Volvo

Volvo Cars melder om en omsætning i første halvår 2019 på 92,4 milliarder danske kroner. Samme periode sidste år var tilsvarende tal 87,3 milliarder. Det er Volvo’s bedste salgsresultat nogensinde.

 

I årets første seks måneder solgte Volvo 340.286 biler, hvilket er en stigning på 7,3 procent sammenlignet med 2018 og over markedets vækst i perioden.

Virksomheden har erobret markedsandele i USA, Kina og Europa, hvor salget i Storbritannien og Tyskland steg med 30 respektive 32 procent.

Totalmarkedet for biler i USA faldt med 2,0 procent i første halvår, mens Kina og Europa gik 9,3 respektive 3,1 procent tilbage i samme periode.

Stærk vækst for Volvo

Håkan Samuelsson, administrerende direktør og koncernchef understreger, at virksomheden i perioden har prioriteret vækst og markedsandel for at drage fordel af den stigende interesse for Volvo’s varemærke, der er en følge af virksomhedens nye og prisbelønnede bilmodeller.

- I en tid, hvor bilsalget stagnerer på de fleste markeder, har vi i første halvår set en fortsat stærk vækst, påpeger Håkan Samuelsson.

Driftsresultatet for første halvår 2019 blev knap 4 milliarder danske kroner - sammenlignet med godt 5,5 milliarder samme periode sidste år.

Vil nedbringe omkostningerne

I andet kvartal faldt driftsresultatet til godt 1,8 milliarder danske kroner, mens omsætningen steg til knap 48 milliarder danske kroner.

Overskudsgraden i første halvår faldt til 4,2 procent fra 6,4 procent, mens overskudsgraden i andet kvartal var 3,9 procent.

Udover de tiltag, som allerede er implementeret, har Volvo Cars nye tiltag i støbeskeen, der skal nedbringe virksomhedens omkostninger yderligere.

Målet er at reducere de faste omkostninger med knap 1,5 milliarder danske kroner. Disse tiltag forventes at få effekt i løbet af andet halvår i år og første halvår næste år.

Fortsat vækst over hele linjen

I andet halvår 2019 regner Volvo Cars med at se fortsat vækst i salg og omsætning drevet af stor efterspørgsel efter virksomhedens nye produkter og større produktionskapacitet.

Markedsvilkårene forventes at presse marginalerne, men kombinationen af større volumen kombineret med indsatsen for at begrænse omkostningerne forventes at resultere i større overskud i andet halvår 2019 end samme periode sidste år.

Virksomhedens finansielle resultat kan ses her.

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere