Ford

Du har formentlig hørt, at årets bil i Danmark 2019 er en Ford Focus. Og nu er den kommet i en ST-udgave – ikke at forveksle med ST-line.  

ST er det ypperste Ford kan præstere, når det kommer til fart og køreglæde - og Ford Focus ST stationcar er ingen undtagelse. Men kan en familiestationcar virkelig føles som en sportsvogn? Det vender vi tilbage til.  

VIDEO: Bilguiden har taget en tur i den nye Focus ST stationcar med salgselev Mads Bjerrum fra Bjarne Nielsen FordStore i Esbjerg.

Kampen om den ypperste sportsmodel 

Sportsudgaverne GTI, R eller ST, som de nu hedder hos Ford, plejer at være lidt af et prestigeprojekt for de forskellige bilmærker. Og når man kører i Focus ST, kan man godt mærke, at Ford har trykket speederen i bund på alle parametre, og det giver konkurrenterne noget at leve op til - især i en stationcar. 

Kraftigste motor til dato 

Focus ST er bygget til at skille sig ud i form af både kørekomfort og designdetaljer. Ifølge Ford er den født til banekørsel men bygget til vejen, og så er det den mest kraftfulde og den sjoveste Focus ST, der nogensinde er blevet bygget. Og som noget helt nyt i klassen nu altså også som stationcar.  

Under motorhjelmen ligger en 2.3 liters ecoboost benzinmotor med 280 heste. Og det er i høj grad her at årsagen til bogstaverne ST ligger.   

Med den kraftfulde motor følger en elektronisk styret undervogn. Den overvåger blandt andet bremser, styretøj og karosseriets bevægelser, og giver køreoplevelsen endnu mere dynamik og komfort.  

- Så kan den være med til at ændre på, at bilen kan blive blødere eller hårdere at køre i. Så selvom det er en sportsbil, så kan man også få den til at blive ret komfortabel, fortæller Mads Bjerrum.

Topudstyret fra start 

Focus ST fås i to udstyrsniveauer. ST2 og ST3.  

Den store touchskærm med navigation er selvfølgelig standard sammen med 18” fælge, sportssæder og vigtigt sikkerhedsudstyr som Lane Keeping Aid og nødbremse med fodgænger og cyklistgenkendelse.  

Vælger du det højeste udstyrsniveau ST3 får du også større fælge, bakkamera og måske vigtigst af alt fuld led-lygter, som giver et fantastisk lys i mørke.  

Du kan også vælge ST2 og så bare bygge på med det udstyr, du ønsker. Der er nemlig ikke noget som er låst til det enkelte udstyrsniveau. 

For bare 8.000 kroner kan du for eksempel få en teknikpakke, som giver dig flere køreprogrammer, adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse og automatisk nedblændelige forlygter. En pakke, der er værd at vælge til. 

Ford Focus ST er bygget til at skille sig ud på alle måder.

Ford Focus ST stationcar er fyldt med fede designdetaljer og udstyr. Foto: Bilguiden

Stationcar + barnevogn = sportsvogn? 

De fleste ville måske rynke lidt over netop kombination af ST og stationcar, og at det må give mangel på præcision og køreegenskaber. Og så er det store spørgsmål jo, om en familiestationcar virkelig kan give dig følelsen af at sidde i en sportsvogn. Og ja. Det kan den faktisk. Man sidder fantastisk i sportssæderne, og giver man den gas i svingene, ja så glemmer man alt om, at man kører i en bil med en længere bagende og et stort bagagerum. 

- Der er egentlig mange biler, der tilbyder køreglæde i den her kaliber, men det er bare svært at ramme det i en bil, der er så praktisk, som den her, fastslår Mads Bjerrum. 

Og når man så har fået tilfredsstillet sin indre drengerøv, så kan man jo bare glæde sig over, at man kan have hele familien med, uden at de brokker sig over pladsen på bagsædet, og at der er mere end rigeligt plads til barnevognen i bagagerummet.  

Og inden en tur i Focus ST stationcar var det nærmest umuligt at sige sportsvogn og barnevogn i samme sætning. 

Værd at overveje 

Hvis man er til ræs (og det er man jo nok, når man vælger en ST-udgave), så er en manuel gearkasse at foretrække. Men om lidt fås Focus ST altså også med automatgear, som vil være en fordel, hvis du har meget bykørsel 

Har du brug for mere plads end den ellers rummelige Focus har at tilbyde, ja så skal du op i en Mondeo ST-line og må altså samtidig vinke farvel til en del hestekræfter.  

Har du omvendt ikke behov for pladsen, ja så fås Focus ST jo også i en hatchback udgave med nøjagtig samme fede køreegenskaber og en lidt hurtigere acceleration. 

Focus ST er fyldt med lækre detaljer og flot design.

Der er intet kedeligt over den ny Ford Focus ST stationcar. Foto: Bilguiden

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere