Alt du skal vide om helårsdæk
Undgå at skifte hjul på bilen og kør med det samme dæk året rundt. Helårsdæk er praktiske og gode all-round dæk til alle årstider.
Her kan du blive klogere på helårsdæk.
Alt om helårsdæk
- Undgå hjulskifte og brug det samme dæk året rundt med et helårsdæk
Helårsdækket er et allround dæk, der kombinerer et sommer- og vinterdæk, og det kan bruges året rundt, så du ikke skal skifte dæk ved hver sæson. Har man et lavt kørselsbehov og ikke skal køre, når der er sne på vejene, det har regnet meget eller vejret på anden måde har været voldsomt, kan helårsdæk være et godt valg.
Men når dækket skal være god til både sommer og vinter, er det klart, at et almindeligt sommerdæk og et almindeligt vinterdæk slår det med længder, når vejret er udfordrende. Der kan dog være gode grunde til at vælge helårsdækket alligevel.
Her kan du blive klogere på helårsdæk til bilen.
Et helårsdæk er et dæk, der er udviklet til at kunne bruges året rundt. Ser man på dækmønsteret, ligner det en blanding af sommer- og vinterdæk. Det har de brede tværgående riller, som man kender fra vinterdækket, mens overfladen er mere glat, som man kender det fra sommerdækket.
Gummiblanding er lavet til at kunne klare sig ved temperaturer mellem -30 til +40 grader.
Helårsdækket er teknisk set et vinterdæk, fordi det ofte vil have samme mærkning med M+S-symbolet samt symbolet med et bjerg og et snefnug kaldet 3PMSF.
Helårsdækket er designet til at kunne klare det hele. Det er et allround dæk, der er et kompromis mellem sommer- og vinterdæk. Det betyder, at når der ligger sne på vejene, eller sommerregnen eller -varmen har sat ind, vil et vinter- eller sommerdæk klare sig markant bedre.
Det er altså en smule godt til det hele, hvor et sommerdæk er ideelt til sommerkørsel, og et vinterdæk ideelt til vinterkørsel. Ved at vælge dæk tilpasset årstiden får du det maksimale vejgreb i al slags føre, hvor helårsdækket vil blive udfordret, hvis der ligger sne eller vand på vejene.
Bjarne Nielsen anbefaler, man vælger dæk efter årstiden, men der kan være gode grunde til at se bort fra den anbefaling.
Glemmer du at få skiftet dæk, så du kører på vinterdækkene hele sommeren eller omvendt, er det bedre at have et helårsdæk. Er din kørsel begrænset, eller kører du slet ikke, hvis der er voldsomt vejr som sne på vejene, kan det også være et godt valg at tage et helårsdæk. Milde vintre uden sne kan helårsdækket klare lige så godt som vinterdækket. Men i sne vil du mærke markant forskel på vinterdækket og helårsdækket.
Helårsdækket er altså et oplagt valg til bil nummer to, der kører kortere ture, måske altid i byen, hvor der er ryddet for sne.
Nogle vil mene, der er penge at spare ved at bruge helårsdæk, fordi du slipper for at have to sæt hjul, hvor et skal opbevares, ligesom det koster noget at få skiftet dækket, og du skal købe et ekstra sæt fælge. Men man siger faktisk, at for hver gang du har brugt et sæt sommerdæk og et sæt vinterdæk, har du brugt tre sæt helårsdæk. Det skyldes, at det ikke er tilpasset vejret fuldt ud og slides for eksempel mere om sommeren, end sommerdækket gør.
Om det så opvejer prisen for skift og opbevaring, skal der vist noget fintælling til. Umiddelbart skal man dog ikke bruge prisen som grunden til at vælge helårsdæk. Det skal være det praktiske i, at hjulene ikke skal skiftes, og hvis man ikke har et behov for at køre i meget vinterligt vejr eller regnfulde sommerdage.
I Danmark er der ikke nogen krav om, hvilke dæk der bruges på bilen. Du kan derfor sagtens anvende helårsdæk. Der er kun krav om, at man skal køre med ens dæk på bilen, så vælger du helårsdæk, skal alle fire dæk være et helårsdæk.
Ja, det må man. Helårsdæk kan bruges året rundt – og det har typisk en mærkning som vinterdæk, og dermed kan det også anvendes i lande, der har krav om vinterdæk.
Der er mange lande, der kræver, at man bruger vinterdæk om vinteren. Du kan se alle reglerne på denne side. Et vinterdæk vil have markeringen M+S samt et symbol med et bjerg med snefnug i kaldet 3PMSF, som er en EU-mærkning. I Tyskland er der for eksempel krav om, at begge dele er på vinterdækket. Helårsdæk kan have begge markeringer, og derfor kan de bruges, når der er krav om vinterdæk.
Skal man til Italien om sommeren med helårsdæk, er det vigtigt at være opmærksom på, hvad hastighedsindekset på dækket er. Dæk skal generelt leve op til bilens maksimale hastighed, men vinter- og helårsdæk er typisk undtaget. Derfor vil man i Danmark kunne sætte helårsdæk på, der ikke lever op til bilens maksimale hastighed, men i Italien skal dækkene om sommeren leve op til bilens maksimale hastighed.
Om vinteren skal man blot have et klistermærke i førerens synsfelt, hvor der står, hvilken hastighed dækket maksimalt må køre. Man kan også have en digital fartbegrænser eller lignende, så længe føreren er tydeligt orienteret om, hvor meget man maksimalt må køre på dækket. Den regel gælder også i Tyskland.
Når du skal købe helårsdæk, skal du finde den rette dækstørrelse til din bil. Du finder dækstørrelsen i bilens manual eller på mærkatet, som sidder i døren i førersiden. Det er også her, hvor du finder dæktrykket.
Tallet kan fx være 235/55R17 103V.
Vil du have en forklaring på, hvad tallet står for, så læs mere her.
En af ulemperne ved helårsdæk er, at producenterne ikke har så stor fokus på dem, og derfor kan der være modeller, som kun bliver lavet i et udvalg af dækstørrelser.
Hos Bjarne Nielsen anbefaler vi, at du får nye dæk, når der er 3 mm tilbage af dækmønsteret. Det gælder også for helårsdækkene. Det giver dig sikkerhed for at bevare dækkets egenskaber.
Dæk kan generelt ikke blive for gamle, og der er ikke regler for, hvor gamle dæk må være i Danmark. Gummiet bliver dog mere stift med årene, og det gør dem mindre komfortable at køre på.
Vil du se, hvornår dine helårsdæk er produceret, skal du kigge efter det såkaldte DOT-mærke på siden af dækkene. Det består af fire tal, hvor de to første tal er ugenummer, og de to næste er årstal. Står der 2122, er dækket altså produceret i uge 21 i år 2022.
Vi forhandler dæk fra Michelin, der er blandt de største dækproducenter i verden. Vi har et stort udvalg i dæk på lager. Prisen afhænger af dækkets størrelse. Kontakt os og hør mere.
Fra pris pr. dækHelårsdæk vil typisk have M+S mærkningen, som står for Mud og Snow. Det angiver, at dækket er lavet til at køre i sne og mudder. Der er ingen lovgivning omkring denne mærkning, så det er kun producenterne selv, der kan sætte kriterierne for, hvad mærkningen indebærer.
Flere og flere helårsdæk får også mærkningen med et bjerg med et snefnug i. Det alpine symbol kaldes også 3PMSF. Det står for Three Peak Mountain Snowflake. Det er en EU-mærkning, der stiller krav til dækkets evne til at bremse og trække på en snedækket vej.
Når helårsdækket har denne mærkning, er det teknisk set et vinterdæk, og det kan derfor bruges i lande, der har regler om, hvornår der skal være vinterdæk på bilen.
Ja, du kan selv skifte til helårsdæk på bilen. Men vi hjælper dig også gerne på værkstedet med at sætte nye helårsdæk på din bil.
Når vi alligevel har bilen inde, foretager et sikkerhedstjek af bilen. Vi leder efter synlige fejl og kommer også gerne med et tilbud på at får udbedret eventuelle fejl.
- Vi anbefaler Michelin Crossclimate
Hos Bjarne Nielsen anbefaler vi generelt dæk fra Bridgestone, men når det kommer til helårsdæk, tilbyder Michelin et bredere udvalg af størrelser. Så skal det være et helårsdæk, vil vi anbefale Michelins Crossclimate.
Rust dig mod al slags vejr, skriver Michelin om deres Crossclimate helårsdæk. Dækket har gode bremseegenskaber på tør vejr og et godt greb, når det er vådt. Og så har har det mærkningen 3PMSF, der er det alpine symbol med isbjerget og snefnugget, ligesom det også har mærkningen M+S for Mud og Snow.
Dækket har en intelligent kombination af gummiblandinger og et unikt V-formet dækmønster. Der er forskellige mønsterblokke på dækket, der har affasede kanter og lameller, som giver forbedrede præstationerne på vejen.