Solidt konstrueret. Uden mekaniske fejl og gennemprøvet teknik samt en høj forbrugersikkerhed på grund af den lange fabriksgaranti på fem år. Hyundai i30 får vægtige argumenter som brugtbilkøb med i vurderingen af jurymedlemmer bag kåringen Årets Brugtbil 2021, som Hyundai’s mellemklassemodel netop har vundet.
- Hyundai i30 er på flere områder en lidt overset familiebil, og det er en fordel for brugtbilkøberne. Priserne er således stadigvæk rimelige, fortæller Christian Schacht, der som bilredaktør på Jyllands-Posten er med i kåringsudvalget.
Han peger desuden på, at kvaliteten er på et generelt højt niveau, at den er rummelig og komfortabel, samt at Hyundai i30 fås med et pænt udvalg af motorer og udstyr.
- Der er bestemt ikke tale om en spændende familieflytter, men til prisen er det svært at finde en bedre brugtbil i denne populære bilklasse, pointerer Christian Schacht.
Læs også:
Fem modeller kæmper om at blive Årets Brugtbil 2021
En totaløkonomisk analyse fra Bilbasen viser, at en brugt Hyundai i30 i gennemsnit koster omkring 130.000 kroner, og omkostningen ved at eje bilen er omkring to kroner pr kørte kilometer. Dermed er Hyundai i30 blandt de billigste modeller i mellemklassen i forhold til totaløkonomien.
Hyundai i30 er en ganske gedigen bil, som er godt indrettet og fint udstyret. Foto: Bilbasen
Gennemprøvet mekanik med få fejl
- Specielt ophidsende kan man ikke kalde Hyundai i30, og det er klart med fornuften, at man skal gå efter modellen, men så får man til gengæld også gennemprøvet mekanik med få fejl, fornuftigt med sikkerhedsudstyr og det nok tungeste argument på vægtskålen - en fortsat gældende garanti, fortæller journalist Niels Friis fra Eb.dk.
Han betegner Hyundai i30 som en bil, der giver dig præcis det, du forventer.
- Og så slipper du for søvnløse nætter og høje mekanikerregninger. Derfor er Hyundai i30 i mine øjne Årets Brugtbil 2021, understreger Niels Friis.
Det er 16. gang, at Årets Brugtbil kåres. Bag kåringen står en jury sammensat af biljournalister og brugtbileksperter fra FDM, forhandlerorganisationen DBFU og Applus Bilsyn. Formålet med Årets Brugtbil er at sætte fokus på de vigtige elementer i et godt brugtbilkøb, og derfor kigger juryen på totaløkonomi, soliditet og værdi for pengene i de enkelte biler.
Kåringen sættes i perspektiv af, at der handles omkring 450.000 brugte biler om året i Danmark.
Den pænt sælgende Hyundai i30 endte med at køre afsted med Årets Brugtbil-titlen. Det er første gang for det sydkoreanske mærke. Foto: Hyundai
Fakta om Årets Brugtbil 2021
Det er 16. gang, at Årets Brugtbil kåres. Bag kåringen står en jury sammensat af biljournalister og brugtbileksperter fra FDM, forhandlerorganisationen DBFU og Applus Bilsyn. Formålet med Årets Brugtbil er at sætte fokus på de vigtige elementer i et godt brugtbilkøb, og derfor kigger juryen på totaløkonomi, soliditet og værdi for pengene i de enkelte biler.
Artiklen fortsætter herunder...
Du kan købe Årets Brugtbil 2021 hos os
Kåringen har to runder. En indledende runde, hvor juryen nominerer fem biler ud fra de 125 mest solgte biler det foregående år. De fem biler som får flest nomineringer, går videre til finalerunden. Via en hemmelig afstemning afgiver jurymedlemmer 15 point til deres førstevalg, 10 point til nummer to og 5 point til tredjepladsen. Den bilmodel, som får flest point vinder titlen som Årets Brugtbil.
Resultatet af finalerunden i Årets Brugtbil 2021:
- Hyundai i30: 135 point
- BMW i3: 115 point
- Mercedes C-klasse: 80 point
- Skoda Superb: 70 point
- Toyota Yaris: 50 point
Her er listen over de biler, der hidtil er blevet kåret som Årets Brugtbil gennem tiderne:
- 2006: Skoda Fabia, årgang 2001
- 2007: Mazda6, årgang 2003
- 2008: Ford Mondeo, årgang 2004
- 2009: Ford Focus, årgang 2005
- 2010: Opel Astra, årgang 2005
- 2011: Kia cee’d, årgang 2007
- 2012: Honda Accord, årgang 2009
- 2013: Toyota Avensis, årgang 2007
- 2014: Honda Civic, årgangene 2006-2012
- 2015: Mercedes-Benz, årgangene 2007-2011
- 2016: BMW 3-serie, årgangene 2008 til 2012
- 2017: Ford C- Max, årgangene 2010 til 2015
- 2018: BMW 1-serie, årgangene 2011 - 2015
- 2019: Volkswagen Golf VII, årgangene 2013 til 2016
- 2020: Seat Leon, årgangene 2012 til 2020
- 2021: Hyundai i30
Kilde: Bilbasen
BMW i3 var på forhånd favorit hos mange - men elbilen blev altså overhalet af en konventionelt drevet bil. Foto: BMW