Nyttig viden

De sneklædte løjper venter forude for mange danskere i disse uger, hvor skolerne ringer ud til vinterferie. En hel del vælger at tage bilen enten nord- eller sydpå, og i den forbindelse er det naturligvis altid vigtigt, at man er så godt forberedt, som muligt. Her bringer vi en liste med en række gode råd, inden du triller på vinterferie.

 

1. Har du allerede inden afrejse haft svært ved at starte bilen, så bør du overveje at skifte batteriet. Vinterkulden kan være hård kost for et bilbatteri - især hvis det har nogle år på bagen. Hvis batteriet er slidt, kan du risikere, at der mangler strøm, når du skal vende snuden hjemad. winter1

2. Hvis du er usikker på, om din bils kølervæske er frostsikker og kan klare en tur op i de iskolde norske bjerge, så bør du få dit lokale Bjarne Nielsen-værksted til at kontrollere det. Det tager bare få muinutter - og du finder det nærmeste autoriserede værksted her.

3. Skulle uheldet være ude undervejs, så er det vigtigt, at du har et par remedier i bilen. I adskillige lande er det et krav, at der forefindes gule refleksveste i bilen - og flere steder skal alle passagerer iføres disse og forlade bilen, hvis man holder i nødsporet. I Østrig er det desuden et krav, at du har en nødhjælpskasse i bilen.

Alkohol og kørsel - nej tak winter2

4. I flere lande - blandt andet Frankrig - er der ligeledes krav om, at man skal have en alkoholtester i bilen. Generelt må vi på det kraftigste fraråde, at man overhovedet indtager alkohol i forbindelse med bilkørsel. Du kan se de enkelte landes promillegrænser her (kilde: FDM).

5. Hvis pladsen er til det, så er det altid en god idé at tage en skovl med, så man kan grave sig vej ud fra en snedrive. I Sverige er det faktisk påbudt.

6. I dele af eksempelvis Frankrig, Tyskland, Østrig og Schweiz - altså lande omkring Alperne - er der krav om, at man skal have snekæder med i sin bil. Og helt generelt er det altid en god idé af have kæder med, fordi de kan sikre fortsat fremdrigt, selv om der ligger meget sne på vejen. winter3

7. Der findes forskellige udgave af sprinklervæske, og det er klart, at man om vinteren skal bruge det, som egner sig til kolde temperaturer. Men kommer temperaturerne ned under 12 graders frost, så skal man undlade at forsøge sig med sprinklervæske, for så vil dyserne typisk fryse til is.

Når diesel fryser til is

8. Østrig, Schweiz, Tjekkiet og Slovenien kræver mærkater, når du benytter motorvejene. Disse mærkater kan blandt andet købes hos FDM eller på tankstationer inden grænserne til de respektive lande. Vil du ind til de større byer i Tyskland, skal du bruge en Umweltsplakette, som du ligeledeskan købe hos FDM. Du kan læse mere om vejafgifter herwinter4

9. Hvis det er meget koldt, så er der faktisk en risiko for, at det diesel, du har i tanken, kan fryse til is. Især hvis der kun er en rest tilbage - og hvis der er tale om diesel fra hjemlige tankstationer. Sørg for at tanke op med lokalt brændstof - og fyld gerne tanken helt op.

10. Vinterdæk er naturligvis et must - og der skal gerne være mindst fire millimeter mønster. Visse steder er det faktisk lovpligtigt med vinterdæk - og i Norge og Sverige er det også lovligt med pigdæk, som til gengæld er ulovlige i Tyskland.

Vær i øvrigt opmærksom på, at ferieturen kan blive dyrere end forventet. Kører du eksempelvis for stærkt, så koster det nogle steder ret meget - det kan du læse om her

Rigtig god ferie, hvis du er så heldig...

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere