Hybridmotorerne har ofte et højere litertal som for eksempel 1.6, 2.0 eller endda 2.5 og er uden en klassisk turbo. I stedet har de den elektriske motor og batteri til at give trækkraft. Noget kan man dog ikke lave om på; jo mere du trykker på speederen – des hurtigere er batteriet (og benzinen) brugt.

Hvad må hybriderne trække?

De forskellige bilproducenters måde at opbygge og sammensætte hybridmotoren har også stor betydning for, hvor meget modellerne må laste på trækkrogen, og om de overhovedet fås med anhængertræk.

Det er bilproducenternes ansvar at beregne og fastsætte, hvad bilerne kan og må trække, for at de overholder krav til sikkerhed, udledning og måske endnu vigtigere ikke risikerer at overophede batteri eller andre motordele.

Der findes dyrere plug-in hybrider med mange hestekræfter som BMX X3, Mercedes GLE 500e eller Volvo XC60, der alle må trække over 2000 kg. som plug-in hybrid. Hos Audi A3 e-tron og VW Golf GTE kan du også få hævet den tilladte påhængsvægt, hvis du får ændret godkendelsen af bilen og accepterer at udsætte bilen for maksimale stigninger på 8 procent frem for 12 procent.

Desværre er de prismæssigt mere spiselige plug-in hybrider begrænset i påhængsvægt til stor ærgrelse for campister og andre med behov for at trække store trailere. For eksempel må Ford Mondeo Hybrid kun trække 750 kg., og den nye Ford Kuga PHEV må kun trække 1200 kg (og Kia Niro PHEV 1300 kg).