All New Renault Austral Esprit Alpine (16)

Renault viser Kadjars efterfølger Austral

Renault løfter nu hele sløret og viser de første billeder af efterfølgeren til Kadjar - Renault Austral. Den nye og voksne SUV skal konkurrere i det vigtige C-segment.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·

Efterfølgeren til Renault Kadjar hedder Austral. Den helt nye C-segment SUV er netop afsløret ved et globalt onlineevent.

Der er tale om en helt ny bil fra Renault som skal tage kampen op i det vigtige C-segment. Renault Austral lanceres i slutningen af 2022 og forventes på det danske marked i begyndelsen af 2023. Priserne er endnu ikke offentliggjort.

Austral er 4,51 meter lang, har en akselafstand på 2,67 meter, er 1,83 meter bred og 1,61 meter høj. Den vejer fra 1.373 kilo og rummer 500 liter bagage og fem mennesker.

Den er bygget på den helt nye CMF-CD platform og fås i to versioner: En med traditionel træk på forhjulene, og så en version med multi-link bagaksel med 4CONTROL til firehjulet styring.
Systemet betyder, at selv store biler drejer på en tallerken. Eller i Australs tilfælde, har en venderadius på blot 10,1 meter.

All New Renault Austral (1)

Renault Austral kommer blandt andet med en 200 hk E-TECH hybridmotor. Foto: Renault

Interiør som Megane Electric

Har man set det banebrydende nye interiør i den helt nye Renault Megane E-Tech Electric, finder man sig med det samme til rette i den nye Austral. Cockpittet er bygget op omkring den store OpenR-skærm, der kombinerer 12,3" instrumentskærm med den 12" lodrette multimedieskærm. Læg hertil et nyt 9,3" Head-up display, projiceret gennem forruden.

OpenR-skærmen er kronjuvelen i Austral-interiøret og kan rumme kommende firmwareopdateringer over mobilnettet. Multimediesystemet integrerer de bedste Google-tjenester og apps: Google Maps til navigation, Google Assistent til håndfri hjælp og Google Play til nye apps.

 

Austral3

Det moderne interiør med de store skærme er i samme stil som Renaults kommende elbil Megane Electric. Foto: Renault

Luksus og premium-fornemmelse

I Austral er der både mulighed for læder, træ og andre eksklusive materialer i kabinen, der er på premium-niveau. Den fås også med et komplet lydsystem udviklet i samarbejde med Harman Kardon, der har været førende inden for lydsystemer til biler i mere end 60 år.

Når man taler premium-oplevelse er det også gældende for pladsen på bagsædet, hvor der er hele 27,4 cm knæplads, og med 35 liters opbevaringsplads er det også her en rummelig SUV. De fleste versioner har et 2/3-1/3 split-bagsæde, der også kan justeres individuelt via 16 cm lange skinner i bunden af bilen. Der er plads til 500 liters bagage, og lægger man sæderne ned, udvides dette til 1.525 liter.

All New Renault Austral Esprit Alpine

Renault Australs bagagerum kan rumme 500 liter. Foto: Renault

Masser af sikkerhedsudstyr

Sikkerheden er i top med hele 32 ADAS systemer, der kan inddeles i tre grupper. Kørsel, parkering og sikkerhed. Blandt sikkerhedssystemerne i Austral finder man en helt ny generation af 9,3" Head Up Display, Active Driver Assist, niveau 2 autonomi, der kombinerer Adaptiv Cruise Control med 'Stop &Go', Lane Centering, GPS-data og kortlægning, så bilen kan tilpasse ruten efter behov. Der er 360 graders 3D-kamera, Automatiseret Park Assist, Blind Spot Warning og Lane Departure Warning med advarsel om tværgående trafik bagved og Matrix LED Vision smart belysning, samt passager safe exit.

Austral4

Renault Austral forventes til Danmark i begyndelsen af 2023. Foto: Renault

Stærke hybridmotorer men ingen plug-in hybrid

Austral kommer modsat lillesøsteren Captur ikke som plug-in hybrid. I stedet får den nyeste generation af E-Tech Hybridmotoren med 400V hybrid og op til 200 hk. Desuden er der to benzinmotorer med mild hybrid-teknologi.

'Fuld hybrid'-udgaven består af en 1,2 liters 3-cylindret turboladet benzinmotor parret med en elektrisk motor, og et 1,7 kWh lithium-ion 400V batteri. Det giver en kombineret effekt på op til 200 hk. Som med den forrige generation af E-Tech hybrid motorer, starter bilen altid i fuldelektrisk tilstand og har rigtig god brændstoføkonomi. (fra 4,6 L/100 km og 105 g CO2/km)

Mild hybrid Advanced-motoren gør sin Renault debut i Austral og er et alternativ til diesel. Den kombinerer den nyeste 1,2 liters 3-cylindret turboladet benzinmotor med et 48V lithium-ion batteri. Den har en 130 hk motor og manuel gearkasse. Med forbrugstal på 5,3 L/100 km og 123 g CO2/km er det 20 % lavere, end for en tilsvarende ikke-hybrid forbrændingsmotor.

Udover de to andre motorer kommer der også en mild hybrid motor – også en 1,3 liters motor, men med fire cylindre. Motoren er udviklet i samarbejde med Daimler og har et 12V lithium-ion-batteri. Denne motor kan fås med enten 140 eller 160 hk med X-TRONIC automatgearkasse, eller som 140 hk version med manuel gearkasse. 160 hk 12V mild hybrid motoren har et drejningsmoment på 270 Nm og et blandet forbrug på 6,2 L/100 km.

All New Renault Austral Esprit Alpine (4)

For første gang kommer en Renault i en mere eksklusiv Alpine-udgave. Foto: Renault

Alpine version for første gang

Selvom den ”almindelige” Austral er eksklusiv, vil det for første gang nogensinde på en Renault være muligt at få den i en eksklusiv og sportslig Esprit Alpine version - naturligvis hentet med inspiration fra Renault Groups flagskibsmærke, Alpine. Her får man blandt andet matte karosserifarver, specielle 20 tommer fælge, sorte tagrails. Indenfor er der blå syninger, Alcantara, kulfiber, alupedaler og dørkarme med Alpine logo.

Læs flere nyheder i vores Bilmagasin