Det er noget af en milepæl, som er blevet rundet godt og grundigt af svenske Volvo. For første gang siden 1927, hvor mærket sendte det første køretøj på gaden, er der blevet solgt mere end 600.000 Volvo-modeller på det globale marked. Herhjemme vækstede mærket også markant, idet der i 2018 blev solgt godt 51 procent flere biler end i 2017.

 

For første gang, siden Volvo blev grundlagt i 1927, er der solgt mere 600.000 eksemplarer på et år på verdensplan.Sammenlignet med året før steg salget i 2018 med 12,4 procent og landede dermed på imponerende 642.253 biler. Det skriver Volvo Danmark i en pressemeddelelse.

Det svarer til, at der blev solgt mere end en Volvo i minuttet i 2018 - hver eneste dag året rundt. Det er femte år i træk, Volvo sætter global salgsrekord. I 2017 solgte virksomheden 571.577 biler.

Den nye salgsrekord understreger efterspørgslen efter Volvo’s fornyede modelprogram på de vigtige markeder - USA, Kina og Europa. En efterspørgsel, der især er ført an af de prisvindende SUV’er. Volvo XC60 Polestar 2018 1600 05

I december solgte virksomheden 60.157 biler, hvilket var en stigning på 2,8 procent sammenlignet med samme periode 2017.

Fremgang over hele linjen

Set over hele året steg USA-salget med 20,6 procent sammenlignet med 2017 - og der blev ialt solgt 98.263 biler i "Guds eget land". Stigningen var baseret på stigende efterspørgsel efter Volvo’s SUV-modeller med XC60 (øverste billede til højre) i spidsen. Den amerikansk producerede S60-model er også ved at nå ud til forhandlerne og forventes at bidrage positivt til salgstallene i 2019. 

I Kina steg årets salg med 14,1 procent sammenlignet med samme periode året før til 130.593. Her var det de lokalt producerede XC60 og S90 modeller, der var drivkraft bag salget. Volvo V40 Cross Country 2017 1600 03

Europa er fortsat det største marked for Volvo, og her blev 2018 ligeledes et stærkt år. Salget gik 6,4 procent frem sammenlignet med 2017 - og det samlede salg endte på 317.838 biler. Her var det V60- og XC40-modellerne, der førte an.

Volvo vækstede med 51,3 procent

Også Danmark bidrog til væksten. I 2018 steg salget på det danske marked til 4651 personbiler, hvilket svarer til en vækst på hele 51,3 procent sammenlignet med 2017. Hertil kommer 139 solgte varebiler. 

Den mest solgte Volvo-model i Danmark blev Volvo XC60, der i foråret 2018 blev kåret til ”World Car of the Year”. Den model blev solgt i 1261 eksemplarer i Danmark. Volvo XC90 T8 Twin Engine 2016 1600 21

På andenpladsen kom Volvo V60, der er kåret til ”Årets Business bil i Danmark” med 1113 styk, mens nummer tre blev Volvo XC40, der - ligeledes i foråret 2018 - blev kåret til ”Car of the Year”. Denne model solgte i 846 eksemplarer.

Globalt set blev Volvo XC60 mærkets bedst sælgende model i 2018 med et salg på 189.459 biler fulgt af Volvo XC90 (nederste billede til højre) med 94.182 biler og Volvo V40/V40 Cross Country (midterste billede til højre) med 77.587 biler. Der blev solgt i alt 75.828 Volvo XC40, mens Volvo S90 nåede nåede op på 57.142 solgte enheder.

Er du også interesseret i en spritny Volvo, så læs mere her

33.000+

GLADE KUNDER

10

BILHUSE

330+

DYGTIGE MEDARBEJDERE

1988

GRUNDLAGT

 
 

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere