Ford

Det er ikke kun i den virkelige verden, at millioner af mennesker hver dag sætter sig bag rattet i en Ford. I computerspillets verden kan alle, selv dem uden kørekort, få lov til at ræse løs online, og det udnytter Ford nu til at oprette deres helt eget e-sportshold i racerløb.  

Nyheden kommer på dette års udgave af Europas største gamingmesse Gamescom, der løber af stablen i Køln i disse dage.

Vil have fat i de bedste

Rekrutteringen begynder allerede på messen, hvor Ford afholder kvalificeringsløb på deres egen stand for at grundlægge et e-sportslandshold for Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og Storbritannien, der alle vil gå under navnet Fordzilla. Samtidig vil de bedste spillere fra hvert Fordzilla-landshold blive en del af Fords europæiske allstar-hold.

- Hos Ford har vi en historisk ekspertise inden for racerløb, som mange andre kun kan drømme om. Nu er det blevet tid til at overføre vores knowhow til e-sportsverdenen, der har affødt en hel generation af nye, virtuelle racerkørere verden rundt, forklarer Roelant de Waard, vicepræsident for Marketing, Sales & Service hos Ford Europa.

Hvis vi kan anvende den passion og ekspertise, som gamingsamfundet besidder, vil det skubbe vores opfattelse af fremtidig mobilitet til helt nye destinationer. - Amko Leenarts, designchef hos Ford Europa

Ford har siden 2017 været til stede med en stand på verdens største Gamermesse Gamescom i Køln. Foto: Ford Motor Company

Kæmpe vækst i e-sport

E-sport står for 'elektronisk sport' og handler om at konkurrere i gode gammeldags videospil. De konkurrerende er professionelle spillere, der er tilknyttet et hold, som oftest er sponsoreret af store virksomheder. Spillerne lever af at spille om prestige og store pengepræmier, der giver sponsorerne eksponering. Oftest holdes stævner og konkurrencer i store haller eller stadions med mange tusinde tilskuere, og endnu flere der følger med online. Flere tv-kanaler er også begyndt at sende live fra de store konkurrencer. 

I år forventes e-sportsbranchen verden over at omsætte for næsten 7,4 milliarder kroner. Det svarer til en stigning på 26,7 procent sammenlignet med 2018. Samtidig anslås antallet af seere inden for e-sport at nå op på næsten 454 millioner i år.

E-sport er ikke kun for unge under 18. En amerikansk undersøgelser viser, at den største gruppe er mellem 21-35 år. De udgør 35 procent, mens de 36-50-årige udgør 28 procent. Andelen af kvinder er stigende og var i 2018 på 45 procent.  

En række foreninger, efterskoler og højskoler har også taget e-sporten til sig i foreningslivet, og bruger den stigende interesse til at aktivere nye målgrupper og skabe fællesskaber. Man kan i dag også tage en uddannelse som instruktør i e-sport. 

Her ses logoet for Fordzilla - det nye e-sportshold hos Ford. Foto: Ford Motor Company

Ford fortsætter med at udnytte interessen

I 2017 var Ford den første bilproducent, der havde egen stand på Gamescom, som sidste år havde knap 400.000 besøgende fra hele verden. Sidste år var Ford også den første bilproducent til at afsløre en ny bil ved messen med afsløringen af den helt nye Ford Ranger Raptor.

- Kløften mellem den virkelige verden og den virtuelle er blevet mere udvisket, og gaming er nu en del af mainstreamen. Topgamere udfordrer professionelle racerkørere fra det virkelige liv, og mange af vores hverdagsaktiviteter er blevet ’gamificeret’ med alt lige fra fitness-apps til loyalitetspoint hos den lokale kaffebar, udtaler Amko Leenarts, designchef hos Ford Europa.

Fords Fordzilla-hold vil blandt andet konkurrere i det prisvindende racerspil Forza Motorsport 7 som hver måned spilles af millioner af gamere verden over - heraf en million som vælger at køre i Ford-biler.

 

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere