UDSALG PÅ DEMOBILER -  Gå på jagt i vores store udvalg af demobiler og fang store besparelser   SE BILERNE
Renault

I 2025 har Renault lanceret 14 nye modeller, herunder syv elektriske og syv hybridversioner. Samtidig lanceres fremtidens Renault 5. Sådan lyder dele af den nye ambitiøse plan Renaulution som Renault netop har præsenteret.

De næste fem år får Renault travlt med at præsentere ikke færre end 14 nye modeller. Syv af disse i C og D segmentet – altså store biler. Og syv ud af de 14 biler vil være fuldt elektriske bygget på to dedikerede elbilplatforme – CMF-EV og CMF-B EV. De resterende modeller vil kunne fås i hybridversioner. Planen er, at C/D segmentet skal udgøre 45 % af salget i fremtiden.

Genopliver ikonisk model

Sjælen i et mærke, ligger i dets historie, og derfor præsenterer Renault også en helt ny prototype, der i den grad hylder fortiden, men skal favne fremtiden. Det drejer sig om en helt ny Renault 5 prototype. Med stærke designdetaljer fra fortidens kultbil, stoftag, brede skærme og kompakt ydre, tager man med ny teknologi Renault 5 ind i fremtiden, som en 100 % elektrisk bil.


Renault 5 har eksisteret helt fra 1972 -1996. Nu får den en renæssance i form af en helt ny elbil. Foto: Groupe Renault

Under deres såkaldte Renaulution vil Renault også tage lederskab i Europa, når det handler om bæredygtig transport. Allerede nu har Renault mere end 300.000 elbiler på vejene og lancerede i efteråret 2020 E-TECH teknologien, en hybrid teknologi med mere en 150 patenter og med erfaringer fra Formel 1. Samtidig vil Renault også investere i brintløsninger til varevogne og lastbiler. 

- Hos Renault omfavner vi effekterne af disruption og skaber vores egen nye bølge. Det handler om at bringe modernitet til den automotive industri. Vi vil styrke vores lederskab indenfor elbiler, og vi investerer i brint med det formål at blive den grønneste bilproducent i Europa i 2025. Vi vil også være et Tech brand. Gennem in-house udvikling via vores Software Republic, et åbent økosystem, der skal medvirke til at udvikle europæisk ekspertise indenfor felter som f.eks. data og cybersecurity, får vi en konkurrencemæssig fordel som brand med high tech connected services, udtaler Groupe Renault CEO Luca de Meo.

Forrest på teknik og teknologi

Renault fokuserer i deres nye plan på tre områder. Tech, service og ren energi. Fokus på energi ligger i det kommende store udvalg af elbiler og brintbiler inden for transportbranchen.

Som Tech brand stiller Renault sig i spidsen for et teknologisk økosystem, hvor man sammen med samarbejdspartnere vil samle ekspertise og bygge europæisk know how, når det handler om nøgleområder som big data. Konkret vil det gøre Renault i stand til at udstyre vores biler med cutting edge AI teknologi og cyber security systemer.

Under service vil Renault allerede fra næste år introducere My link – et helt nyt infotainment system med indbyggede Google funktioner. Renault vil dermed være den første producent, der tilbyder Google services til mass market biler.

Renault vil ifølge den nye plan også fokusere på bæredygtighed. Her vil man ombygge mere end 100.000 ældre biler om året, så de passer til nutiden. For eksempel ved at ombygge små dieselvarevogne til at køre på biogas eller el. Og derudover vil Renault have en klar strategi for, hvordan brugte batterier skal håndteres i fremtiden. 


Den nye Renault 5 bliver den første af i alt 14 nye modeller fra Renault inden 2025. Foto: Groupe Renault