Opladning Hybrid

Ny undersøgelse: Ni ud af ti plug-in hybridbilister kører grønt

En ny undersøgelse blandt 378 ejere af en plug-in hybrid viser, at mange lader bilen op dagligt. Ejerne vurderer selv, at syv ud af ti ture foregår på ren el.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·

I en ny undersøgelse blandt 378 ejere af plug-in hybridbiler svarer 89procent, at de i højgrad udnytter el-potentialet, og i gennemsnit klares 69 procent af det daglige kørselsbehov på ren el.

Der bliver i øjeblikket debatteret heftigt, om plug-in hybridbilen er en grøn bil og dermed værdig til en afgiftsrabat. Årsagen er en undersøgelse fra Vejdirektoratet som for nylig viste, at plug-in hybridbiler udleder mere CO2, end de er opgivet til, fordi de ikke i tilstrækkelig grad lades op.

En ny undersøgelse, som analysefirmaet NemAnalyse har lavet for Nielsen Car Group, der er en af Danmarks største bilkoncerner, viser dog, at 89 procent af plug-in hybridbilisterne i overvejende grad mener, at de udnytter potentialet for at køre mest muligt på el.

– Det er vores indtryk, når vi taler med vores kunder, at de er meget tilfredse med deres plug-in hybrid, og at de udnyttermuligheden for at køre på el så meget som muligt. Det står jo i skarp kontrast til den kritik, der i øjeblikket rettes mod plug-in hybridbilernes klimavenlighed, og i den sammenhæng skal man huske, at privatbilister har et større incitament til at få ladt bilen op for at spare penge på brændstof, end ejere af firmabiler har, fortæller direktør i Nielsen Car Group, Bjarne Nielsen.

Undersøgelsen, der primært er foretaget blandt private brugere af plug-in hybridbiler, viser også, at de i gennemsnit klarer 69 procent af deres daglige kørselsbehov på ren el, og det vækker glæde hos AutoBranchen Danmark.

– Det er opløftende med en undersøgelse, der viser, at plug-in hybrid-ejerne kører 69 procent af deres daglige kørsel på el. Når tallet er så højt, viser det, at man faktisk får en klimagevinst for den delvise afgiftsfritagelse, som de her bilister får. Samtidig noterer jeg mig, at undersøgelsen i lighed med andre undersøgelser – blandt andet også fra AutoBranchen Danmark – viser, at plug-in hybriderne med god ret kan ses som en investering i at vænne folk til at køre på el, og at mange næste gang vil købe en ren elbil, siger Gitte Seeberg, der er direktør i Autobranchen Danmark.

Ifølge undersøgelsen, der er blevet besvaret af 378 af Nielsen Car Groups kunder med en plug-in hybridbil, er det gennemsnitlige daglige kørselsbehov på 56 kilometer. Det er præcis den afstand, som Danmarks mest solgte bil sidste år, Ford Kuga Plug-in Hybrid, er opgivet til at kunne køre på ren el, inden benzinmotoren slår til.

Langt størstedelen af de adspurgte PHEV-ejere lader kun bilen op derhjemme. Til gengæld gør de fleste de stort set dagligt. Grafik: Nielsen Car Group

Oplader dagligt og kun derhjemme

Hele 48 procent angiver, at de oplader bilen en eller flere gange om dagen, og 25 procent gør det fem til seks gange om ugen. I langt de fleste tilfælde sker opladningen hjemme i indkørslen, og to ud af tre svarer, at de aldrig benytter en offentlig ladestander, mens fire ud af fem aldrig oplader bilen på arbejdspladsen.

– Svarene bekræfter jo det, vi hører fra vores kunder. Ejerne udnytter i høj grad muligheden for at lade op hjemme i indkørslen, når bilen holder stille. Når det er tilfældet, og når ens daglige kørselsbehov nogenlunde matcher den elektriske rækkevidde, kan en plug-in hybridbil være en god og mere miljøvenlig løsning. Men det er klart, at hvis man ikke får ladt bilen op, eller pendler langt på motorvej hver dag uden mulighed for at lade på arbejdspladsen, så bliver fordelene markant mindre – både for miljøet og for ens eget brændstofforbrug, siger Bjarne Nielsen.

Næsten to ud af tre ejere af en plug-in hybrid vil købe en elbil næste gang. Grafik: Nielsen Car Group

Ejere vil gerne køre mere miljøvenligt

I rundspørgen angiverlangt de fleste, at muligheden for at køre mere miljøvenligt har været en væsentlig grund til at vælge en plug-in hybrid. Hver fjerde svarer dog samtidig, at de i overvejende grad købte den, fordi den var billigst og ikke for at kunne køre på ren el.

– Der er ingen tvivl om, at den lavere afgift på plug-in hybrid-og elbiler har boostet salget voldsomt, og mange har også valgt en plug-in hybrid, fordi den var billigere end den rene benzinudgave. Ikke desto mindre så er kunderne rigtig tilfredse med deres valg, og især kørslen på ren el tiltaler dem, siger Bjarne Nielsen.

I undersøgelsen angiver 64 procent, at de forventer at købe en elbil næste gang, mens 29 procent igen vil vælge en plug-in hybridbil. Kun ganske få ønsker sig tilbage til en ren benzin-eller dieselbil.

– For mange af kunderne er det nu et helt naturligt skridt, at de vil gå hele vejen til en elbilnæste gang, og hvis plug-in hybriden har åbnet flere ejeres øjne for de positive sider ved at køre på el, ja så er det vel ikke ubetinget dårligt, siger Bjarne Nielsen.

LÆS MERE
Læs hele rapporten med undersøgelsen her

Læs flere nyheder i vores Bilmagasin