Dacia

Renault (der ejer Dacia) har nu løftet sløret for produktionsversionen af Dacia Spring Electric. En baby Duster, der kommer i tre helt forskellige versioner, og som skal kunne opfylde tre helt forskellige behov

Dacia Spring Electric er Dacias helt nye of første bud på en elbil, der er til at betale, og som opfylder alle de behov en bil i det mindste segment skal opfylde.

Spring har en rækkevidde på 295 kilometer ved bykørsel og 225 kilometer ved blandet kørsel (WLTP). Mens det for mange lyder som lidt, så viser flere undersøgelser at langt størstedelen ikke har behov for mere i dagligdagen og vil kunne slipper af sted med et par opladninger om ugen.

Minibil med stil

Spring er mindre end en Dacia Sandero og lidt større end en Kia Picanto. Den er 3,73 meter lang, 1,62 bred og 1,51 meter høj. Den har plads til fire voksne, og bagagerummet rummer cirka 300 liter.

Motoren er på 44 hk, hvilket ikke lyder af meget. Men med et drejningsmoment på 125 Nm er det tæt på det samme som man kan vride ud af en 0.9 TCe motor på 90 hk. Den sidder blandt andet i en Renault Clio eller i den nuværende Dacia Sandero. Batteriet er på 26,8 kWh. Topfarten er opgivet til 125 km/t, hvilket rækker for de fleste. Med andre ord er Spring ikke nogen motorvejs- eller langtursbil.


Dacia Spring er kommet med på moden med smarte LED-positionslygter og flere farvemuligheder. Foto: Groupe Renault

Flot udstyrsniveau

På trods af at Spring er en lille bil, er der ikke sparet på udstyret. Seks airbags, 7 tommer digitalt display, voice recognition, automatisk nødbremsesystem og Apple Carplay er standardudstyr. Desuden kan man via den kommende MyDacia app styre opladning og nedkøling af bilen – og i det hele taget være koblet på sin elbil fra distancen.

Dækker flere forskellige behov

Spring er henvender sig til flere forskellige formål og derfor kommer den i tre forskellige versioner. En til delebiler, som vi kender det fra Green Mobility, en som varebil og en som personvogn. Delebiler er et marked, der er eksploderet de seneste fem år - især i storbyerne. Faktisk er der nu 9000 Renault biler i Europa, der indgår i delebilsordninger. Og med Dacia Spring har man lanceret en bil, hvor delebilsoperatørerne har adgang til bilens CANbus system og interiøret er designet, så det er nemt at vedligeholde - og kan holde til heftig brug.

En gennemsnitlig delebilsbruger har bilen i 40 minutter og kører 8 kilometer, så her vil der kun være behov for opladning en gang om ugen. 80 % opladning klares på en time med en 30 kW hurtiglader, mens det tager fem timer at lade fuldt op fra en 7,4 kW ladeboks.

Dacia Spring bliver også lavet i en speciel varevognsudgave – beregnet til såkaldt last mile-delivery. Som varevogn er der plads til 800 liter i varerummet og i alt 325 kilo last.

Spring lanceres først som delebil – det sker i foråret og til efteråret 2021 kommer den som varevogn og som personvogn.
Bilen er gennemtestet med mere end 1. mio kilometers tests. Som alle andre Dacia er der tre års/100.000 km garanti, mens batteriet er omfattet af otte års garanti – og 120.000 km.

Der foreligger endnu ikke danske priser ligesom dato for lancering heller ikke ligger fast endnu. Men Dacia har selv kaldt den Europas hidtil billigste elbil. 


Dacia Spring er mindre end en Sandero men større end en Kia Picanto. Foto. Groupe Renault