Hyundai Ioniq 5 2022 1600 66

Sejrer for første gang: Koreansk elbil er Årets Bil i Danmark 2022

Hverken Kia EV6 eller Polestar 2 kunne stå distancen, da Årets Bil i Danmark 2022 tirsdag aften blev kåret ved en sammenkomst i København. Det blev Hyundai Ioniq 5, som de danske motorjournalister valgte som vinder foran netop Polestar 2 og Kia EV6.

JW2
Jesper Werge
·

Den 54. udgave af Årets Bil i Danmark er netop kåret - og laurbær, pokal og retten til at titulere sig som den bedste tilfaldt Hyundai Ioniq 5. Dermed er det første gang, at en sydkoreansk bil har vundet den eftertragtede kåring - og altså også første gang, at der står Hyundai på pokalen.

Den roste elbil fra Hyundai sendte dermed de seks andre finalist-biler hjem med lange næser og uopfyldte forventninger. Tirsdag den 30. november blev det offentliggjort, at Volkswagen ID:3 - der også er en fuldblods elbil - afløses som Årets Bil i Danmark af den iøjnefaldende koreanske bilmodel.

Resultatet i finalen blev denne:

  1. Hyundai Ioniq 5 - 154 point
  2. Polestar 2 - 119 point
  3. Kia EV6 - 113 point
  4. Audi Q4 e-tron - 90 point
  5. Peugeot 308 - 77 point
  6. Tesla Model Y - 73 point
  7. Mercedes-Benz C-klasse - 64 point

Som vi tidligere har skrevet her i Bjarne Nielsens Bilmagasin, så er vi ikke overraskede over at se, at det netop af de tre nyeste elbiler, der havner øverst på podiet.

Læs også:
Kia EV6 er tæt på at være perfekt til prisen (Videotest)

Hyundai Ioniq 5 er mere eller mindre en søster til Kia EV6 - og de to bilmærker er en del af samme koncern på verdensplan. Derfor var det også ventet, at stemmerne kunne blæse lidt i hver sin retning.

EV6 2

Kia EV6 (billedet) og Polestar 2 måtte tage til takke med henholdsvis tredje- og andenpladsen. Foto: Hans Sandal

Første sejr til en sydkoreansk model

Årets Bil-kåringen har eksisteret siden 1969, hvor det var Ford, som vandt med Capri-modellen. Og kåringen har ofte været ledsaget af ret store overraskelser. Vi nævner i flæng Simca 1307/1308 i 1976, Ford Scorpio i 1986, Fiat Multipla i 2000 og Mitsubishi Colt i 2005.

Men at Hyundai Ioniq 5 vandt i år er til gengæld ikke den store overraskelse. Bilen har høstet masser af roser - ikke mindst for sin evne til at levere rækkevidde og lynhurtig opladning. Fordele som den i øvrigt deler med Kia EV6.

Det er tredje år i træk, at det er en ren elbil, der ruller afsted med førstepladsen ved Årets Bil i Danmark. I 2020 faldt valget på Tesla Model3, mens sidste års vinder var Volkswagen ID.3. Den seneste fossildrevne model, der blev Årets Bil, var Ford Focus, der vandt for tre år siden.

Hyundai Ioniq 5 2022 1600 21 (1)

Sådan ser Årets Bil i Danmark 2022 ud - Hyundai Ioniq 5. Foto: Hyundai

Fakta om Årets Bil i Danmark 2022

Det var som sagt 54. gang, at Årets Bil i Danmark kåres. Bag kåringen står en jury sammensat af biljournalister, der alle er organiseret i MKD - Foreningen af Danske Motorjournalister. Fiat og Ford står med henholdsvis ni og otte sejre som de bedste mærker gennem årene. 

Artiklen fortsætter herunder...

Tesla Model Y 2021 1600 03
Tesla Y

Den amerikanske elbils-producent blev nummer seks i finalen. Tesla vandt med Model3 i 2020.

Polestar 2 2020 1600 16
Polestar 2

Endnu en ren elbil, der kørte direkte på podiet ved finalen i Årets Bil i Danmark 2022.

Her er listen over de biler, der er blevet kåret som Årets Bil i Danmark gennem tiderne:

  • 1969: Ford Capri
  • 1970: Fiat 128
  • 1971: Citroën GS
  • 1972: Fiat 127
  • 1973: Audi 80 (1)
  • 1974: Fiat 126
  • 1975: VW Golf
  • 1976: Simca 1307/1308 (1)
  • 1977: Ford Fiesta
  • 1978: Alfa Romeo Guilietta

  • 1979: Fiat Ritmo
  • 1980: Opel Kadett 1.3
  • 1981: Ford Escort 1.3 L
  • 1982: VW Polo
  • 1983: Ford Sierra
  • 1984: Fiat Uno
  • 1985: Opel Kadett
  • 1986: Ford Scorpio
  • 1987: Peugeot 309
  • 1988: Peugeot 405
  • 1989: Fiat Tipo
  • 1990: Renault 19 GTX (1)
  • 1991: Nissan Primera (1)
  • 1992: Citroën ZX 
  • 1993: Mazda 626 
  • 1994: Citroën Xantia 
  • 1995: Fiat Punto 
  • 1996: Fiat Bravo/Brava 
  • 1997: Skoda Octavia 
  • 1998: Alfa Romeo 156 (2)

  • 1999: Ford Focus 6
  • 2000: Fiat Multipla (9)
  • 2001: Skoda Fabia
  • 2002: Peugeot 307
  • 2003: Citroën C3
  • 2004: Mazda 3
  • 2005: Mitsubishi Colt 5D (1)
  • 2006: Seat León 
  • 2007: Opel Corsa
  • 2008: Mazda 2 (3)

  • 2009: Honda Jazz (1)
  • 2010: VW Polo 
  • 2011: Ford C-Max 
  • 2012: Opel Ampera 
  • 2013: Seat Mii/Skoda Citigo/VW Up
  • 2014: Skoda Octavia (4)
  • 2015: Citroën C4 Cactus (5)
  • 2016: Opel Astra (5)
  • 2017: Peugeot 3008 (4)
  • 2018: Seat Arona (3)

  • 2019: Ford Focus (8)
  • 2020: Tesla Model3 (1)
  • 2021: Volkswagen ID:3 (5)
  • 2022: Hyundai Ioniq 5 (1)

Tallet i parantes angiver antallet af gange, det enkelte bilmærke har vundet kåringen sammenlagt. Fiat er det mest vindende bilmærke med samlet set ni sejre, efterfulgt af Ford på andenpladsen med otte sejre. Tredjepladsen deles mellem Volkswagen, Opel og Citroën, der alle har vundet fem gange.

Mærker som Volvo, Toyota, Kia, BMW og Mercedes-Benz har (endnu) aldrig vundet.

Kilde: MKD.DK / FDM / Motor-Magasinet

Ladeguide: Hvilken ladeløsning skal du vælge?

Prøver du at finde rundt i junglen af forskellige ladeløsninger til de elektriske biler? Fortvivl ikke. Vores motorredaktør forklarer de forskellige muligheder og har samtidig lavet en sammenligning af priserne på de mest udbredte ladeløsninger.

Se videoguiden her - eller læs den skrevne udgave her.

Læs flere nyheder i vores Bilmagasin...

Se udvalget af brugte biler