Skal du købe en ny Volvo i Danmark, bliver den fremover delvis elektrisk. Volvo Car Denmark har nemlig valgt at stoppe salget af rene benzin- og dieselbiler som et led i deres strategi om at være fuldelektrisk bilproducent i 2030.
Først var det Norge, og nu følger det danske marked med. Skal du i dag købe en ny Volvo, så er det ikke længere muligt at vælge en benzin- eller dieseludgave. Det er udelukkende Volvos Recharge-udgaver, som du kan købe. Recharge er Volvos navn for genopladelige biler som elbiler eller plug-in hybridbiler.
Beslutningen er et led i den globale strategi om at være en fuldelektrisk bilproducent i 2030.
- Volvo Cars har forpligtet sig til at blive klimaneutral i 2040, og det at blive en fuldelektrisk bilproducent er en vigtig milepæl på den rejse. Vi har i Danmark allerede nu valgt at fokusere salget helt på vores Recharge-modeller. Det gør vi, fordi fremtiden er elektrisk, og fordi Volvo Cars vil være førende inden for elbiler i premium-klassen, og så gør vi det, fordi efterspørgslen lige nu overgår udbuddet, siger Sarka Heyna Fuchsova, der er CEO i Volvo Car Denmark.
Volvo C40 er en fuldelektrisk bil, og den type kommer der flere af fra Volvo. Foto: Volvo
Stor efterspørgsel på elektriske biler i Danmark
En af grundene til, at det danske marked er blandt de første, hvor man stopper salget af fossilbiler, er, at danskerne i høj grad efterspørger de elektriske biler. Særligt hvis man sammenligner med de øvrige europæiske markeder.
Volvo Car Denmark vurderer, at det skyldes, at opladningsinfrastrukturen er stærk og vokser, og så det nationale fokus på bæredygtighed og elektrificering samt naturligvis de lavere afgifter på elbiler og plug-in hybrider.
- Vi er klar over, at vi potentielt kan miste kunder ved kun at udbyde vores Recharge-modeller, men vi forventer en stigning i ordrer på 25 procent næste år. Det tør vi forvente, fordi vi kan se, at det er der, efterspørgslen er, især når vi er i premium-segmentet, siger Sarka Heyna Fuchsova.
Selv den store Volvo V90 er kommet i en Recharge-udgave, og du kan få den både som mild hybrid og plug-in hybrid. Foto: Volvo
Plug-in hybrider skal også udfases
Volvo Car Denmark forventer, at der bliver solgt ligeså mange el- og plug-in hyrbidbiler i de kommende år, men med tiden skal også plug-in hybridbiler udfases.
- Vi fortsætter med at udbyde plugin-hybridbiler til de af vores kunder, der ikke har optimale opladningsmuligheder eller godt kan lide at køre elektrisk i hverdagen, men som også kører flere længere ture, siger Sarka Heyna Fuchsova, CEO i Volvo Car Denmark, og tilføjer:
- Vi har en deadline, der hedder 2030, men i takt med at opladningsinfrastrukturen bliver endnu bedre, og batteriet kan klare længere ture, er der høj sandsynlighed for, at Danmark bliver et af de første markeder til at sige farvel til plugin-hybridbilerne.
Senere på året kommer der en ny fuldelektrisk SUV fra Volvo, og den lancering skal gerne sætte yderligere skub i efterspørgslen på elbiler.