Volvo

Som endnu et skridt i ambitionerne om hele tiden at øge trafiksikkerheden gør Volvo sin banebrydende tilslutningsteknologi tilgængelig i hele Europa. Det drejer sig om en teknologi, som gør det muligt for Volvo-modellerne at kommunikere med hinanden.

 

Volvo er først i bilindustrien med en teknologi, der gør det muligt for Volvo-biler via et skybaseret netværk at kommunikere med hinanden og advare førere i nærheden om glat føre og farlige situationer.

251536 Slippery Road Alert demonstration on V60

Hazard Light Alert and Slippery Road Alert blev introduceret første gang i 2016 i Sverige og Norge på Volvo’s biler i 90-serien.

Nu får også de øvrige europæiske Volvo-ejere adgang til systemet, der bliver standardudstyr på alle nye Volvo-modeller fra modelår 2020 (produktion fra uge 20 i 2019), og som kan eftermonteres på visse ældre modeller.

Skal gøre vejene mere sikre

- At biler deler sikkerhedsdata med hinanden kan være med til at undgå uheld. Volvo-ejere bidrager til at gøre vejene mere sikre for andre bilister, der har adgang til informationerne; samtidig drager de også fordel af tidlige advarsler om mulige risici på vejen forude, fortæller Malin Ekholm, der er chef for Volvo Cars Safety Centre

Volvo’s sikkerhedsforskning viser, at når hastigheden tilpasses den herskende trafiksituation, kan det radikalt nedbringe risikoen for uheld. Ved at advare om farlige situationer forude og gøre det muligt for bilister i god tid at tilpasse hastigheden kan tilsluttede sikkerhedsteknologier understøtte bedre føreradfærd og give trafiksikkerheden et løft.

251539 Hazard Light Alert demonstration on XC40

Med introduktionen af disse systemer i hele Europa gentager Volvo Cars sin opfordring til bilindustrien om at dele anonymiserede trafiksikkerhedsdata på tværs af bilmærker.

Booster trafiksikkerheden

Når realtids-data deles kan det booste den overordnede trafiksikkerhed, og jo flere biler, der er tilsluttede, jo bedre fungerer det. Volvo Cars og Volvo Trucks deler allerede data i Sverige og Norge med henblik på at advare førere om farlige situationer i nærheden.

Da de blev introduceret, var Volvo Cars’ systemer de første af deres art i bilindustrien. I det øjeblik en Volvo tænder advarselsblinket, sender Hazard Light Alert systemet et signal til alle Volvo-biler, der befinder sig i nærheden, og som har adgang til skytjenesten. Derved bliver førerne advaret, og vil dermed være i bedre stand til at undgå potentielle uheld. Det er særlig nyttigt, når trafikken drejer om hjørner eller bevæger sig i bakket terræn.

Samtidig gør Slippery Road Alert føreren mere opmærksom på både vejforhold her og nu og forhold på vejen længere fremme ved at indsamle anonym information om vejbanen fra biler forude og advare førere, der nærmer sig et område, hvor vejbanen er glat.

Adskillige tiltag undervejs

Sidste måned offentliggjorde Volvo Cars en række udsagn, der rettede sig mod at understøtte bedre føreradfærd og mere sikker kørsel. Fra 2020 bliver hastigheden i alle Volvo’er begrænset til 180 kilometer i timen.

251538 Hazard Light Alert demonstration on V90 Cross Country

I starten af 2020’erne vil virksomheden installere kameraer i bilerne og andre sensorer, der overvåger føreren og gør det muligt for bilen at gribe ind, hvis en tydeligt beruset eller distræt fører risikerer et alvorligt uheld.

Sluttelig offentliggjorde Volvo Cars for første gang, at virksomheden gør sin sikkerhedsviden let tilgængelig i et centralt digitalt bibliotekog opfordrer bilindustrien til at bruge det for at gøre vejene mere sikre for alle.

Læs hele pressemeddelelsen fra Volvo Cars her.

Vi bruger cookies

Denne hjemmeside bruger cookies til trafikmåling og optimering af indhold. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies.
Læs mere